به گزارش هنرآنلاین، سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور در جمع مدیران سی و ششمین جشنواره ملی فیلم فجر و با اظهار خرسندی از اتفاقات جدید در جشنواره گفت: تشکر می‌کنم از جناب مهندس حیدریان و دکتر داروغه‌زاده و تمام کسانی که در این اتفاق بسیار مهم و قابل توجه برای سینما و کشور فعالیت می‌کنند. به طور طبیعی جشنواره‌ها مهم‌اند و جشنواره‌های فجر مهم‌تر هستند. جشنواره سینمایی فجر هم قله جشنواره‌های کشور ما است یعنی اهمیت آن با توجه به ضرایب و از لحاظ جایگاهی که دارد، افزوده می‌شود. به همین جهت افرادی که در دبیرخانه فعالیت می‌کنند، می‌دانند که اهمیت و تاثیرات‌ فجر، با نگاه مضاعفی دیده می‌شود.

او افزود: در کشور ما جشنواره‌های مختلفی برگزار می‌شود اما وقتی به جشنواره‌های فجر که می‌رسیم، به ترکیبی از جشنواره‌هایی که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار می‌کند، می‌رسیم و این به یک نقطه خاص بدل می‌شود. از سویی سینما به علت ویژگی‌های که داشته و دارد، بیش از هر هنر دیگری در کشور دیده می‌شود و محل توجه و قضاوت قرار می‌گیرد و همین امر باعث سخت شدن کار مدیران جشنواره فیلم فجر می‌شود چرا که فعالیت آنها بیش از هر اتفاق فرهنگی دیگری در معرض قضاوت، داوری و دیده شدن قرار می‌گیرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به در معرض دید قرار گرفتن جشنواره توسط مخاطبان و سینماگران، بیان کرد: در بهمن‌ماه، چه کسانی که سینمایی هستند و چه کسانی که سینمایی نیستند به نوعی در فضای سینما و جشنواره فیلم فجر قرار می‌گیرند و به نوعی کل کشور درگیر این جشنواره می‌شود که این کار مدیران جشنواره را دشوارتر می‌کند، حساسیت را افزایش می‌دهد و به دلیل در معرض دیده شدن قرار گرفتن، فشار روحی و روانی و کاری ایجاد می‌کند.

او با اشاره به تجربیات دبیرخانه جشنواره فیلم فجر طی ۳۶ سال، تصریح کرد: بهره‌گیری از تجربیات باعث خواهد شد که سختی‌ها کاهش یابد و مسیر راحت‌تر طی شود. امسال گزارش‌هایی که به دست ما رسیده، نشان دهنده این است که کارهای قابل توجهی صورت گرفته تا جشنواره امسال بسیار پُربارتر برگزار شود. با اینکه احتمال داده می‌شد با تقلیل تعداد فیلم‌ها حاشیه‌ای از ناحیه‌ افرادی که به جشنواره راه پیدا نمی‌کنند، ایجاد شود اما این گونه نشد.

صالحی چند نکته را به مدیران و دبیران جشنواره فیلم فجر متذکر شد و تاکید کرد: دوره مدیریت بافاصله تمام شده است. در گذشته ممکن بود که با این نوع مدیریت اعتدال ایجاد کرد ولی در حال حاضر فضای اجتماعی و ارتباطی ما نوع دیگری از مدیریت را ایجاد کرده است. هر چقدر نزدیک‌تر باشیم سوءتفاهم‌ها کمتر می‌شود. اصحاب رسانه و منتقدان باید این حس را داشته باشند که می‌توانند به راحتی انتقاد کنند. اینکه ما به اتاق‌های شیشه‌ای نزدیک شویم و فاصله خودمان با مخاطبان را از لحاظ قضاوت‌های مبتنی بر حدس و گمان دور کنیم، کمک می‌کند به اینکه جشنواره سالم‌تر و کم‌حاشیه تر برگزار شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با ارزش‌گذاری به ابتکار جشنواره امسال در این راستا، از جمله برگزاری نشست دبیر جشنواره و نماینده هیئت انتخاب با اهالی رسانه پس از پایان جلسه انتخاب فیلم‌ها یا اتفاقی که امسال تحت عنوان قرعه‌کشی برنامه فیلم‌های سینمای رسانه‌ صورت گرفت، گفت: ابتکاراتی که به راحتی میسر می‌شود، باید انجام شود حتی اگر به نوعی عادت برای سال‌های آتی ایجاد کند. ما هر چه خودمان را از لایه‌های دیوارگونه به لایه‌های نازک شیشه‌ای برسانیم، سوءتفاهمات کمتر می‌شود.

