سرویس سینمایی هنرآنلاین: نشست خبری سی امین سال حضور برنامه جهانی غذا در ایران با حضور هنرمندان و پیشکسوتان عرصه ارتباطات و همچنین اصحاب رسانه صبح امروز در محل این سازمان در ایران برگزار شد.

در این نشست ویشکا آسایش، سحر دولتشاهی، لیلی رشیدی و دکتر کاظمی دینان به عنوان اعضای هیئت داوران و علیرضا عصار به عنوان مهمان حضور داشتند.

نگار گرامی نماینده برنامه جهانی غذا در ایران در ابتدای این نشست گفت: در حال حاضر سازمان جهانی غذا در 80 کشور و به 80 میلیون نفر سرویس دهی می‌کند که تعداد کمی از آنها در ایران هستند. 30 سال پیش که اولین فوج پناهندگان افغان که شمارشان بالای 5 هزار نفر بود در ایران حضور داشتند و دولت از این سازمان خواست تا با آنها در راستای همراهی و همکاری بیشتر گام بردارد.

وی ادامه داد: زمانی بالای 2 میلیون نفر را که در کنار مرزها اسکان داده شده بودند، پوشش می‌دادیم و در طی این سالها با توجه به تغییراتی که انجام شد و بازگشت تعداد بسیاری از این افراد در حال حاضر نزدیک به یک میلیون نفر افغان که کارت آمایش دارند در ایران هستند و از میان 30 هزار نفر تحت پوشش این سازمان قرار دارند که این افراد آسیب پذیرترین قشر پناهنده هستند.

 

نماینده برنامه جهانی غذا در ایران افزود: ما برای این خانوارها سبد غذایی در نظر گرفتیم که شامل برنج، روغن، حبوبات و شکر می‌شود. این میزان 16 کیلو در ماه برای هر نفر است و 2158 کیلو کالری برای هر نفر در روز دارد که با این سبد غذایی می‌توانند انرژی لازم را داشته باشند و همچنین برنامه تشویقی برای دختران افغان درنظر گرفتیم تا بتوانند در زمینه تحصیلی نیز فعالیت داشته باشند.

گرامی اظهار کرد: از آنجایی که افغان‌ها خیلی توجه به تحصیل دختران نداشتند و ما باور داریم که تحصیل بسیار مهم است و توانمندشان می‌کند و این دختران می‌توانند در آینده مادران توانمندی شوند که فرزندان توانمندی را بزرگ می‌کنند، بنابراین به ازای هر دانش آموز و تحصیل او در مدارس روغن تشویقی به خانواده‌ها دادیم. این روند باعث شد در حال حاضر بعد از گذشت 20 سال این میزان به 80 درصد برسد و ازدواج در سنین پایین هم بسیار کمتر شده است.

نشست خبری سی امین سال حضور برنامه جهانی غذا

 وی بیان کرد: در تمامی مهمان شهر‌ها مدارس ابتدایی داریم و در پایان هر ماه اگر دانش آموز تمام جلسات را حضور داشته باشد، 4 بطری روغن مایع به آنها داده می‌شود و خانواده‌ها نیز بسیار از این اتفاق خوشحال هستند. این برنامه تا حدی موفق بود که به درخواست خانواده‌ها تا مقطع متوسطه بسط داده شده است. امروز با همکاری وزارت کشور و کمیساریای عالی امور پناهندگان برایشان سرویس ایاب و ذهاب در نظر گرفتیم تا دانش آموزان بتوانند در مقاطع بالاتر نیز تحصیل داشته باشند.

گرامی درباره نمایشگاه آثار نقاشی این دانش آموزان نیز گفت: در طی سال‌های گذشته نیز ما این نمایشگاه از آثار دانش آموزان را داشتیم اما امسال به دلیل سی‌امین سال حضور ایران در این سازمان و براساس تم جهانی امسال که مهاجرت و غذا بود، از دانش آموزان دعوت کردیم تا آثار خود را ارسال کنند. در خیلی از نقاشی‌ها این تم لحاظ شده بود البته خیلی تاکید نداشتیم و نمی‌خواستیم که برمبنای آن آثار را انتخاب کنیم چرا که در این صورت خلاقیت از بچه‌ها گرفته می‌شد.

