سرویس سینمایی هنرآنلاین: ظهر امروز یکشنبه پس از اعلام اسامی 25 فیلم حاضر در بخش سودای سیمرغ سی و ششمین جشنواره فیلم فجر ابراهیم داروغه زاده دبیر این دوره از جشنواره گفت: بالای 100 فیلم برای حضور در جشنواره درخواست داده بودند که از این میان ۶۷ فیلم نسخه‌های کاملشان را به دست ما رساندند و در نهایت از این تعداد 22 فیلم داستانی، دو فیلم مستند و یک فیلم انیمیشن نیز در راستای حمایت از سینمای انیمیشن در بخش سودای سیمرغ (بخش مسابقه سینمای ایران) حضور دارند.

در ادامه احمد امینی نماینده اعضای هیئت انتخاب، در این باره بیان کرد: در میان فیلم‌های ارسال شده، برخی تنها ۶۰ دقیقه از اثر را فرستاده بودند که ما قبول نکردیم و گفتیم باید نسخه کامل باشد حتی برخی فیلم‌ها را دو بار نگاه کردیم و در نهایت نیز تنها فیلم‌هایی که نسخه کاملشان به دبیرخانه رسید بازبینی شدند.

امینی ادامه داد: ما تمام تلاشمان را کردیم تا عدالت رعایت شود و حق کسی ذائل نشود.

داروغه زاده در پاسخ به این سوال که آیا فیلم‌ها با ممیزی همراه بودند یا خیر، تاکید کرد: همه فیلم‌های داستانی برای حضور در جشنواره باید پروانه نمایش داشته باشند و مطابق با آنچه در سازمان سینمایی عرف است انجام می‌شود.

دبیر جشنواره ملی فیلم فجر درباره انتخاب "امپراتور جهنم" و "آشغال‌های دوست داشتنی" نیز بیان کرد: "امپراتور جهنم" به همراه سه فیلم دیگر سال گذشته به صورت ناقص به دبیرخانه ارایه شده بودند و هیئت انتخاب نتوانسته بودند درباره آنها تصمیم بگیرند. این فیلم‌ها دوباره بازبینی شدند و از بین این چهار فیلم "امپراطور جهنم" و "شعله ور" انتخاب شدند. درباره فیلم "آشغال‌های دوست داشتنی" آقای امیریوسفی نیزکارگردان خودش انصراف داد تا در حالی که پس از 5 سال موفق به دریافت پروانه نمایش شده است در شرایط بدون حاشیه و بهتری اکران شود.

داروغه زاده همچنین درباره اظهارنظر فردی از قوه قضاییه درباره انتخاب فیلم‌ها در جشنواره فیلم فجر نیز گفت: همیشه صدای واحدی از جشنواره شنیده شده است و هیچ فیلمی از این ۶۷ فیلم را به جز هیئت انتخاب، فرد دیگری ندیده است و آن شخص از قوه قضاییه هم که این صحبت از جانب او منتشر شده بود خودش صریحا این مطلب را تکذیب کرد.

امینی نیز درباره تنوع ژانر اثار انتخاب شده در جشنواره فیلم فجر اظهار کرد: سعی کردیم تا جایی که حقی ضایع نشود تنوع ژانر داشته باشیم اما اکثر فیلم‌ها با موضوع اجتماعی ساخته می‌شود. ملاک انتخاب آثار نیز برای فیلم‌ها سخت است و موارد مختلفی در این زمینه در نظر گرفته‌ایم. همچنین ۵ فیلم به صورت رزرو قرار گرفته که چنانچه هر فیلمی به جشنواره نرسید جایگزینی برای آن داشته باشیم.