او ادامه داد: دستورالعمل‌ها و مقررات، هزینه‌کرد جشنواره و شفاف‌سازی‌هایی نظیر همین قرعه‌کشی برنامه سینمای رسانه‌ کمک می‌کند تا سه ضلع اهالی سینما، مردم و رسانه به ما اعتماد بیشتری کنند. این اعتماد، در اتفاقات پیش‌رو، یک سرمایه اجتماعی برای جشنواره، سازمان سینمایی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است، لذا به نظر می‌رسد در این مسیر هر چه بتوانیم بر اتفاقات خوب بیفزاییم، بهتر است و امید می‌رود از کارهای خوبی که انجام می‌شود، کاسته نشود.

صالحی به حرفه‌ای برگزار شدن جشنواره تاکید کرد و گفت: باید به سمتی برویم که جشنواره را از حالت "نمایشگاه فیلم" خارج کنیم. باید به سمتی برویم که جشنواره فیلم فجر در قالب یک فستیوال سینمایی پیش برود و در حقیقت، شأن جشنواره را حفظ کنیم و از بازار نمایش فیلم، فاصله بگیریم و شأن و جایگاه سینما را حفظ کنیم.

او افزود: شاخصه‌ها و نکاتی وجود دارد که ما بر اساس آنها، بتوانیم فکرهای بیشتری برای سال‌های آینده داشته باشیم و به این بیاندیشیم که چگونه می‌توان جشنواره فیلم فجر را به عنوان یک فستیوال معتبر منطقه‌ای و جهانی مطرح کرد. باید با این نگاه به سمت جشنواره فیلم فجر حرکت کنیم. صرفاً هم قرار نیست با نگاه شورآفرینی و هیجان‌سازی و عمومی‌سازی حرکت کنیم. ما می‌خواهیم فجر، به عنوان یک فستیوال معتبر سینمایی در منطقه و بعد در بعد جهانی مطرح شود. حال باید بررسی کرد که چگونه می‌توان قدم به قدم، به این شاخصه‌ها افزود. باید به گونه‌ای حرکت کنیم که به این دلخوش نباشیم که هزاران نفر و میلیون‌ها نفر به جشنواره می‌آیند و می‌روند و به این برسیم که جشنواره فجر، در حوزه سینما تفسیر بخصوصی دارد و ما با آن چیزی که باید باشد و هستیم، فاصله‌ داریم.

صالحی‌ ادامه داد: حق سینمای ایران است که یک فستیوال مهم و جهانی داشته باشد. ما باید برای گام‌هایی که سال بعد طی می‌شود، چشم‌اندازی را ترسیم کنیم. اگر بحث حضور در بازارهای جهانی، مشارکت بین‌المللی، ارتباط فعال دیپلماسی فرهنگی از طریق سینما مطرح است، یکی از موضوعات این است که به برگزاری یک فستیوال حرفه‌ای نزدیک شویم و اگر یک فستیوال خوب را داشته باشیم، می‌توانیم این چشم‌انداز بین‌المللی را برقرار کنیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به تعامل خوب با رسانه‌ها، اذعان کرد: تعامل و ارتباط خوب با رسانه‌ها بخشی از برگزاری فستیوال و جشنواره‌ها است. یعنی هنر ارتباط با رسانه‌ها را باید داشته باشیم و به نظر می‌رسد هر مقدار ظرفیت خودمان را در تعامل خوب با رسانه‌ها و منتقدان سینمایی بالا ببریم، برپایی جشنواره را قوی‌تر می‌کند. البته منظور از تعامل، به طور کامل، تعریف و تمجید از برنامه‌ها نیست یا اینکه بخواهیم منتقدی را ساکت کنیم. باید این رابطه را کامل کنیم و این رابطه، چرخ پنجم این حرکت باشد.

صالحی با اشاره به اهمیت روابط عمومی و دبیرخانه جشنواره فیلم فجر گفت: کل سیستم‌ جشنواره باید به گونه‌ای در کنار هم قرار بگیرند تا تعامل حداکثری مثبت با رسانه‌ها را داشته باشیم و آنان را با این اتفاق بزرگ فرهنگی و هنری که تقریباً مشابه ندارد، همراه کنیم. رسانه‌ها باید حس کنند ضلع مهم این جشنواره هستند. فکر نکنند بیرون گود هستند و به همین دلیل، بخواهند صرفاً از جشنواره مچ‌گیری کنند. واقعاً به این قضیه واقف باشند که در متن هستند و این موضوع را با تمام وجود حس کنند.

وی ادامه داد: رویکرد ما به گونه‌ای باشد که فعالان رسانه را با این جشنواره همراه کنیم تا با آن همذات‌پنداری کنند و ما را در برگزاری جشنواره همراهی کنند. رسانه‌ها نباید حس کنند که خبرها را باید غیررسمی دنبال کنند. رسانه باید احساس صداقت و امنیت کند. زمانی‌که حس اعتماد رسانه برانگیخته شود، گرایش عمومی را نسبت به جشنواره برمی‌انگیزد.

