سرویس سینمایی هنرآنلاین: مراسم جوایز سالانه انجمن مطبوعات خارجی هالیوود (HFPA) در بامداد دوشنبه در هتل بورلی هیلتن در بورلی هیلز، کالیفرنیا برگزار شد.

در بخش سینما، فیلم "سه بیلبورد بیرون ابینگ، میزوری" به کارگردانی مارتین مک‌دونا که در شش بخش نامزد جایزه گلدن گلوب بود در چهار بخش از جمله بهترین فیلم درام پیروز شد. این فیلم جوایز بهترین بازیگر زن درام (فرانسیس مکدورمند)، بهترین بازیگر مرد مکمل (سام راک‌ول) و بهترین فیلمنامه (مارتین مک‌دونا) را نیز از آن خود کرد.

کمدی سیاه "سه بیلبورد بیرون ابینگ، میزوری" که یکی از رقبای جدی فصل جوایز سینمایی است، اولین بار در دنیا سپتامبر پیش در جشنواره ونیز به نمایش درآمد و برنده جایزه بهترین فیلمنامه شد. فیلم بعداً در جشنواره فیلم تورنتو نیز جایزه فیلم برگزیده تماشاگران یا جایزه انتخاب مردم را از آن خود کرد.

فرانسیس مکدورمند در "سه بیلبورد بیرون ابینگ، میزوری" نقش مادری میانسال و بدخلق را بازی می‌کند که بعد از این که دخترش به قتل می‌رسد، بی آن که قاتل رد پایی از خود به جا گذاشته باشد، رئیس پلیس شهری کوچک با بازی وودی هارلسن را به چالش می‌کشد. سام راک‌ول در فیلم نقش یک مأمور پلیس را ایفاء کرده است.

مکدورمند در سخنرانی بعد از دریافت جایزه با اشاره به اهمیت افشاگری زنان علیه متجاوزان جنسی گفت: دیدگاه‌های سیاسی‌‌ام را پیش خودم نگه می‌دارم، اما امشب، بودن در این مراسم واقعاً فوق‌العاده است و این که بخشی از یک تغییر تکتونیکی در ساختار قدرت در صنعت‌مان هستم. به من اعتماد کنید: زنانی که امشب در این مراسم حضور دارند برای غذا نیامده‌اند. ما برای کار آمده‌ایم.

افشاگری‌ها درباره مزاحمت جنسی در هالیوود بر مراسم گلدن گلوب سایه انداخته بود. بسیاری از زنان شرکت‌کننده در جوایز گلدن گلوب در حمایت از جنبش "من هم همین‌طور" با لباس‌های سیاه در مراسم شرکت کردند. همچنین تعدادی از ستاره‌های حاضر در مراسم روی لباس خود دکمه "تایمز آپ" زده بودند. این اقدام ابتکاری از هفته پیش برای مبارزه با مزاحمت در محیط کاری راه افتاد.

اما هیچ‌کدام از این‌ها به قدرت صحبت‌های اپرا وینفری بازیگر، مجری و تهیه‌کننده نبود. او اولین زن سیاه‌پوست است که جایزه سسیل بی. دمیل را به خاطر خدمات چشمگیر خود به دنیای سرگرمی دریافت کرد. وینفری در سخنان خود از بی‌عدالتی نژادی و سوء‌استفاده جنسی گفت و صداقت رسانه‌های خبری را زیر سؤال برد.

او گفت: می‌خواهم به تمام دخترانی که این مراسم را می‌بینند، بگویم روز جدیدی در راه است و وقتی بالاخره صبح آن روز فرا برسد، به خاطر تلاش تعداد زیادی از زنان شگفت‌انگیز خواهد بود که خیلی از آن‌ها امشب در این مراسم هستند و خیلی از مردان خارق‌العاده، که سخت جنگیدند تا مطمئن شویم آن‌ها رهبرانی هستند که ما را به دورانی می‌برند که دیگر هیچ‌وقت هیچ‌کس مجبور نباشد بگوید "من هم همین‌طور".

