سرویس سینمایی هنر آنلاین: سریال "سایه‌بان" کاری از برادران محمودی این روزها از شبکه دو سیما در حال پخش است. امین تاریخ، هستی مهدوی، محمدرضا غفاری، پریوش نظریه، رویا تیموریان، بهزاد فراهانی، علی اوسیوند و کامران تفتی از بازیگران این سریال هستند.

نوید محمودی در گفتگو با خبرنگار هنر آنلاین دراین‌باره گفت: سریال را در 50 قسمت برای شبکه دو ساختیم که در حال پخش است و تاکنون 11 قسمت از آن به روی آنتن رفته است. این در حالی است که هم‌زمان قسمت‌های باقی‌مانده در حال تصویربرداری هستند و گروه فنی نیز در حال صداگذاری، تدوین و اصلاح رنگ سریال هستند.

 وی درباره واکنش مخاطبان بیان کرد: خوشبختانه باوجوداینکه سریال پخش خود را به‌تازگی آغاز کرده است، اما تاکنون استقبال خوبی از آن شده و نقدهای مثبتی برای آن نوشته‌شده است.

سریال سایه بان

این تهیه‌کننده در ادامه با اشاره به این‌که "سایه‌بان" سریالی است درباره رفاقت‌های فراموش‌شده، اظهار کرد: آدم‌هایی که در "سایه‌بان" نشان داده می‌شوند آدم‌هایی دوست‌داشتنی هستند که امروز شاید کمتر دیده شوند. تمام تلاش ما این است که نشان دهیم این آدم‌ها هنوز هم هستند و به دلیل دل‌مشغولی امروز آن‌ها را کمتر می‌بینیم، به دلیل که رفاقت نمی‌کنیم. هنوز هم آدم‌هایی هستند که به دنبال حل مشکلات دیگران هستند. وقتی اتفاقی مانند زلزله رخ می‌دهد مردم ایران نشان داده‌اند که کمک‌حال و دستگیر یکدیگر هستند ولی این روزها به دلیل روزمرگی‌ها دیگر آدم‌های خیر و مهربانی که برای حل مسائل و مشکلات مردم پیش‌قدم می‌شوند را نمی‌بینیم.امروز فضای مجازی باعث شده که روابط کمتر شده و ما در این سریال درباره بخشی از زندگی حرف می‌زنیم که نه‌تنها در ایران بلکه در تمام دنیا این اتفاق برایش رخ‌داده و مهربانی‌ها در آن کمرنگ شده است.

محمودی همچنین درباره بازی بازیگران این سریال گفت: تقریباً تمام بازیگران مقابل دوربین به ایفای نقش پرداخته‌اند و همه بازی‌هایشان همچنان ادامه دارد. تاکنون تقریباً مخاطب با همه شخصیت‌های سریال آشنا شده است و تنها بازی کمند امیرسلیمانی و بهزاد فراهانی مانده که آن‌ها نیز به‌زودی بازیشان در سریال آغاز خواهد شد.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا تلویزیون می‌تواند با شبکه نمایش خانگی در خصوص سریال‌ها رقابت داشته باشد، بیان کرد: نکته بسیار مهم تلویزیون این است که مخاطب خودش را همیشه دارد و ممکن است درصد آن کم شود، اما آن را از دست نمی‌دهد. این‌که سریال شبکه نمایش خانگی با تلویزیون بتواند رقابت کند کمی دور از ذهن است و به نظر نمی‌رسد که بتواند این رقابت را داشته باشد، به این دلیل که در عجیب‌ترین شکل و بهترین حالت ممکن سریال‌های شبکه نمایش خانگی یک تا دو میلیون نفر مخاطب رسمی دارند. در اینجا منظور من از مخاطب رسمی مخاطبی است که اقدام به خرید سریال می‌کند نه مخاطبانی که دانلود می‌کند. ولی در تلویزیون این مخاطب چند ده‌میلیونی است و قابل‌مقایسه نیست، چراکه تلویزیون اولاً فراگیر است و دوم اینکه رسانه رایگانی است که مخاطب برای دیدن سریال‌های آن نیازی به پرداخت هزینه ندارد و به‌راحتی می‌تواند هر زمان که خواست آن را ببیند.

سایه بان

محمودی ادامه داد: اگر سریالی مثل "سایه‌بان" دیده می‌شود به این دلیل است که قابل تکثیر نیست و برای عموم در دسترس است. طبیعتاً رسانه‌ای که هزینه‌ای ندارد همه‌گیر است، اما اینکه سریالی مخاطب دارد یا نه مسئله دیگری است. علاوه بر این سریال‌هایی که در حال پخش هستند در فضای مجازی نیز مخاطب خود رادارند. درواقع وجود تلویزیون و شبکه نمایش خانگی این حق را به مخاطب می‌دهد که بتواند حق انتخاب داشته باشد که برای سریالی که هزینه‌ای برایش در برندارد وقت صرف کند یا به سراغ سریالی برود که باید برای دیدن آن هزینه کند.

 وی در پاسخ به این سؤال که ممیزی‌ها در تلویزیون چگونه است و آیا می‌توان مانند شبکه نمایش خانگی به سراغ موضوعات مختلف رفت نیز گفت: خوشبختانه ما برای سریال" سایه‌بان" در طرح موضوع دستمان کاملاً باز بود و دچار ممیزی هم نشدیم.