این عضو کابینه دولت به اتفاقات پیرامون جشنواره فیلم فجر در سال گذشته اشاره کرد و گفت: فضایی که پارسال در ثبت‌نام ایجاد شد، خوب نبود و این حس به وجود آمد که برای جشنواره‌ای با این سابقه، بعد از ۳۵ سال اختلال به وجود آمده و حاشیه درست شده است. گاهی اوقات مسائل کوچک، مشکلات بزرگ ایجاد می‌کند. باید مسائل کوچکی که هزینه ندارد اما تدبیر و مدیریت می‌خواهد رعایت کرد. باید موضوعاتی که از سال‌های قبل داشتیم و به نظر کوچک می‌رسید، یک بار دیگر بررسی شوند تا مشکل بزرگ ایجاد نشود.

صالحی با اشاره به اطلاع‌رسانی دقیق، بیان کرد: اطلاع رسانی سیستم باید دقیق و پیوسته باشد، اگر ما در بحث اطلاع‌رسانی زمین را خالی بگذاریم این خالی بودن با سوءتفاهم و شُبهه پُر می‌شود. مطمئناً زمین خالی، خالی نمی‌ماند. اگر ما آن را پُر نکنیم، دیگران پُر می‌کنند و دیگر نمی‌توان آن موضوعات ایجاد شده را پاک کرد. آن کسی که گل اول را بزند، بُرد با او است یا از لحاظ روانی زمینه بردن را دارد.

او ادامه داد: پیوسته و به طور مستمر باید تولید خبر و پیش خبر داشته باشیم و اجازه ندهیم که دیگران با گمانه‌زنی فضا را پُر کنند. با توپخانه پُر از خبر و اطلاع جلو برویم تا همه حس کنند که مجموعه حرکت می‌کند و جایی برای گمانه‌زنی باقی نمی‌ماند. این کمک می‌کند تا فضای روشن‌تری را دنبال کنیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد به برگزاری جشنواره در استان‌ها اشاره کرد و گفت: اتفاق بسیارخوب، همراه شدن جشنواره فیلم فجر با استان‌ها است. ان شاالله سی‌وششمین جشنواره فیلم فجر در استان‌ها با شکوه‌تر از همیشه برگزار شود. برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته برای رسیدن به این هدف، چشم انداز خوبی ایجاد می‌کند. مدیران کل استان‌ها به من خبر دادند که روش امسال آنان را خوشحال کرده است؛ روشی مبتنی بر اعتماد به مدیران کل استانی و این که نگاهی که ما از مرکز داریم، نخواهیم آمرانه و پدرخوانده‌وار عرضه کنیم. آنان با جشنواره همراه شده‌اند و این نوع نگاه اعمال شده در جشنواره را مثبت تلقی کرده‌اند که همین باعث شده تا به مساله جدی‌تر نگاه کنند.

او افزود: امسال جشنواره فیلم فجر با تمام اتفاقات پیش‌آمده در استان‌ها می‌تواند شرایط بهتر برگزاری جشنواره در استان‌ها را به همراه داشته باشد. این رخداد به ملی شدن جشنواره فیلم فجر بسیار کمک می‌کند.

وزیر ارشاد با اشاره به لزوم تغییر ذهنیت غالب بر فعالان استانی، گفت: ذهنیتی که کمابیش هست باید تغییر داد. ذهنیتی که بر اساس آن، فعالان استان‌ها این حس را دارند که تمام مزیت‌ها حتی در حوزه فرهنگ و هنر و نه صرفاً در مسائل اقتصادی برای استان تهران است و تهرانی بودن برای خودش مزیت ایجاد می‌کند. این فضا و پراکندگی وجود دارد و این که استان‌ها - مخصوصاً استان‌هایی که کمتر این اتفاقات برایشان تجربه شده است- نسبت بهتری با حوزه فرهنگ و هنر و سینما پیدا کنند، اثرگذار است. علاوه بر اینکه شرایط را بهتر می‌کند و بحث‌های مربوط به حوزه امنیت ملی و حس آرامش عمومی را بیشتر می‌کند.

او افزود: جشنواره فیلم فجر در ایران، جشنواره محل توجه مردم است و بخش‌های زیادی از مردم به آن متصل می‌شود. اینکه ما میلیون‌ها نفر را به مهمانی دعوت کنیم، آن‌ها انتظار دارند که میزبانان خوبی باشیم پس نظم، خدمت‌رسانی، حرمت و احترام و بحث‌های مختلف باید رعایت شود به نوعی مردم باید حس کنند که به آنها حرمت‌گذاری شده است.

