به گزارش هنرآنلاین، "نقاش صدا" مستند پرتره ابوالحسن تهامی و از تولیدات جدید شبکه مستند سیما با حضور رئیس شبکه مستند سیما، هوشنگ گلمکانی، محمد تهامی نژاد، امید بهبهانی و جمعی از بزرگان عرصه دوبله و دوستداران فرهنگ در شهرک غرب، بلوار ایران‌زمین شمالی، فرهنگسرای ابن‌سینا رونمایی می‌شود.

این مستند به تهیه‌کنندگی و کارگردانی ابوالفضل توکلی در 63 دقیقه به جنبه‌های مختلفی از زندگی کاری استاد ابوالحسن تهامی می‌پردازد، پیشکسوتی که علاوه بر مدیریت دوبلاژ آثار ماندگار، بیش از بیست کتاب نیز ترجمه و تألیف کرده است.

ابوالحسن تهامی‌نژاد متولد ۱۳ مرداد ۱۳۱۷ مدیر دوبلاژ ایرانی و همسر دکتر امید بهبهانی "زبانشناس و پژوهشگر پژوهشگاه علوم انسانی" است.

این مترجم و روزنامه‌نگار برای نخستین بار آنونس گویی را به‌صورت هنری و حرفه‌ای با ادبیات ویژه مرسوم کرد و نخستین کسی است که نقد دوبله را به‌صورت جدی در مطبوعات آغاز کرد.

"نقاش صدا" در شبکه مستند سیما تولیدشده و از دیگر عوامل آن می‌توان به فیلم‌بردار سید مهدی مؤیدی، صدابردار علی علوی، مجید آیینه، امین جعفری، صداگذار و سازنده آنونس محمدحسین آیینه و مدیر تولید علیرضا سلیمانی اشاره کرد.