سرویس سینمایی هنرآنلاین: نشست خبری پنجاه و هشتمین جشنواره فیلم "اروند" صبح امروز با حضور همایون قنواتی مدیر فرهنگی و هنری منطقه آزاد اروند و سیدصادق موسوی رئیس انجمن سینمای جوانان ایران برگزار شد.

در ابتدای این نشست قنواتی دبیر جشنواره فیلم اروند طی سخنانی گفت: سینما در آبادان همپا با صنعت نفت شکل گرفت و رونق خوبی داشت و سینماگران فعال و مطرحی در حوزه کارگردانی، فیلمنامه نویسی، بازیگری تقدیم سینمای ایران کرد و هنوز هم فعال هستند. جوانانی که در آبادان حضور دارند با توجه به سختی‌هایی که در دوره‌های تاریخی تحمل کردند عشق و علاقه خود را به هنر سینما حفظ کردند و فیلمسازان خوب و مطرحی در این حوزه فعال هستند.

وی ادامه داد: این جشنواره با همکاری انجمن سینمای جوانان کشور و سازمان منطقه آزاد اروند و اداره ارشاد اروند برگزار می‌شود و براساس اطلاعاتی که بدست ما رسیده قریب به 10 استان آثار خود را در این جشنواره ارائه می‌دهند. خراسان رضوی، خراسان جنوبی، یزد، کرمان، سیستان و بلوچستان، هرمزگان، فارس، کهگیلویه و بویراحمد، بوشهر و خوزستان استان‌های حاضر در این جشنواره هستند.

قنواتی در ادامه بیان کرد: در مجموع در بخش فیلم 395 فیلم به دبیرخانه ارسال شد که از این مجموع 198 اثر داستانی، 114 اثر مستند، 52 اثر تجربی و 31 اثر در بخش پویانمایی حاضر شدند که از این میان 64 اثر برای حضور در جشنواره اروند انتخاب شد. در بخش عکس که در دو بخش تک عکس و مجموعه عکس برگزار می‌شود در بخش تک عکس 1159 عکس و در بخش مجموعه 78 اثر ارسال شد که هیئت انتخاب از این میان 48 تک عکس و 3 مجموعه عکس را شایسته حضور در جشنواره دانستند.

وی افزود: در بخش فیلمنامه نیز 289 اثر ارسال شد که 257 اثر آزاد و 32 اثر اقتباسی بود که در مجموع 15 اثر در بخش آزاد و 3 اثر اقتباسی نیز برگزیده شدند.

قنواتی در ادامه این نشست به اعضای هیئت داوری و انتخاب اشاره کرد و گفت: سیدرضا صافی، طوفان نهان‌قدرتی، سالم صلواتی، محمد حمزه‌ای و یوسف کارگر انتخاب و داوری بخش فیلم جشنواره منطقه‌ای اروند را عهده‌دار شدند. داریوش غریب زاده، عطا مجابی و فرهاد پروین نیز بخش فیلمنامه را عهده دار شدند.

 دبیر پنجاه و هشتمین جشنواره فیلم اروند در خصوص بخش‌های جنبی جشنواره نیز اظهار کرد: در کنار نمایش آثار چند بخش طراحی کردیم که بخش بزرگداشت یکی از آن بخش‌هاست. در این بخش از امیرنادری تجلیل خواهیم کرد که علاوه بر برگزاری مراسم دو فیلم "برنده " و "کوه " وی نیز در سینما نفت آبادان که قدیمی‌ترین سینمای آبادان است نمایش داده خواهد شد.

وی در خاتمه افزود: ورک شاپ‌هایی با حضور مجید برزگر، سیف الله صمدیان، کیارنگ علایی و داریوش غریب زاده نیز خواهیم داشت که در طی مدت برگزاری جشنواره برگزار خواهد شد.

در ادامه این مراسم سید صادق موسوی مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران نیز طی سخنانی درباره عملکرد انجمن در سال آتی گفت: برخی معتقد هستند که با برگزاری جشنواره‌های منطقه‌ای باید جشنواره اصلی فیلم کوتاه تهران را حذف کرد، این نقدی بود که به ما شد، اما تلقی ما این است که برگزاری جشنواره‌های منطقه‌ای خللی در امر برگزاری جشنواره ملی ندارد. ما به دنبال راهکاری برای یافتن راه های بهتر هستیم. درست است که جشنواره منطقه‌ای در یکی از استان‌ها برگزار می‌شود اما به لحاظ ساختاری کاملا شبیه جشنواره فیلم کوتاه تهران است و با همان فرمت تهران در استان‌ها برگزار می‌شود. این جشنواره از آنجا مهم است که بسیاری از هنرمندان منطقه‌ای می‌توانند در آن حضور داشته باشند.

وی ادامه داد: جشنواره‌های دیگر هیچ کدام در سراسر ایران پخش نیستند و دفتری ندارند و انجمن سینمای جوان تنها نهادی است که از مناطق دور و نزدیک دفتر دارد. شاید انجمن در حال حاضر دوران طلایی خود را نداشته باشد اما مهم است. این نهاد 40 سال از عمرش می‌گذرد و همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

موسوی در ادامه اظهار کرد: در آخرین جلسه انجمن سیاست‌های جدیدی در نظر گرفتیم که اولین و مهمترین آن در بخش تولید است. ما در نظر داریم عدالت فرهنگی بهتری داشته باشیم در بخش تخصیص بودجه تا در تمام مراکز استان‌ها تقسیم شود و تمرکز تولید از تهران به شهرستان‌ها برود. امسال بالای صد فیلم حرفه‌ای قراردادش بسته شد و تا پایان سال نیز این روند ادامه خواهد داشت.

 رئیس انجمن سینمای جوانان ایران تصریح کرد: توسعه نمایندگی‌ها هرچند نقدهایی وجود داشت اما به تصویب هیئت مدیره رسید و در یک ریتم تند نمایندگی‌هایی خواهیم داشت که فرق آن با دفتر این است که هزینه‌های جاری یک نمایندگی توسط میزبان تامین می‌شود و هزینه‌ای برای ما در بر نخواهد داشت.

 وی افزود: در صدد هستیم تا مالکیت خودمان را از روی آثار برداریم و موج تولید محتوا در قالب حمایت موسسات و نهادهای مختلف انجام شود. علاوه بر این در حوزه پخش نیز قصد داریم حضور جدی‌تری داشته باشیم. با توجه به حضور خیلی خوب بچه‌های انجمن در بخش بین‌الملل که بیشتر خودجوش بوده است سهم انجمن بیشتر خواهد شد و بسیاری از فیلم‌هایی که تولید می‌شوند و تا امروز جهادی بوده‌اند انجمن پخش بین‌الملل آنها را جدی تر بگیرد. تا امروز حضور ما جشنواره‌ای بوده است ولی در بازار فیلم کوتاه این حضور بسیار ناچیز بوده و می‌خواهیم تجربه کنیم و به نتیجه برسانیم.

موسوی در ادامه گفت: در حوزه آموزش هم امیدواریم بتوانیم فضای مجازی را فعال کنیم و بسیاری از محصلینی را که برای آموزش به دفاتر انجمن مراجعه می‌کنند با استفاده از فضای مجازی و آموزش از راه دور و آنلاین تعلیم دهیم.

 در پایان این نشست از پوستر و آنونس جشنواره فیلم اروند که 3 تا 6 دی ماه در آبادان برگزار می‌شود، رونمایی شد.