سرویس سینمایی هنرآنلاین: نخستین نشست رسانه‌ای نهمین جشنواره بین‌المللی سیمرغ صبح امروز با حضور معاون فرهنگی- دانشجویی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در سالن زنده یاد عباس کیارستمی بنیاد سینمایی فارابی برگزار شد.

 دکتر محمدرضا فراهانی در ابتدای این نشست گفت: وزارت بهداشت به دلیل این که دانشجویان انگیزه داشته باشند تا وارد این حوزه شوند جشنواره فرهنگی را تعریف می‌کند. جشنواره‌ها در دنیا چند هدف را دنبال می‌کنند و ما نیز با در نظر گرفتن تقویت فضای پرنشاط و انگیزه فرهنگی و هنری در دانشجویان، کارکنان، اعضای هیئت علمی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور و جامعه پزشکی و جلب توجه به مسائل مهم جامعه و کشور و جهان از طریق فرهنگ و هنر، توسعه و تقویت مشارکت در فعالیت‌های فرهنگی و هنری خصوصا در کانون‌های فرهنگی هنری به منظور تربیت چند بعدی دانشجویان، ایجاد بستری برای بروز و ظهور استعدادهای هنری، شناسایی، معرفی، استفاده و تجلیل از نخبگان خلاق و توانمند در زمینه‌های فرهنگی و هنری و ترویج فرهنگ سلامت با بهره‌مندی از ابزار هنر این جشنواره را برگزار می‌کنیم.

وی در ادامه اظهار کرد: سعی کردیم جشنواره‌ها طوری برگزار شوند که بخصوص شب‌های اختتامیه شب‌های به یاد ماندنی برای دانشجویان باشد و انگیزه برای مشارکت بیشتر آنها فراهم شود.

معاون فرهنگی- دانشجویی وزارت بهداشت تصریح کرد: بحث دیگر ما این است که ما در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی فعال هستیم و شخص دکتر هاشمی با بررسی‌هایی که داشتند گفتند همه مولفه‌ها در اختیار وزارت بهداشت نیست و سبک زندگی و اخلاقیات هم برعهده حوزه سلامت تاثیرگذار است. در واقع ارتقا سلامت وابسته به حوزه فرهنگ سلامت است و فرهنگ سلامت است که باید تجلی بایدها و نبایدها در رفتار مردم باشد. حس کردیم این ظرفیت در حال حاضر وجود دارد و از آن استفاده کردیم و در تبیین فرهنگ سلامت که پیش از این خیلی به آن توجه نشده بود تعریف جدیدی از سلامت داریم و درهای جدیدی برایمان باز شد.  به طور مثال در دوره هفتم که موضوعات آزاد بود و بخشی با عنوان فرهنگ سلامت اضافه کردیم از ادبیات تا نمایش در این دوره تعداد اثار قابل ملاحظه نبود و این کمی ما را از ادامه راه مایوس کرد؛ اما در دوره هشتم دامنه مخاطبین را از دانشجویان علوم پزشکی به کل دانشجویان کشور تعمیم دادیم و نتایج بسیار خوبی داشت. ما در این دوره بیش از 7 هزار اثر در این حوزه دریافت کردیم و تصور اولیه ما این بود که آثار آماتور خواهند بود ولی بعضی از آثار ارائه شده در حدو اندازه ملی بود. ترانه‌هایی سروده شد که قابلیت این را دارند که تبدیل به کلیپ شوند و این برای خود ما هم متصور نبود.

وی در ادامه بیان کرد: در جشنواره نهم به این فکر کردیم که از آنجایی که حوزه سلامت برای تمامی کشورها یک دغدغه فرهنگی است این تعامل را بین‌المللی کنیم و به همین دلیل نیز امسال بخش بین‌الملل را هم اضافه کردیم به این جشنواره و امیدواریم که دانشجویان داخلی با دانشجویان سایر کشورها نیز بتوانند تعامل فرهنگی خوبی داشته باشند.

