سرویس سینمایی هنرآنلاین: انجمن کارگردانان آمریکا (DGA) پنجشنبه شب فهرست نامزدهای جایزه دستاورد چشمگیر کارگردانی فیلم بلند سینمایی را اعلام کرد که شامل گی‌یرمو دل تورو برای "شکل آب"، گرتا گرویگ برای "لیدی برد"، مارتین مک‌دونا برای "سه بیلبورد بیرون ابینگ، میزوری"، کریستوفر نولان برای "دانکرک" و جردن پیل برای "برو بیرون" است.

نامزدهای جایزه دستاورد چشمگیر اولین کارگردانی فیلم بلند سینمایی نیز عبارتند از جرمی جاسپر برای " Patti Cake$"، ویلیام اولدروید برای "لیدی مکبث"، تیلور شریدان برای "ویند ریور" و آرون سورکین برای "بازی مالی"

به گزارش ورایتی، نولان برای چهارمین بار نامزد دریافت جایزه DGA شده است. او پیش از این برای "تلقین"، "ممنتو" و "شوالیه تاریکی" نامزد بوده است. گرویگ هشتمین زنی است که در بخش فیلم بلند سینمایی نامزد می‌شود. او به گروه لینا ورتمولر، راندا هینز، باربارا استرایسند، جین کمپیون، سوفیا کوپولا، والری فریس و کاترین بیگلو اضافه می‌شود. بیگلو دو بار نامزد جایزه DGA بوده و برای "قفسه درد" (2008) برنده شده است.

دل تورو دوشنبه این هفته در جوایز گلدن گلوب با شکست دادن مک‌دونا، نولان، ریدلی اسکات ("تمام پول‌های دنیا") و استیون اسپیلبرگ ("پست") برنده جایزه بهترین کارگردان شد. گرویگ در ماه نوامبر در جوایز هیئت ملی نقد جایزه بهترین کارگردان را گرفت.

اسکات و اسپیلبرگ جزو رقبای مطرحی هستند که نتوانستند به فهرست نامزدهای جایزه انجمن کارگردانان آمریکا راه پیدا کنند. از دیگر رقبای مطرح که نادیده گرفته شدند می‌توان به شان بیکر ("پروژه فلوریدا")، سوفیا کوپولا ("فریب‌خورده")، دی ریس ("Mudbound")، پتی جنکینز ("واندر وومن") و لوکا گوادانینو ("با اسم خودت به من زنگ بزن") اشاره کرد.

برندگان این دوره جوایز سالانه انجمن کارگردانان آمریکا سوم فوریه در مراسمی در هتل بورلی هیلتن در لس آنجلس معرفی می‌شوند. اسامی نامزدهای بخش‌های تلویزیون، مستند و تبلیغاتی چهارشنبه شب اعلام شد.

جایزه DGA یک شاخص خوب برای پیش‌بینی برنده جایزه اسکار بهترین کارگردانی است. از سال 1948 تاکنون تنها هفت برنده جایزه انجمن کارگردانان آمریکا، جایزه اسکار بهترین کارگردانی را نگرفته است. این اتفاق آخرین بار سال 2013 روی داد. در آن سال بن افلک برای "آرگو" جایزه انجمن کارگردانان آمریکا را گرفت، اما حتی نامزد اسکار بهترین کارگردانی هم نشد.

پیش از آن 9 سال پیاپی، برندگان جایزه انجمن کارگردانان آمریکا، اسکار کارگردانی را هم بردند. سال گذشته دامین شازل برای "لا لا لند" برنده جایزه دستاورد چشمگیر کارگردانی فیلم بلند سینمایی شد و بعد اسکار این بخش را هم گرفت. در سال‌های اخیر حدود 80 درصد نامزدهای جایزه انجمن کارگردانان آمریکا نامزد اسکار این بخش نیز شده‌اند.

DGA بیش از 17 هزار عضو دارد که بیشتر آن‌ها عضو شاخه کارگردانان آکادمی علوم و هنرهای سینمایی هستند. این شاخه حدود شش درصد کل اعضای آکادمی را تشکیل می‌دهد.