سرویس سینمایی هنرآنلاین: محمدرضا رحمانی کارگردان قصد داشت با فیلم"شب لرزه" راهی سی و ششمین جشنواره فیلم فجر شود. اما فیلم به موقع آماده نشد و از این رقابت باز ماند.

او در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درخصوص وضعیت فیلم گفت: بخشی از فیلمبرداری کار باقی مانده است و درگیر کارهای فنی فیلم هستیم و احتمالا تا اسفندماه فیلم آماده خواهد شد، از همین رو نیز نتوانستیم نسخه نهایی را به موقع آماده و تحویل دفتر جشنواره دهیم و از حضور در این رقابت بازماندیم.

 این کارگردان جوان در ادامه درباره تغییر و تحولاتی که در برگزاری جشنواره فیلم فجر انجام شده و کم شدن تعداد فیلم‌های حاضر در بخش سودای سیمرغ نیز اظهار کرد: در چند سال گذشته بزرگترین ضربه به سینما از جشنواره فیلم فجر شروع شد و به لحاظ کمی و کیفی کارها تعدادشان کم شد و این اتفاق روی سینما تاثیرگذاشت. جشنواره در یک دوره پر از تنوع بود و در بخش ملی و بین‌الملل فیلم‌ها با هم دیده می‌شدند و اتفاق خوبی را رقم زده بودند و این جدا شدن رمق جشنواره را گرفت.

 وی ادامه داد: بسیاری از خاطرات خوب فیلمسازان و اهالی سینما در همان زمان شکل گرفت، ولی امروز علاوه بر این که بخش ملی دیگر آن شور وهیجان را ندارد، بخش بین‌الملل نیز با افت بسیاری مواجه شده است.  ما که مدعی تولید  سالانه 150 فیلم در سینما هستیم، امروز در جشنواره شاهد فیلم‌های بسیار کمی هستیم و همین عامل نیز موجب شده تا رقابت برای اکران باقی بماند و این خودش یک ضعف محسوب می‌شود، چرا که بسیاری از فیلم‌ها هستند که مستحق دیده شدن هستند اما این اتفاق رخ نداده است.

 رحمانی درباره حذف بخش نگاه نو از جشنواره نیز بیان کرد: حذف بخش‌های مختلف از جشنواره عوارض دارد و یکی از جذابیت‌های جشنواره همین حضور فیلم اولی‌ها بود که استعدادیابی خوبی در آن می‌شد و فیلمساز برای اولین فیلم رقابتی جدا از سینمای حرفه‌ای داشت. فیلمسازان فیلم اولی با مشکلات بسیاری فیلم می‌سازند و باید فرقی میان آنها با آثار دیگر فیلمسازان وجود داشته باشد.

کارگردان "گاهی" در ادامه عنوان کرد:  وجود بخش نگاه نو برای فیلمسازان جوان امید بود، ولی امروز به جای استعدادیابی متاسفانه استعدادکشی شده است و خیلی از فیلمسازان که انگیزه داشتند درجا زدند، چرا که دیگر جایگاهی برای ورود آنها به سینما وجود ندارد. امروز سینما به سمت تجاری کشیده شده است و فیلم اولی‌ها نیز سینما برایشان بیشتر جنبه تجاری یافته است تا هنری و این دیدگاه به سینما آسیب رسانده است. مسیر سینمای هنر و تجربه که سینمای هنری و اندیشه ورز را در خود جای داده بود نیز الکن شده است و در حد ویترین باقی مانده است. سینما هنر گرانی است و رقابت هم در آن سخت‌تر شده است.

وی در خاتمه تصریح کرد: سینمای ملی وقتی  جایگاه پیدا می‌کند که مخاطب حداکثری داشته باشد و وقتی فیلم‌های میلیاردی که با بودجه‌های کلان دولتی ساخته می‌شوند در گیشه موفق عمل نمی‌کنند این خود تبدیل به یک نقصان در سینما می‌شود.