مراسم گلدن گلوب چند ماه بعد از آن برگزار شد که ده‌ها قربانی، چهره‌هایی چون هاروی واینستین تهیه‌کننده، کوین اسپیسی، چارلی رز، لوییس سی‌کی و... را به سوء استفاده جنسی متهم کردند. ست مایرز مجری مراسم در صحبت های آغازین خود مشخصاً به وودی آلن، اسپیسی و واینستین اشاره کرد و درباره غیبت واینستین که با حدود 70 اتهام رفتار ناشایست جنسی روبروست، گفت: نگران نباشید. او 20 سال دیگر برمی‌گردد و اولین کسی خواهد شد که موقع پخش فیلم یادبود درگذشتگان سال، هو می‌شود!

از سوی دیگر، "شکل آب" به کارگردانی گی‌یرمو دل تورو که با هفت نامزدی پیشتاز نامزدهای جوایز گلدن گلوب امسال بود، در دو بخش بهترین کارگردان و بهترین موسیقی (الکساندر دپلا) جایزه گرفت. داستان فیلم در 1962 و در دوران جنگ سرد روی می‌دهد. یک نظافتچی و همکارش که در یک آزمایشگاه دولتی مشغول کار هستند در یک مخزن آب مخلوقی دوزیست کشف می‌کنند. نظافتچی از روی تنهایی با مخلوق دوست می‌شود و... سالی هاوکینز، مایکل شانون، ریچارد جنکینز و اکتاویا اسپنسر در این فیلم فانتزی-رمانتیک بازی می‌کنند که سپتامبر پیش برنده جایزه شیر طلای هفتاد و چهارمین دوره جشنواره فیلم ونیز شد.

"لیدی برد" به کارگردانی گرتا گرویگ که در چهار بخش شانس دریافت جوایز گلدن گلوب را داشت در دو بخش بهترین فیلم موزیکال یا کمدی و بهترین بازیگر زن موزیکال یا کمدی (سرشا رونان) جایزه گرفت. این فیلم ماجراهای زنی جوان را در کالیفرنیای جنوبی را دنبال می‌کند.

گری اولدمن برای بازی در فیلم "سیاه‌ترین ساعت" به کارگردانی جو رایت جایزه بهترین بازیگر مرد درام را برد. او در این فیلم نقش وینستون چرچیل نخست وزیر بریتانیا را بازی کرده است. فیلم اولین روزهای نخست وزیری چرچیل را به تصویر می‌کشد، زمانی که در آغاز جنگ جهانی دوم، او برای مقابله با آدولف هیتلر با یک لحظه حیاتی روبرو شد.

جایزه بهترین بازیگر مرد موزیکال یا کمدی به جیمز فرانکو برای "هنرمند فاجعه" به کارگردانی خودش اعطاء‌ شد. او در این فیلم نقش تومی وایسو بازیگر و کارگردان فیلم مستقل و کالت "اتاق" (2003) را بازی می‌کند.

آلیسن جنی برای "من، تونیا" جایزه بهترین بازیگر زن مکمل را دریافت کرد. این فیلم درباره تونیا هاردینگ قهرمان اسکیت‌بازی (با بازی بازی مارگو روبی) است.

"کوکو" از شرکت‌های دیزنی و پیکسار انیمیشن استودیوز برنده جایزه بهترین فیلم انیمیشن شد. این فیلم به کارگردانی لی آنکریچ و آدریان مولینا داستان میگل پسری 12 ساله را روایت می‌کند که می‌خواهد مانند الگویش ارنستو دی لا کروز یک موزیسین ماهر شود.

جایزه بهترین فیلم خارجی‌‌زبان به فیلم آلمانی "محوشدگی" به کارگردانی فاتح آکین آلمانی-ترکیه‌ای رسید. این فیلم اولین بار در دنیا امسال در بخش مسابقه رسمی هفتادمین جشنواره فیلم کن به نمایش درآمد و دایان کروگر بازیگر آلمانی-آمریکایی برنده جایزه بهترین بازیگر زن شد. داستان تریلر "محوشدگی" در هامبورگ روی می‌دهد و کروگر نقش زنی را بازی می‌کند که بعد از یک بمب‌گذاری که باعث کشته شدن همسر و پسرش می‌شود، به دنبال انتقام است. "محوشدگی" یکی از 9 فیلم راه‌یافته به مرحله بعدی انتخاب نامزدهای بخش فیلم خارجی‌زبان نودمین دوره جوایز اسکار است.

