سرویس سینمایی هنرآنلاین: در سال گذشته میلادی تعدادی از معروف‌ترین "کاراکتر اکتورهای" دنیای سینما از جمله جان هرت، بیل پکستن و هری دین استنتن از دنیا رفتند. در عین حال مرگ راجر مور که بیش از هر بازیگر دیگری نقش جیمز باند را بازی کرد، بسیاری از علاقه‌مندان سینما را متاثر کرد.

در پشت دوربین نیز جاناتان دمی کارگردان برنده اسکار و توبی هوپر و جرج. ای. رومرو دو کارگردان مطرح سینمای وحشت از دنیا رفتند. در ادامه نگاهی به تعدادی از معروف‌ترین چهره‌های سینمایی داریم که امسال درگذشتند.

سر جان هرت بازیگر پرکار بریتانیایی که بیش از شش دهه در سینما، تئاتر و تلویزیون حضوری فعال داشت و برای دو فیلم "قطار سریع‌السیر نیمه‌شب" و "مرد فیل‌نما" نامزد اسکار شد، 27 ژانویه از دنیا رفت. او 77 ساله بود. یکی از معروف‌ترین نقش‌های او نقش یک معتاد به هروئین در فیلم "قطار سریع‌السیر نیمه‌شب" بود. هرت پس از آن در فیلم "بیگانه" به کارگردانی ریدلی اسکات در نقش کین، یک محقق که موجودی بیگانه از سینه او بیرون می‌زند، حضوری به‌یاد‌ماندنی داشت.

امانوئل ریوا ستاره فرانسوی فیلم "هیروشیما عشق من" به کارگردانی آلن رنه و این اواخر "عشق" ساخته میشائل هانکه نیز 27 ژانویه در 89 سالگی درگذشت. "عشق" در جشنواره کن برنده جایزه نخل طلا شد و بعدها جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی‌زبان را هم برد. ریوا برای کار خود در فیلم نامزد اسکار بهترین بازیگر زن شد، اما این جایزه را به جنیفر لارنس برای بازی در نقش یک بیوه جوان در فیلم "کتاب بارقه امید" باخت. ریوا مسن‌ترین بازیگر زن بود که در این بخش نامزد شد. ریوا برای "عشق" برنده جایزه بفتا بهترین بازیگر زن شد و در جوایز فیلم اروپا هم پیروز شد. ریوا بین دو فیلم "هیروشیما عشق من" و "عشق" در بیش از 70 فیلم ظاهر شد که بیشتر آن‌ها در فرانسه یا ایتالیا مقابل دوربین رفتند.

ریچارد شیکل منتقد قدیمی مجله تایم، نویسنده 37 کتاب و کارگردان مستندهای مختلف درباره سینما، 18 فوریه در لس آنجلس درگذشت. او 84 ساله بود. شیکل از 1965 تا 1972 به عنوان منتقد فیلم در مجله لایف کار کرد. او بعد از بسته شدن لایف به مجله تایم رفت و برای 38 سال در آنجا مشغول کار بود. شیکل در دوران کاری خود بیش از 30 مستند ساخت از جمله " Life Goes to the Movies"، "مینه‌لی درباره مینه‌لی: لایزا، وینسنت را به یاد می‌آورد" و "از جنگ‌های ستاره‌ای تا جدای: ساخت حماسه".

بیل پکستن بازیگر فیلم‌هایی چون "بیگانه‌ها" (1986) و "تایتانیک" (1997) که چهار بار نامزد جایزه گلدن گلوب شد، 25 فوریه از دنیا رفت. او 61 ساله بود. بازی در نقش مورگان ارپ در فیلم وسترن "تومبستون" (1993)، فرد هیز فضانورد در "آپولو 13"، بیل هاردینگ یک تعقیب‌کننده توفان پیچنده در فیلم پرفروش "گردباد" (1996) و نقش‌های اصلی در فیلم‌های درام مانند "یک حرکت دروغین" (1992) و "یک نقشه ساده" (1998) و این اواخر نقش‌های مکمل در "لبه فردا" (2014) و "شبگرد" (2014)، از دیگر فعالیت‌های سینمایی پکستن بود.

