سرویس سینمایی هنرآنلاین: در سی و ششمین جشنواره فیلم فجر پنج فیلم از 25 فیلم حاضر در بخش مسابقه سینمای ایران، روایتی از جنگ یا دفاع مقدس دارند.

"به وقت شام" ابراهیم حاتمی کیا، "تنگه ابوقریب" بهرام توکلی، "بمب" پیمان معادی، "سرو زیر آب" محمدعلی باشه آهنگر و "امپراتور جهنم" پرویز شیخ طادی آثاری هستند که مستقیم یا غیرمستقیم به موضوع جنگ می‌پردازند و در این میان دو فیلم "به وقت شام" و "امپراتور جهنم" به شکل مستقیم درباره داعش هستند.

"امپراتور جهنم"

فیلم پرحاشیه پرویز شیخ طادی در مقام کارگردان و محمد خزاعی در مقام تهیه‌کننده است که سال گذشته از دور رقابت‌ها خارج شد. سازندگان فیلم امسال بار دیگر تقاضای حضور در جشنواره را داشتند که در نهایت هیئت انتخاب نظر مثبت خود را برای حضور این فیلم در بخش مسابقه اعلام کرد. علی نصیریان، فرخ نعمتی، علیرام نورایی، صبا کمالی، سعید راد و کوروش زارعی بازیگران این فیلم هستند.

"بمب"

پیمان معادی امسال با فیلم "بمب" در مقام کارگردان و بازیگر در جشنواره حضور دارد. داستان این فیلم باحال و هوای موشک‌باران تهران در سال ١٣۶۶ روایت می‌شود و فیلمنامه آن همچون اثر قبلی این کارگردان توسط خود معادی نوشته‌شده است. در این فیلم، پیمان معادی، لیلا حاتمی، حبیب رضایی، سیامک انصاری، سیامک صفری، بهادر مالکی‌پور، رامین پورایمان، معصومه قاسمی‌پور، صبا گرگین‌پور و شهروز آقایی‌پور ایفای نقش کرده‌اند. ارشیا عبداللهی، نیوشا جهانی و باران معادی هم به‌عنوان بازیگران کودک این فیلم سینمایی‌اند.

بمب

"به‌وقت شام"

حاتمی کیا که ید طولایی در ساخت آثار جنگی دارد این بار به سراغ تازه‌ترین موضوع منطقه یعنی داعش و تکفیری‌ها رفته است. در خلاصه داستان فیلم آمده است که "به وقت شام"روایت‌گر داستان هواپیمای کمکی ایران برای سوریه است که برای فرود در فرودگاه دمشق دچار مشکل می‌شود. فیلم‌برداری فیلم بر عهده مهدی جعفری بود و هادی حجازی فر و بابک حمیدیان از بازیگران ایرانی فیلم‌ هستند و جمعی از بازیگران سوری و لبنانی در این فیلم به ایفای نقش می‌پردازند.

"تنگه ابوقریب"

بهرام توکلی نویسنده و کارگردان این فیلم است که پس از ساخت فیلم "برف سرخ" تازه‌ترین اثر او محسوب می‌شود. جواد عزتی، امیر جدیدی، حمیدرضا آذرنگ، علی سلیمانی، قربان نجفی و مهدی قربانی ازجمله بازیگرانی هستند که جلوی دوربین "تنگه ابوقریب" رفته‌اند و حمید خضوعی ابیانه نیز مدیریت فیلم‌برداری کار را بر عهده دارد. "تنگه ابوقریب" روایتی است از دفاع‌ گردان عمار در برابر لشکرکشی رژیم بعث به فکه و شرهانی و رشادت رزمندگان گردان عمار در روزهای آخر دفاع مقدس در منطقه حساس تنگه ابوقریب. در خلاصه فیلم سینمایی "تنگه ابوقریب " چنین آمده است: در ٢١ تیرماه ١٣۶٧، حمله وسیعی سراسر جبهه جنوب را درگیر می‌کند، یکی از نقاط حساسی که دشمن قصد عبور از آن و رسیدن به شهرها و جاده‌های کلیدی ایران را دارد تنگه ابوقریب است، تنگه‌ای که نام و خاطره‌اش در میانه تاریخ رسمی روزهای پایانی جنگ گم‌شده ... تنگه‌ای که محل مقاومت افراد گردان عمار بود ... .

سرو زیر آب

"سرو زیر آب"

به کارگردانی و نویسندگی محمدعلی باشه آهنگر تولیدشده است. در خلاصه داستان فیلم آمده: راز جهانبخش کرامت فاش می‌شود؟ این راز خواب چیستا، ماهرو، گودرز، بهرام، جهانگیر و سرگرد پوشیاس را آشفته خواهد کرد. جهانبخش برای اثبات بی گناهیش و بازگشت آرامش سفربلندی را آغاز می‌کند؛ سفری که پایانش زندگی بسیاری از آن‌ها را تغییر می‌دهد... در این فیلم بابک حمیدیان، مسعود رایگان، رضا بهبودی، مینا ساداتی، همایون ارشادی، مهتاب نصیر پور، هومن برق‌نورد، ستاره اسکندری، شهرام حقیقت دوست، فرخ نعمتی، هادی قمیشی، سیاوش چراغی پور، حسن نجاریان، حسین فلاح و امیر دلفانی نقش‌آفرینی می‌کنند.