"پست" به کارگردانی استیون اسپیلبرگ که در شش بخش شانس دریافت جوایز گلدن گلوب را داشت، در هیچ بخش برنده نشد. "با اسم خودت به من زنگ بزن"، "دانکرک" و "برو بیرون" از دیگر فیلم‌های مطرح فصل جوایز هستند که گلدن گلوب امسال را دست خالی ترک کردند.

در بخش تلویزیون، سریال کوتاه "دروغ‌های کوچک بزرگ" از شبکه اچ‌بی‌او که با شش نامزدی پیشتاز بود، با پیروزی در چهار بخش از جمله بهترین سریال کوتاه یا فیلم تلویزیونی به یک موفقیت بزرگ دست پیدا کرد. سه بازیگر این فیلم شامل نیکول کیدمن، الکساندر اسکاشگورد و لورا درن نیز در بخش‌های بازیگری پیروز شدند.

کیدمن که در "دروغ‌های کوچک بزرگ" نقش یک قربانی خشونت خانگی را بازی می‌کند، ابراز امیدواری کرد این سریال چالش‌هایی را که زنان چه در خانه و چه در محل کار با آن روبرو هستند، همچنان در معرض توجه قرار بدهد. او گفت: شخصیتی که نقش او را بازی کردم بیانگر چیزی است که در حال حاضر در مرکز بحث‌های ما قرار دارد: سوء‌استفاده. باور دارم و امیدوارم که بتوانیم با داستان‌های خود و نوع بیان آن، شرایط را عوض کنیم.

دو سریال "سرگذشت ندیمه" و "خانم میزل شگفت‌آور" نیز هر یک دو جایزه گلدن گلوب دریافت کردند و سریال کوتاه "دشمنی: بتی و جون" از شبکه اف‌ایکس که با چهار نامزدی بعد از "دروغ‌های کوچک بزرگ" قرار داشت، مراسم را دست خالی ترک کرد.

گلدن گلوب از معدود جوایزی است که هر سال دستاوردها در دو بخش فیلم‌های سینمایی و آثار تلویزیونی را مورد تقدیر قرار می‌دهد. گلدن گلوب پس از اسکار مهم‌ترین جایزه سینمایی در آمریکاست.

93 خبرنگار و روزنامه‌نگار آزاد عضو انجمن مطبوعات خارجی هالیوود هستند که از ژانویه 1944 کار خود را آغاز کرد.

گلدن گلوب زمانی یک شاخص مهم برای اسکار بود، اما در سال‌های اخیر تا حدی متفاوت با آکادمی علوم و هنرهای سینمایی عمل کرده است. در 10 سال گذشته، پنج برنده جایزه گلدن گلوب بهترین فیلم، جایزه اسکار بهترین فیلم را هم برده‌اند. این اتفاق آخرین بار سال گذشته روی داد که "مهتاب" به کارگردانی بری جنکینز برنده جایزه گلدن گلوب بهترین فیلم درام شد و بعد جایزه اسکار بهترین فیلم را هم دریافت کرد.

در مورد نامزدها هم انجمن مطبوعات خارجی هالیوود و آکادمی تا حدی از هم فاصله گرفته‌اند. اعضای انجمن مطبوعات خارجی هالیوود عضو آکادمی نیستند، بنابراین انتخاب‌های آن‌ها لزوماً بازتاب برنده‌های اسکار نیست. آکادمی حدود هفت هزار عضو دارد.

سال گذشته "لا لا لند" با نامزدی در هفت بخش پیشتاز نامزدهای جوایز گلدن گلوب بود و در نهایت در تمام بخش‌ها پیروز شد. پیروزی در هفت بخش یک رکورد تازه در تاریخ جوایز گلدن گلوب بود.