میشائیل (مایکل) بالهاوس فیلمبردار آلمانی نامزد سه جایزه اسکار که سابقه همکاری با کارگردان‌های مطرح چون مارتین اسکورسیزی، رابرت ردفورد، راینر ورنر فاسبیندر و ولفگانگ پترسن را داشت، 12 آوریل در 81 سالگی از دنیا رفت. بالهاوس در طول حدود نیم قرن فعالیت هنری در حدود 130 فیلم سینمایی و تلویزیونی همکاری داشت، شامل 17 فیلم با فاسبیندر از جمله  "ازدواج ماریا براون" و هفت فیلم با اسکورسیزی از جمله "رنگ پول"، "آخرین وسوسه مسیح"، "رفقای خوب" و "مردگان" و با دیگر فیلمسازانی نامدار مانند ولفگانگ پترسن، فولکر شلوندورف، جان سیلز، رابرت ردفورد، مایک نیکولز و فرانسیس فورد کوپولا نیز کار کرد. او سه بار برای فیلم‌های "اخبار تلویزیون" (1987)، "بیکر بوی‌های شگفت‌انگیز" (1989) و "دار‌و‌دسته نیویورکی" (2002) نامزد اسکار شد.

جاناتان دمی که بیش از همه برای کارگردانی تریلر ترسناک "سکوت بره‌ها" (1991) شهرت داشت، 26 آوریل بر اثر سرطان مری و عوارض ناشی از بیماری قلبی از دنیا رفت. او 73 ساله بود. "سکوت بره‌ها" یکی از تنها سه فیلم تاریخ سینماست که در پنج بخش اصلی جوایز آکادمی شامل بهترین فیلم، بهترین کارگردان، بهترین بازیگر مرد (هاپکینز)، بهترین بازیگر زن (فاستر) و بهترین فیلمنامه اقتباسی برنده اسکار شد. "ملوین و هوارد" (1980)، "چیزی وحشی" (1986)، "فیلادلفیا" (1993)، "محبوب" (1998)، "حقیقت درباره چارلی" (2002)، "کاندیدای منچوری" (2004)، "ریچل ازدواج می‌کند" (2008) و مستندهایی چون "مردی از دشت‌ها" (2007)، "من کارولین پارکر هستم: خوب، بد و زیبا" (2011) و "جاستین تیمبرلیک+تنسی کیدز" از دیگر فیلم‌های دمی هستند.

پاورز بوث بازیگر کهنه‌کار سینما و تلویزیون که در فیلم‌هایی چون "تومبستون" و "شهر گناه" بازی کرد، 14 مه در 68 سالگی از دنیا رفت.

راجر مور بازیگر بریتانیایی و سومین جیمز باند سینما 23 مه در 89 سالگی در سوئیس درگذشت. مور در اواخر دهه پنجاه و سال‌های دهه شصت در تلویزیون در سریال‌هایی چون "آیوانهو"، "ماوریک" و "سینت" بازی کرد، اما با بازی در نقش جیمز باند به شهرت رسید. او در فاصله سال‌های 1973 تا 1985 هفت بار نقش مأمور 007 را بازی کرد. مور در فیلم‌های "زندگی کن و بگذار بمیرد"، "مردی با تپانچه طلایی"، "جاسوسه‌ای که دوستم داشت"، "مون‌ریکر"، "فقط به خاطر چشمان تو"، "اختاپوس" و "چشم‌انداز یک قتل" در نقش جیمز باند ظاهر شد. "طلا" (1975)، "غازهای وحشی" (1978)، "فرار به آتن" (1979)، "مسیر کانن‌بال" (1981) و "نفرین پلنگ صورتی" (1983) از دیگر فیلم‌های مطرح مور است.

گلن هدلی بازیگر آمریکایی که در فیلم‌هایی چون " Dirty Rotten Scoundrels"، "دیک تریسی" و "اپوس آقای هولاند" بازی کرد، هشتم ژوئن در 62 سالگی از دنیا رفت.

