سرویس سینمایی هنرآنلاین: داود بیدل کارگردان در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره تازه‌ترین فعالیت خود گفت: درگیر تولید سریال "راه و بیراه" بودم که احتمالا عنوان این سریال تغییر خواهد کرد. این سریال برای پخش از شبکه اول سیما و در 24 قسمت آماده می‌شود که 18 قسمت از آن را من کارگردانی کرده‌ام و 6 قسمت باقی مانده را گروهی دیگر کار می‌کنند که این روزها نیز  مشغول ضبط سکانس‌های باقی مانده هستند. تدوین این سریال آغاز شده و هم اکنون مشغول کار روی آن هستیم تا برای پخش به موقع آماده شود.

وی ادامه داد: این سریال اپیزودیک است و به لحاظ مضمونی موضوعات باهم ارتباط دارند و نزدیک بهم هستند. اولین ویژگی کار این است که به لحاظ موقعیت جغرافیایی از تهران خارج شدیم، از شمال کشور آغاز کردیم بعد به کردستان رفتیم و در آخر به کویر رسیدیم و تلاش کردیم تا به سایر نقاط کشور نیز بپردازیم. هرچند این کار سختی‌های خاص خودش را دارد و شرایط تولید را سخت می‌کند اما قصدمان این بود که به نقاط دیگر کشور پرداخته شود.

این کارگردان افزود: داستان فیلم تلاش آدم‌هایی است که سعی می‌کنند در بحران اقتصادی راهکاری پیدا کرده و به تولیدات بومی توجه بیشتری داشته باشند. یک سریال اجتماعی است و قصه‌ای درام دارد  که هر کدام متناسب با شرایط جغرافیایی داستان را پیش می‌برند. بیشتر به موضوع کارآفرینی در این سریال می‌پردازیم.

بیدل در ادامه درباره وضعیت تولیدات سیما و تغییر و تحولاتی که در تلویزیون در راستای تولید آثار نمایشی رخ داده اظهار کرد: ما در یک سال گذشته شاهد شتاب گرفتن تولید آثار تلویزیونی بودیم. بیشتر سریال‌سازی رونق گرفت و قطعا از طرف مدیرانی است که دغدغه تولید دارند، اما حداقل اتفاقی که افتاده است آنتن پر شده و دوستانی هم که از این بدنه ارتزاق می‌کردند مشغول به کار شده اند. با این احوال به نظرم باز هم حرف اول را فیلمنامه می‌زند و ما هنوز در این موضوع مشکل داریم و باید بیشتر در این حوزه کار کنیم و به لحاظ فیلمنامه جوری کار کنیم که برای مخاطب جذاب باشد و او را جلب کند.

وی در پاسخ به این سوال که سریال "راه و بیراه" تا چه اندازه از جذابیت‌های بصری بهره گرفته تا مخاطب را پای تلویزیون نگه دارد، بیان کرد: در پاسخ به این سوال باید بگویم اگر در آثار تلویزیون جذابیت داشته باشیم، قطعا می‌شود مخاطب را هم در کنار خود داشت. ولی باید دید این جذابیت چیست و مخاطب بدنبال چه چیزی است و چگونه می‌توان آن را انجام داد.  اگر بتوانیم به این سوال کلیدی پاسخ دهیم مطمئن باشید که مخاطب به آغوش تلویزیون باز می‌گردد. ما نیز در چارچوب فعلی سریال‌های سازمان کار می‌کنیم و درست است که تلاش می‌‍کنیم آثارمان جذابیت داشته باشد اما این تصمیم بیشتر مدیریتی است و خود فیلمنامه باید جذابیت داشته باشد و باید کمی دست سازندگان باز بماند تا به عناصری که مخاطب را جذب می‌کند بپردازد که اینها خارج از شئون نیست. باید کالبد شکافی شود تا به جواب این سوال رسید.