فهرست برندگان هفتاد و پنجمین دوره جوایز سالانه گلدن گلوب به این شرح است:

برندگان بخش سینمایی جوایز گلدن گلوب:

بهترین فیلم درام: "سه بیلبورد بیرون ابینگ، میزوری"

دیگر نامزدها: "با اسم خودت به من زنگ بزن" / "دانکرک" / "پست" / "شکل آب"

بهترین فیلم موزیکال یا کمدی: "لیدی برد"

دیگر نامزدها: "هنرمند فاجعه" / "برو بیرون" / "بزرگ‌ترین شومن" / "من، تونیا"

بهترین کارگردان: گی‌یرمو دل تورو، "شکل آب"

دیگر نامزدها: مارتین مک‌دونا، "سه بیلبورد بیرون ابینگ، میزوری" / کریستوفر نولان، "دانکرک" / ریدلی اسکات، "تمام پول‌های دنیا" / استیون اسپیلبرگ، "پست"

بهترین بازیگر مرد درام: گری اولدمن، "سیاه‌ترین ساعت"

دیگر نامزدها:  تیموتی شالامه، "با اسم خودت به من زنگ بزن" / دانیل دی-لوییس، "رشته خیال" / تام هنکس، "پست" / دنزل واشنگتن، "جناب آقای رومن جی. اسرائیل"

بهترین بازیگر زن درام: فرانسیس مکدورمند، "سه بیلبورد بیرون ابینگ، میزوری"

دیگر نامزدها: جسیکا چستین، "بازی مالی" / سالی هاوکینز، "شکل آب" / مریل استریپ، "پست" / میشل ویلیامز، "تمام پول‌های دنیا"

بهترین بازیگر مرد موزیکال یا کمدی: جیمز فرانکو، "هنرمند فاجعه"

دیگر نامزدها: استیو کارل، "نبرد جنسیت" / آنسل الگورت، "بیبی راننده" / هیو جکمن، "بزرگ‌ترین شومن" / دانیل کالویا، "برو بیرون"

بهترین بازیگر زن موزیکال یا کمدی: سرشا رونان، "لیدی برد"

دیگر نامزدها: جودی دنچ، "ویکتوریا و عبدل" / هلن میرن، اهل تفریح" / مارگو روبی، "من، تونیا" / اما استون، "نبرد جنسیت"

بهترین بازیگر مرد مکمل: سام راک‌ول، "سه بیلبورد بیرون ابینگ، میزوری"

دیگر نامزدها:  ویلم دافو، "پروژه فلوریدا" / آرمی همر، "با اسم خودت به من زنگ بزن" / ریچارد جنکینز، "شکل آب" / کریستوفر پلامر، "تمام پول‌های دنیا"

بهترین بازیگر زن مکمل: آلیسن جنی، "من، تونیا"

دیگر نامزدها:  مری جی. بلایج، "Mudbound" / هونگ چاو، کوچک کردن" / لوری متکاف، "لیدی برد" / اکتاویا اسپنسر، "شکل آب"

بهترین فیلمنامه: مارتین مک‌دونا، "سه بیلبورد بیرون ابینگ، میزوری"

دیگر نامزدها:  گی‌یرمو دل تورو و ونسا تیلور، "شکل آب" / گرتا گرویگ، "لیدی برد" / لیز هانا، "پست" / آرون سورکین، "بازی مالی"

بهترین موسیقی: الکساندر دپلا، "شکل آب"

دیگر نامزدها: کارتر برول، "سه بیلبورد بیرون ابینگ، میزوری" / جانی گرین‌وود، "رشته خیال" / جان ویلیامز، "پست" / هانس زیمر، "دانکرک"

بهترین ترانه: این من هستم" (بنج پاسک و جاستین پل) از فیلم "بزرگ‌ترین شومن"

دیگر نامزدها:  "خانه" (نیک جوناس، جاستین ترانتر و نیک مانسن) از فیلم "فردیناند" / "رود توانا" (رافائل صدیق، مری جی. بلایج و تورا استینسن) از فیلم "Mudbound" / "مرا به خاطر بسپار" (کریستن اندرسن-لوپز و رابرت لوپز) از فیلم "کوکو" / "ستاره" (ماریا کری و مارک شیمن) از فیلم "ستاره"

بهترین فیلم انیمیشن: "کوکو"

دیگر نامزدها:  "بچه رئیس" / "نان‌آور" / "فردیناند" / "ونسان مهربان"

بهترین فیلم خارجی‌‌زبان: "محوشدگی"، فاتح آکین (آلمان)