جان جی. آویلدسن کارگردان "راکی" (1977) که برنده اسکار بهترین فیلم شد، اسکار بهترین کارگردان را برای خودش به همراه داشت و سیلوستر استالونه را به دنیا معرفی کرد، 16 ژوئن در لس آنجلس درگذشت. او 81 ساله بود. آویلدسن کار در دنیای سینما را به عنوان فیلمبردار شروع کرد و با فیلم‌هایی چون "جو" (1970) با بازی پیتر دوئل و "ببر را نجات بده" که در 1974 جایزه اسکار بهترین بازیگر مرد را برای جک لمون به همراه داشت، به کارگردانی روی آورد. آویلدسن سه سال بعد بر مبنای فیلمنامه‌ای نوشته استالونه "راکی" را ساخت که استالونه نیز به خاطر آن نامزد اسکار بهترین بازیگر مرد شد. "راکی" آغازگر یکی از معروف‌ترین مجموعه‌های سینمایی دنیا بود. این زوج بعدها در فیلم "راکی 5" بار دیگر همکاری کردند. آویلدسن کارگردان یک مجموعه سینمایی موفق دیگر هم بود که از "کاراته کید" (1984) با بازی رالف ماکیو و پت موریتا شروع شد. او دو دنباله "کاراته کید" را هم ساخت.

مارتین لندا بازیگر محبوب آمریکایی که بازی در نقش بلا لوگوسی ستاره فیلم‌های ترسناک در فیلم "اد وود" (1994) به کارگردانی تیم برتن، جایزه اسکار بهترین بازیگر مرد نقش مکمل را برایش به همراه داشت، 15 ژوئیه در 89 سالگی از دنیا رفت. لندا در دوران کاری خود که بیش از نیم قرن طول کشید در تلویزیون، سینما و تئاتر فعال بود. او شاید بیش از همه برای بازی در نقش رولین هند، یک مأمور مخفی در سریال تلویزیونی "مأموریت: غیرممکن" شهرت داشت که از 1966 تا 1973 از شبکه سی‌بی‌اس پخش می‌شد. لندا همچنین برای نقش‌های مختلف خود در فیلم‌های کلاسیک از "شمال از شمال غربی" آلفرد هیچکاک گرفته تا "جنایت و جنحه" وودی آلن معروف بود.

جرج ای. رومرو کارگردان آمریکایی که در 1968 با "شب مردگان زنده" ژانر زامبی را به راه انداخت، 16 ژوئیه درگذشت. او 77 ساله بود. "شب مردگان زنده" با بودجه‌ای حدود 114 هزار دلار در پیتسبرگ در پنسیلوانیا ساخته شد. فیلم 30 میلیون دلار فروخت و در گذر زمان جایگاه یک کلاسیک کالت را پیدا کرد. رومرو بعد از "شب مردگان زنده" فیلم‌هایی از جمله "همیشه وانیل هست"، "فصل ساحره" و "مجنون‌ها" را کارگردانی کرد، هرچند هیچ‌کدام از آن‌ها به اندازه فیلم اولش تاثیرگذار نبودند. او در 1979 با فیلم "سحرگاه مردگان" به زامبی‌ها بازگشت. فیلم او با نیم میلیون دلار ساخته شد، اما بیش از 55 میلیون دلار فروخت. رومرو در 1985 "روز مردگان" را ساخت که سومین فیلم مجموعه زامبی او بود. "سرزمین مردگان" چهارمین فیلم زامبی رومرو در 2005 با بازی سایمن بیکر، دنیس هاپر، آزیا آرجنتو و جان لگیزامو در تورنتو ساخته شد. "خاطرات مردگان" در 2008 و "زنده ماندن مردگان" در 2010 دیگر فیلم‌های این مجموعه بودند. رومرو همچنین در بازی‌های ویدیویی کار می‌کرد و کتاب‌های مصور هم می‌نوشت.

جان هرد که بیش از همه برای بازی در نقش پیتر مک‌آلیستر در فیلم‌های "تنها در خانه" شهرت داشت و در تعداد زیادی آثار تلویزیونی و سینمایی مقابل دوربین رفت، 21 ژوئیه در 71 سالگی درگذشت. هرد در 1990 در فیلم "تنها در خانه" نقش پدری را بازی کرد که هنگام یک سفر کاری به فرانسه، پسرش کوین (با بازی مکالی کالکین) را فراموش کرد و او را در خانه جا گذاشت. بعد از موفقیت تجاری بزرگ "تنها در خانه"، هرد نقش خود را بار دیگر در فیلم "تنها در خانه: گمشده در نیویورک" تکرار کرد. او همچنین در فیلم‌های "آدم‌های گربه‌ای"، "بعد ساعت‌ها"، "بزرگ"، "سواحل" و فیلم با موضوع بوکس "گلادیاتور" (1992) و در تلویزیون در "فساد میامی" و "خانواده سوپرانو" بازی کرد و برای بازی در سریال دوم نامزد جایزه‌امی بهترین بازیگر مهمان شد.