صالحی با اشاره به لزوم تعامل با صنوف سینما گفت: آقای حیدریا ن و ترکیب همکارانشان که از دیرباز با صنوف سینما ارتباط داشتند و تعامل خوبی دارند. این رویدادها حق اهالی سینما است زیرا آنها صاحب‌خانه هستند. تعامل فعال با صنوف سینما و موثران آنان در کل سال به خصوص این دو ماه جشنواره بسیار مهم است. اهالی سینما با تمام سلایق، باید احساس کنند که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان سینمایی و جشنواره با نگاه همدلانه با آنان تعامل دارد و ارتباط برقرار می‌کند.

او افزود: فضای اجتماعی و ارتباطی ما مدلی از مدیریت ایجاد کرده که به عنوان مدیریت از راه ارتباط نزدیک است. هر قدر نزدیک‌تر شویم سوءتفاهمات کمتر می‌شود. هر قدر دورتر باشیم برخی سوءتفاهمات بیشتر کاشته می‌شود. اصحاب سینما باید این احساس را داشته باشند که می‌توانند در زمینه‌های مختلف پیشنهاد و انتقاداتی بدهند.

صالحی گفت: با توجه به اینکه جشنواره، کلمه فجر و انقلاب را دارد و امسال هم چهلمین سالگرد انقلاب است باید این حس منتقل شود که نسبت جشنواره فجر با انقلاب، نسبت روشنی است. زمانی که ما از نسبت روشن صحبت می‌کنیم نه اینکه به عنوان کاری پروپاگاندا انجام شود، خیر! به گونه‌ای که در روح ظهور و بروز داشته باشد و احساس شود که این جشنواره انقلاب است. وقتی ما از انقلاب حرف می‌زنیم با همه اجزای آن نظیر انسانی بودن، دینی بودن و ... که دارد، باید همراه باشد. امسال جشنواره فیلم فجر، هم در حوزه تبلیغات و هم حوزه شعائری که دارد می‌تواند در حوزه باطنی هم حرکت کرد. راه‌اندازی دوباره بخش تجلی اراده ملی اتفاق بسیار خوبی است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: باید به این نکته که چه باید کرد تا به جوهره انقلاب اسلامی یعنی انسانیت، اخلاق‌مداری، فضائل اخلاقی توجه بیشتری کرد. جشنواره فجر انقلاب، باید فرصتی باشد تا جامعه ایرانی، انسانی‌تر، اخلاقی‌تر و معنوی‌تر بیندیشد و عمل کند. این فرصت چند میلیونی و فضای اجتماعی که ایجاد می‌کند، باید مقدمه‌ای برای زندگی اخلاقی، انسانی و معنوی بهتر باشد.

محمدمهدی حیدریان هم به برگزاری جشنواره به صورت منسجم و طبق برنامه‌های پیش‌بینی شده اشاره کرد و گفت که تا کنون کارها طبق برنامه و با کمترین مشکل پیش رفته است.

معاون وزیر ارشاد گفت: دکتر داروغه‌زاده تجربه برگزاری و همکاری با جشنواره‌های مختلف را چه به عنوان قائم‌مقام، چه مدیر و دبیر داشته است و همین امر سبب شد تا سازوکار جشنواره را به خوبی به اجرا بگذارد.

رییس سازمان سینمایی ادامه داد: با توجه به اینکه روحیه‌ خود دبیر جشنواره هم، پرهیز و دوری از تجملات است، این مساله منجر به دستاوردی خوب در جشنواره امسال شده است و امیدواریم امسال با توجه به ژانر متنوع فیلم‌ها و سطح کیفی‌شان، شاهد جشنواره خوبی باشیم.

در این نشست، مدیران بخش‌های مختلف سی و ششمین جشنواره فیلم فجر نیز به ارائه گزارشی از فعالیت‌های انجام شده پرداختند. این نشست عصر روز چهارشنبه ۲۰ دی ماه، با حضور وزیر ارشاد، محمدمهدی حیدریان معاون وزیر و رییس سازمان سینمایی، علیرضا رضاداد مشاور عالی رییس سازمان سینمایی و عضو شورای سیاست‌گذاری جشنواره، ابراهیم داروغه‌زاده دبیر سی و ششمین جشنواره فیلم فجر، مهدی یزدانی مدیرعامل موسسه رسانه‌های تصویری، مهرداد آگاهی مدیر کل روابط عمومی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و محمد مهدی احمدی مدیر کل حوزه وزارتی و مدیران بخش‌های مختلف جشنواره سی و ششم، عزت‌الله علیزاده معاون اجرایی، مسعود احمدیان مدیر برنامه‌ریزی، سیمون سیمونیان مدیر دبیرخانه، محمدرضا فرجی مدیر امور سینماها، مهدی قربان‌پور مدیر بخش تجلی اراده ملی، مهدی میرباقری مدیر هنری و مسعود نجفی مدیر روابط عمومی برگزار شد و مدیران بخش‌های مختلف، به ارائه گزارش‌هایی درباره عملکرد خود پرداختند.