 فراهانی همچنین با بیان اینکه امروز برخی از صنایع مدرن فرهنگی در جامعه وجود دارد که می‌توانند در این زمینه به ارتقا فرهنگ سلامت کمک کنند و موثر باشند افزود: ما در این بخش با ضعف‌هایی روبه رو هستیم و هنوز این صنایع را جدی نگرفته‌ایم به همین دلیل نیز از امسال بخش کمیک استریپ نیز به بخش‌های جشنواره افزوده شد و امیدواریم که بتوانیم با بهره گیری از ایده‌های خلاق آن را در فرایند داستان‌های مصور برای ارتقا فرهنگ سلامت جامعه استفاده کنیم و به کار بگیریم.

در ادامه این نشست دکتر امیر للـه گانی  مدیر کل فرهنگی معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دبیر این جشنواره نیز گفت: با توجه به نقش ترویجی که این جشنواره برعهده دارد تنوع متفاوتی از هنرها را در خود دارد. ما بالغ بر 200 هزار دانشجو در علوم پزشکی داریم که مسئولیت فرهنگی آنها برعهده ماست و رسالتی در مقابل آنها داریم. از همین رو جشنواره در ابعاد مختلف در 5 بخش تئاتر، موسیقی، فیلم، ادبیات و تجسمی طراحی شده است و تمام دانشجویان گروه پزشکی می‌توانند در این بخش‌ها آثار خود را ارسال کنند.

وی ادامه داد: در وزارت بهداشت نقش دیگری هم داریم که بحث سلامت فرهنگی مردم است و فرهنگ سلامت برای ما از اهمیت بالایی برخوردار است و با هدف اطلاع رسانی به جامعه این کار را سرلوحه خود قرار داده‌ایم. از همین رو در تمام بخش‌ها پرداختن به فرهنگ سلامت برای ما در اولویت قرار دارد.

لله گانی همچنین درباره انتخاب عنوان این جشنواره نیز بیان کرد: نمادی در حوزه جامعه پزشکی داریم که آنطور که بررسی کردیم نمادی یونانی بوده است مار و جام که مار نماد تندرستی و جام نماد درمان بوده است، نظام پزشکی ما مدت‌ها بود که درگیر این مسئله بود تا نمادی ایرانی را برای خود برگزیند و از همین رو کارگروه‌های مختلفی شکل گرفت تا در نهایت در سال 92 به سیمرغ رسیدند و در سازمان نظام پزشکی به عنوان سیمرغ درمانگر از آن رونمایی شد، پیرو همین امر ما نیز عنوان جشنواره را سیمرغ برگزیدیم و امیدواریم با رسالتی که در حوزه سلامت داریم در حوزه فرهنگ سلامت نیز این رسالت را به درستی به سرانجام برسانیم.

 دبیر جشنواره سیمرغ همچنین درباره دبیران بخش‌های مختلف این جشنواره عنوان کرد: ما از افرادی که در حوزه فرهنگ و هنر کشور سابقه طولانی دارند دعوت کردیم و در جشنواره هشتم 150 هنرمند برجسته ما را همراهی کردند و امسال نیز سعی کردیم افرادی را انتخاب کنیم که برای دانشجویان الگو باشند و قله‌های هنری را دانشجویان بتوانند در این فضا ببینند. امسال در بخش فیلم محمد مهدی عسگرپور ما را همراهی خواهند کرد. در بخش موسیقی بابک زرین از آهنگسازان به نام کشور حضور دارند. در بخش هنرهای تجسمی دکتر مرتضی گودرزی دیباج، در بخش ادبی عبدالجبار کاکایی و در بخش هنرهای نمایشی نیز حسین پارسایی ما را همراهی می‌کنند.

 وی درباره بخش بین‌الملل جشنواره نیز گفت: در بخش بین‌الملل ما چهار رشته را در نظر گرفتیم که شامل فیلم کوتاه داستانی، پویانمایی، پوستر و عکس است و با شعار فرهنگ سلامت از داوران بین‌المللی نیز بهره خواهیم گرفت و داوری آثار این جشنواره نیز از بهمن ما آغاز خواهد شد.

نهمین جشنواره بین‌المللی سیمرغ اردیبهشت 97 در تهران برگزار خواهد شد.