سام شپارد بازیگر و نمایشنامه‌نویس برنده جایزه پولیتزر 27 ژوئیه در 73 سالگی از دنیا رفت. او در فیلم‌های "چیزهای درست"، "بلک‌تورن"، "حماقت برای عشق"، "باندیداس"، "ماگنولیاهای فولادی" و "پرونده پلیکان" بازی کرد و یکی از فیلمنامه‌نویسان "پاریس تگزاس" بود. شپارد در سال 1979 برای نمایشنامه "کودک مدفون" جایزه پولیتزر را دریافت کرد.

ژان مورو بازیگر فیلم‌های "شب" و "ژول و ژیم" و یکی از بزرگ‌ترین ستاره‌های سینمای فرانسه 31 ژوئیه در خانه خود در پاریس از دنیا رفت. او 89 ساله بود. مورو در دوران کاری خود که حدود 60 سال طول کشید در سینما و تلویزیون حضوری فعال داشت و با فیلمسازانی سرشناس از جمله لویی مال، اورسن ولز، جوزف لوزی، فرانسوا تروفو، ویم وندرس، میکل آنجلو آنتونیونی، تئو آنجلوپولوس، ژان لوک گدار، لوئیس بونوئل، ژاک دمی، الیا کازان و ژان رنوار همکاری کرد. او در 1960 برای فیلم "مودراتو کانتابیله" برنده جایزه بهترین بازیگر زن جشنواره فیلم کن شد. برگزارکنندگان جشنواره کن همچنین در سال 2003 با اعطای جایزه نخل طلای افتخاری از مورو تقدیر کردند. او در سال 1992 جایزه شیر طلای یک عمر دستاورد جشنواره فیلم ونیز را گرفت و در 2000 جایزه خرس طلای افتخاری جشنواره فیلم برلین را دریافت کرد. مورو بازیگری پرکار بود و تا هشتاد و چند سالگی به کار بازیگری ادامه داد. از دیگر فیلم‌های او می‌توان به "شب" (میکل آنجلو آنتونیونی، 1961)، "محاکمه" (اورسن ولز، 1962) "خاطرات یک مستخدم" (لوییس بونوئل، 1964) و "مادموازل" (تونی ریچاردسن، 1966) اشاره کرد.

جری لوییس کمدین افسانه‌ای که در دهه 1950 با دین مارتین تیمی دو نفره تشکیل داد و بعدها در فیلم‌هایی چون "پروفسور دیوانه" بازی کرد، 20 اوت در لاس وگاس از دنیا رفت. او 91 ساله بود. لوییس متولد 16 مارس 1926 در نیوارک در نیوجرزی بود. او در کنار مارتین در دهه‌های 1940 و 1950 ابتدا در تلویزیون و بعدها در سینما به شهرت رسید. این دو گروهی دونفره تشکیل داده بودند که در آن مارتین نقش آدمی مرتب و منظم را بازی می‌کرد و لوییس در قالب یک کمدین اسلپ‌استیک فعال بود. آن‌ها در 1956 به تندی از هم جدا شدند و کار خود را به تنهایی ادامه دادند. کار لوییس ابتدا در فرانسه مورد توجه قرار گرفت و بعدها آن‌طور که شایسته‌اش بود در آمریکا مطرح شد. موفقیت بین‌المللی لوییس بخصوص در فرانسه، جایی که از او به عنوان نابغه کمدی یاد می‌شود، بسیار چشمگیر بود. او در اروپا هشت جایزه "بهترین کارگردان" دریافت کرد و در 1984 نشان لژیون دونور فرانسه به او اعطاء شد. لوییس بعد از فیلم "راه جبهه کدام است؟" در 1970 برای بیش از یک دهه در فیلمی بازی نکرد، اما در 1983 در "سلطان کمدی" به کارگردانی مارتین اسکورسیزی در نقش یک مجری تاک-شو ظاهر شد که دو طرفدار دیوانه با بازی رابرت دنیرو و ساندرا برنارد او را می‌ربایند. "مکس رز" آخرین فیلم لوییس در سال 2013 در شصت و ششمین دوره جشنواره فیلم کن به نمایش درآمد. او در این فیلم که اولین فیلمش پس از فیلم "Funny Bones" در سال 1995 بود، نقش یک پیانیست جَز پا‌به‌سن‌گذاشته را بازی کرد.

