سرویس موسیقی هنرآنلاین: جانی هالیدی ستاره راک و بازیگر فرانسوی که به خاطر آهنگ‌های بسیار محبوب خود به "الویس فرانسوی" معروف بود، از دنیا رفت. او 74 ساله بود.

ددلاین به نقل از به خبرگزاری فرانسه گزارش داد که هالیدی چند ماه با بیماری سرطان مبارزه می‌کرد.

از هالیدی به عنوان اولین ستاره فرانسوی یاد می‌شود که باعث محبوبیت راک ‌اند رول در این کشور شد. در مدت 50 سال فعالیت هنری هالیدی، بیش از 110 میلیون نسخه از کارهای او به فروش رسید. او آهنگ‌های محبوب آمریکایی از چهره‌هایی چون جین وینسنت، ادی کاکرن و الویس پریسلی را به فرانسوی کاور می‌کرد و این کار را از 1960 زمانی که اولین آلبومش را به بازار داد، شروع کرد.

محبوبیت هالیدی، راه اجراهای راک در فرانسه را باز کرد. گفته می‌شود هالیدی امکان اولین اجرای جیمی هندریکس و گروهش در فرانسه را فراهم کرد که این کنسرت اکتبر 1966 در پاریس برگزار شد.

هالیدی در 1955 برای اولین بار در یک فیلم بازی کرد و تا امسال در بیش 30 فیلم سینمایی یا تلویزیونی مقابل دوربین رفت. فیلم "اهل کجایی، جانی" (1963) با بازی هالیدی در نقش یک موزیسن راک جوان، در فرانسه با استقبال روبرو شد.

او با بالا رفتن سن سراغ ترانه‌های عاشقانه رفت و با وجود تغییر سبک کاری، همچنان محبوب مخاطبان نسل خود بود. او در 2001 در برج ایفل برای بیش از 600 هزار نفر برنامه اجرا کرد.

هالیدی بازار موسیقی در فرانسه را در اختیار خود داشت. او بیش از 1000 آهنگ ضبط کرد که بسیاری از آن‌ها نوشته خودش بود و بیش از 30 بار در فهرست فروش آهنگ‌ها در فرانسه در رده نخست قرار گرفت، اما با وجود حضور در برنامه اد سالیوان، کنسرت‌های آمریکایی و اجراهای بسیار در لاس وگاس در بازار ایالات متحده خیلی موفق نبود.

او در دهه 1980 در فیلم "کارآگاه" به کارگردانی ژان-لوک گدار بازی کرد و به خاطر ایفای نقش  یک مدیربرنامه در ورزش بوکس که بسیار مقروض است، با تحسین منتقدان روبرو شد. هالیدی در زندگی واقعی نیز با مشکلات مربوط به مالیات روبرو بود.

بازی در نقش یک جنایتکارِ بیزار از زندگی در فیلم "مردی در قطار" (2002) به کارگردانی پاتریس لکونت، جایزه ژان گابن بهترین بازیگر مرد سال را برای هالیدی به همراه داشت. او همچنین در 2009 در فیلم "پلنگ صورتی 2" مقابل استیو مارتین ظاهر شد و همان سال در فیلم "انتقام" به کارگردانی جانی تو بازی کرد.

جانی هالیدی متولد 15 ژوئن 1943 در پاریس بود. او با نام اصلی ژان-فیلیپ اسمت پسر یک مادر فرانسوی و پدری بلژیکی بود. وقتی پدر و مادر جانی از هم جدا شدند، خاله‌اش که قبلاً ستاره فیلم‌های صامت بود او را بزرگ کرد. جانی بعدها نام صحنه‌ای خود را از شوهر خاله‌اش، لی هالیدی کمدین آمریکایی گرفت که در زندگی او بسیار تاثیرگذار بود.

گفته می‌شود الویس پریسلی منبع الهام جدی هالیدی برای ورود به حرفه نمایش بود. او بعد از دیدن فیلم "دوستت دارم" الویس در کلاس‌های بازیگری و خوانندگی ثبت نام کرد که به شروع یک دوران کاری موفق ختم شد.

در حالی که تماشاگران، هالیدی را دوست داشتند، زندگی شخصی او گاهی اوقات پرتلاطم بود. بجز مشکلات مربوط به مالیات، او یک خودکشی ناموفق، چند ازدواج ناموفق، اعتیاد به کوکائین، یک تصادف بد با موتورسیکلت و یک جراحی ناموفق دیسک کمر داشت.