دیگر نامزدها:  "یک زن شگفت‌انگیز"، سباستین للیو (شیلی) / "اول پدرم را کشتند"، آنجلینا جولی (کامبوج) / "بدون عشق"، آندری زویاگینتسف (روسیه) / "مربع" ("میدان")، روبن اوستلوند (سوئد)

--------------

برندگان بخش تلویزیونی جوایز گلدن گلوب:
 

بهترین سریال درام: "سرگذشت ندیمه" (Hulu)

دیگر نامزدها:  "تاج" (نتفلیکس) / "بازی تاج و تخت" (اچ‌بی‌او) / "چیزهای عجیب" (نتفلیکس) / "این ما هستیم" (ان‌بی‌سی)

بهترین سریال موزیکال یا کمدی: "خانم میزل شگفت‌آور" (آمازون)

دیگر نامزدها:  "Black-ish" تولید ای‌بی‌سی / "همه کاره و هیچ کاره" (نت‌فلیکس) / "SMILF" تولید شوتایم / "ویل و گریس" (ان‌بی‌سی)

بهترین سریال کوتاه یا فیلم تلویزیونی: "دروغ‌های کوچک بزرگ" (اچ‌بی‌او)

دیگر نامزدها: "فارگو" (اف‌ایکس) / "دشمنی: بتی و جون" (اف‌ایکس) / "گناهکار" (یو‌اس‌ای) / "بالای دریاچه: دختر چینی" (ساندنس)

بهترین بازیگر مرد سریال درام: استرلینگ کی. براون، "این ما هستیم"

دیگر نامزدها: جیسن بیتمن، "اوزارک" / فردی هایمور، "دکتر خوب" / باب اودنکرک، "Better Call Saul" / لیو شرایبر، "ری داناوان"

بهترین بازیگر زن سریال درام: الیزابت ماس، "سرگذشت ندیمه"

دیگر نامزدها:  کاتریانا بالف، "Outlander" / کلر فوی، "تاج" / مگی جیلنهال، "دوس" / کاترین لانگفورد، " 13 Reasons Why"

بهترین بازیگر مرد سریال موزیکال یا کمدی: عزیز انصاری، "همه کاره و هیچ کاره"

دیگر نامزدها:  آنتونی اندرسن، "Black-ish" / کوین بیکن، "من دیک را دوست دارم" / ویلیام اچ. میسی، "بی‌شرم" / اریک مکورمک، "ویل و گریس"

بهترین بازیگر زن سریال موزیکال یا کمدی: ریچل برازناهان، "خانم میزل شگفت‌آور"

دیگر نامزدها:  پاملا آدلون، "چیزهای بهتر" / آلیسن بری، " Glow" / ایسا ری، "ناامن" / فرانکی شاو، " SMILF"

بهترین بازیگر مرد سریال کوتاه یا فیلم تلویزیونی: یوان مگرگور، "فارگو"

دیگر نامزدها:  رابرت دنیرو، "ساحر دروغ‌ها" / جود لاو، "پاپ جوان" / کایل مک‌لاکلان، "توئین پیکس" / جفری راش، "نابغه"

بهترین بازیگر زن سریال کوتاه یا فیلم تلویزیونی: نیکول کیدمن، "دروغ‌های کوچک بزرگ

دیگر نامزدها:  جسیکا بیل، "گناهکار" / جسیکا لنگ، "دشمنی: بتی و جون" / سوزان ساراندون، "دشمنی: بتی و جون" / ریس ویترسپون، "دروغ‌های کوچک بزرگ"

بهترین بازیگر مرد مکمل سریال، سریال کوتاه یا فیلم تلویزیونی: الکساندر اسکاشگورد، "دروغ‌های کوچک بزرگ"

دیگر نامزدها: دیوید هاربور، "چیزهای عجیب" / آلفرد مولینا، "دشمنی: بتی و جون" / کریستین اسلیتر، "آقای روبات" / دیوید تیولیس، "فارگو"

بهترین بازیگر زن مکمل سریال، سریال کوتاه یا فیلم تلویزیونی: لورا درن، "دروغ‌های کوچک بزرگ"

دیگر نامزدها:  آن داد، "سرگذشت ندیمه" / کریسی متز، "این ما هستیم" / میشل فایفر، "ساحر دروغ‌ها" / شایلین وودلی، "دروغ‌های کوچک بزرگ"

علی افتخاری