توبی هوپر کارگردان فیلم‌های ترسناک که بیش از همه برای فیلم‌های "کشتار با اره‌برقی در تگزاس" و "ارواح خبیثه" شهرت داشت، 26 اوت از دنیا رفت. او 74 ساله بود. هرچند "کشتار با اره‌برقی در تگزاس" به خاطر خشونت فراوان در چند کشور ممنوع شد، اما یکی از پرفروش‌ترین فیلم‌های مستتقل دهه 1970 در ایالات متحده بود. در 1982 فیلم ترسناک "ارواح خبیثه" (Poltergeist) به کارگردانی هوپر نیز به یکی از آثار کلاسیک این ژانر بدل شد. فیلم در گیشه بسیار موفق بود و هشتمین فیلم پرفروش سال شد. هوپر در دهه‌های 1990 و 2000 نیز به کار در حوزه سینما و تلویزیون ادامه داد، اما هیچ کدام از آن‌ها تأثیر کارهای اولش را نداشتند.

هری دین استنتن که در فیلم‌های نظیر "پاریس، تگزاس"، "آخرین وسوسه مسیح"، "مسیر سبز" و "بیگانه" بازی کرد، 15 سپتامبر در 91 سالگی درگذشت. او همچنین در چند پروژه از جمله سریال "توئین پیکس" و فیلم سینمایی  "از ته دل وحشی" با دیوید لینچ همکاری داشت.

ژان روشفور بازیگر محبوب فرانسوی که در حدود شش دهه فعالیت هنری در بیش از 100 فیلم بازی کرد و سه جایزه سزار گرفت، 9 اکتبر در 87 سالگی در پاریس درگذشت. از او به عنوان نماد وقار و کمدی یاد می‌شد و در عین حال به خاطر سبیلش نیز معروف بود. "مرد بلوند بلندقد با یک کفش سیاه" به کارگردانی ایو روبر همین‌طور فیلم موفق "Let Joy Reign Supreme" به کارگردانی برتران تاورنیه تولید 1975، "یک فیل می‌تواند بی‌اندازه غلط‌ انداز باشد" (1976) که نامزد جایزه گلدن گلوب شد، "همسر آرایشگر" (1990) به کارگردانی پاتریس لکونت و "گمشده در لا مانچا" (2002) به کارگردانی کیت فالتن و لویی پپ از فیلم‌های مطرح او هستند. "گمشده در لا مانچا" مستندی درباره تلاش نافرجام ‌تری گیلیام برای ساخت فیلم "مردی که دن کیشوت را کشت" است. گیلیام بعد از 17 سال به تازگی تولید این پروژه را به پایان رسانده است.

جانی هالیدی ستاره راک و بازیگر فرانسوی که به خاطر آهنگ‌های بسیار محبوب خود به "الویس فرانسوی" معروف بود، پنجم دسامبر از دنیا رفت. او 74 ساله بود. در مدت 50 سال فعالیت هنری هالیدی، بیش از 110 میلیون نسخه از کارهای او به فروش رسید. هالیدی در 1955 برای اولین بار در یک فیلم بازی کرد و تا امسال در بیش 30 فیلم سینمایی یا تلویزیونی مقابل دوربین رفت. او در دهه 1980 در فیلم "کارآگاه" به کارگردانی ژان-لوک گدار بازی کرد و به خاطر ایفای نقش  یک مدیربرنامه در ورزش بوکس که بسیار مقروض است، با تحسین منتقدان روبرو شد.

هدر منزیز- اولریچ ستاره فیلم "آوای موسیقی" ("اشک‌ها و لبخندها") که نقش لوئیزا سومین دختر خانواده تراپ را بازی کرد، 23 دسامبر درگذشت. او 68 ساله بود.