سرویس سینمایی هنرآنلاین: بهمن کامیار تهیه کننده و کارگردان که این روزها فیلم "سد معبر" به تهیه کنندگی او روی پرده سینماهاست، قصد داشت در مقام کارگردان با فیلم "در وجه حامل" در  سی و ششمین جشنواره فیلم فجر شرکت کند که این فیلم در لیست نهایی هیئت انتخاب قرار نگرفت.

کامیار در واکنش به این موضوع در گفتگو با خبرنگار هنرآنلاین، گفت: با توجه به اینکه فیلم ما در لیست نهایی قرار نگرفت تصمیم گرفتیم اتفاقی که قرار است درجشنواره فیلم فجر برای فیلم رقم بخورد و آن اکران فیلم برای اهالی سینما، منتقدان و رسانه پیش از اکران عمومی است، خودمان رقم بزنیم. مهمترین اتفاق در فجر گرفتن بازخورد از اهالی فن است و صرفا برای همان یک اکران این هیاهو و تلاش وجود دارد. الان که از دریچه جشنواره فجر این اتفاق میسر نیست، با توجه به این که "در وجه حامل" پروانه نمایش نیز دارد در یک نوبت آن را اکران می‌کنیم تا بازخوردها را ببینیم و تکلیف خودمان را بدانیم. فیلم ما تمام استانداردهای سینمای ایران را دارد و می‌توانست در لیست نهایی قرار گیرد ولی سلیقه هیئت انتخاب چیز دیگری بود.

وی در خصوص کم کردن تعداد فیلم‌های حاضر در بخش مسابقه جشنواره نیز بیان کرد: قطعا کم کردن تعداد فیلم‌ها موثر است و به کیفیت جشنوار کمک می‌کند ولی در شرایطی که انتخاب فیلم‌ها با این هدف صورت گیرد که از تمام فیلم‌ها در این زمینه استفاده شود. زمانی ظرفیت انتخاب فیلم‌ها بالا بود، چرا که فیلم‌هایی "باید" در جشنواره شرکت می‌کردند. با این بایدها ظرفیت انتخاب فیلم‌ها و تعدادشان بالا می‌رفت، اما وقتی سهمیه کم و ورودی محدود می‌شود، هرچند ظاهر آن خیلی خوب است، اما نمی‌توان با فیلم‌هایی که باید باشند مقابله کرد، بنابراین سهمیه فیلم‌های مستقل و ارزشمند کم می‌شود و این خوب نیست. اگر وضعیت به همین منوال پیش برود قطعا دوستان بعدا حسرت می‌خورند که چرا در جشنواره فیلم‌های خوب حضور نداشتند و در بلند مدت این خود ضربه می‌زند. تعدادی فیلم حضور دارند که نهایتا به پای سلیقه هیئت انتخاب تمام می‌شود اما اینها وابسته به بودجه دولتی هستند.

کارگردان"مرداد" در ادامه در پاسخ به این سوال که حضور فیلم اولی‌ها تا چه اندازه محدود شده است، نیز اظهار کرد: به نظرم بزرگترین اشتباه دست اندرکاران و دبیر جشنواره سی وششم فجر حذف بخش "نگاه نو" از جشنواره بود، حضور این بخش نه تنها لطمه‌ای به جشنواره نمی‌زد بلکه اتفاقا برارزش آن می‌افزود. درست است که امسال سه فیلم اولی در جشنواره حضور دارند اما در میان این سه، دو کارگردان فیلم اولی در سینما چهره‌های شناخته شده‌ای هستند. حذف این بخش ضربه سهمگینی به نسل جوان می‌زند. در سال‌های اخیر جوانان فیلم اولی نشان دادند که سطح سواد و سلیقه آن‌ها به سینما، نگاه خوب و مورد پسندی است که اتفاقا موفقیت‌های خوبی را هم به همراه داشت، اما با این طرح فرصت ارائه را از جوانان گرفتند. فیلمسازان فیلم اولی قرار بود با فیلم اول خود اتفاقاتی را رقم بزنند که این تصمیم اشتباه موجب شد تا آن‌ها از این فضا دور شوند. در این دوره از جشنواره و درمرحله انتخاب فیلم‌ها دوستان آنطور که باید نتوانستند خواسته‌ها را برآورده کنند، اما امیدوارم در این زمینه نگاه دیگری داشته باشند و طبق فرمول گذشته کار کنند و شرایط حضور جوانان را بیش از پیش فراهم کنند.

کامیار همچنین درباره تاثیر حضور فیلم‌ها در جشنواره فیلم فجر بر فروش گیشه‌ای آن‌ها گفت: به نظرم این اتفاق دیگر جدی نیست. در دو سه سال اخیر این اتفاق تاثیرگذار نبوده است و الزاما فیلم‌های حاضر در جشنواره فروش خوبی ندارند. جدول سال گذشته این را به خوبی نشان می‌دهد و پرفروش‌های سال اتفاقا فیلم‌هایی بودند که در جشنواره حضور نداشتند. فیلم‌های پرفروش سال 97 نیز قطعا فیلم‌هایی هستند که در جشنواره حضور ندارند. حضور در جشنواره ضربه به اکران عمومی می‌زند، به طور مثال یکی از فیلم‌هایی که در جشنواره حضور داشت و در اکران عمومی به دلیل نقدهایی که به آن شده بود، ضربه خورد فیلم "مرگ ماهی" روح الله حجازی بود و نتوانست فروش خوبی داشته باشد. اکران عمومی دیگر رابطه‌ای با جشنواره ندارد و الزاما فیلمی که در جشنواره حضور دارد در گیشه موفق و پرمخاطب نیست. به طور مثال فیلم "سد معبر" خود ما در جشنواره بسیار مورد توجه واقع شد، ولی در اکران عمومی در بدترین بازه زمانی نمایش داده شد یا فیلم‌های خوبی مانند "فراری" و "بدون تاریخ بدون امضا" که هنوز فرصت اکران هم نیافته‌اند. جشنواره دیگر در حوزه اکران و تاثیر روی اکران عمومی جایگاهی ندارد.

وی در خاتمه با اشاره به زمان بد اکران فیلم "سد معبر" عنوان کرد: محدودیت‌های زیادی داشتیم، از زلزله گرفته تا هوای آلوده و قطعی اینترنت و درگیری‌هایی که بوجود آمد. هر کدام از این عوامل به تنهایی روی فروش فیلم تاثیرگذار هستند و ضربه می‌زنند، اما حالا برای ما همه اینها با هم پیش آمده است و تنها تبلیغات سینه به سینه است که به فروش فیلم کمک می‌کند. امیدوارم فروش فیلم بهتر شود و اتفاق خوبی را رقم بزند.