ویشکا آسایش بازیگر که به عنوان یکی از اعضای هیئت داوران در این نشست حضور داشت، درباره آثار بیان کرد: خوشحالم که با این آژانس همکاری دارم، هر سال از طرف آژانس به خانواده‌ها یک ورق، کاغذ و یک بسته مداد شمعی داده می‌شود تا بچه‌ها با آنها نقاشی کنند، سال گذشته تنها دخترها حضور داشتند ولی امسال پسرها نیز در این جریان حضور دارند. از این میان 6 هزار نقاشی کشیده شد که 120 عدد از آنها انتخاب و در مرحله نهایی نیز تنها 30 اثر انتخاب شدند که پنجشنبه 2 آذر ماه طی مراسمی این نقاشی‌ها به حراج گذاشته خواهند شد.

وی ادامه داد: انتخاب این آثار کار بسیار سختی بود، چرا که هر یک از این نقاشی‌ها یک قصه در دل خود داشتند ولی باید انتخاب می‌کردیم و امیدوارم که خانواده‌های آنها تشویق شوند تا این مسیر ادامه یابد.

نشست خبری سی امین سال حضور برنامه جهانی غذا

این بازیگر افزود: قیمت پایه برای هر اثر 100 دلار معادل 400 هزار تومان است و مستقیم به دست آن خانواده می‌رسد و یک هدیه نیز به مدرسه‌ای که این کودکان در آن در حال تحصیل هستند اهدا خواهیم کرد.

آسایش عنوان کرد: آنچه ما اینجا یاد گرفتیم این است که هر فردی می‌تواند به نوبه خود به دیگران کمک کند. هر کس اگر بداند با مبلغی کم می‌تواند کمک کند خیلی راحت‌تر در این زمینه گام بر می‌دارد و در زندگی این بچه‌ها تاثیرگذار است این کمک‌ها نیاز نیست حتما میلیاردی باشند و با هزینه بسیار اندک هم می‌تواند موثرو مفید واقع شود.

 سحر دولتشاهی دیگر عضو انتخاب نیز با تسلیت به مردم زلزله زده غرب کشور و آرزوی صبر برای دردمندان این حادثه گفت: بسیار خوشحالم که اینجا هستم. درجایی خواندم که تعداد آدم‌هایی که از گرسنگی می‌میرند بیش از مبتلایان به سرطان است. خوشحالم که ما این مشکل را در ایران نداریم، همه ما عزیزانی داریم که در غربت زندگی می‌کنند و آنجا تنها هستند و اگر کمکی اینجا می‌شود انگار به عزیزان خودمان کمک کرده‌ایم. نقاشی‌ها را دیدیم و خیلی سخت از میان آنها انتخاب کردیم، اما تمام تلاشمان را کردیم که عادلانه این کار را انجام دهیم.

لیلی رشیدی نیز طی سخنانی گفت: به نظرم هر کدام از این نقاشی‌ها یک داستانی در خود دارند و یک دید جامعه شناسی به ما نسبت به همه بچه‌های مهاجر می‌دهند. حس و حال و افکار آنها را از این طریق می‌فهمیم. فکر می‌کنم چقدر این بچه‌ها احتیاج به حمایت همه ما دارند و سازمان جهانی غذا کمک مفیدی در این زمینه می کند و به لحاظ روانی هم احتیاج به کمک دارند و بحث نقاشی برای آنها بسیار مفید است و پرداختن به این موضوع و بیان احساسی که دارند می‌تواند آنها را خوشحال کند و آنها را تبدیل به افرادی موثر در جامعه نماید.

غلامرضا کاظمی دینان عضو هیئت داوران نیز طی سخنانی گفت: همه نقاشی‌هایی که ما دیدیم به ما پیام داد که ما انسان‌ها باید لحظه‌ای هم شده بیدار شویم و به اطرافیان خود نگاه کنیم و مسوولیت‌های اجتماعی خود را بپذیریم و به همدیگر لبخند هدیه بدهیم.

علیرضا عصار خواننده نیز در این میان بیان کرد: مردم اگر متوجه مسئولیت این سازمان شوند خیلی زود به آن ملحق می‌شوند چرا که کمک‌های مردمی نقش اساسی در این حوزه دارد.

نشست خبری سی امین سال حضور برنامه جهانی غذا

یانا رایس مدیر شرکت نونوریس که حامی مالی برنامه جهانی غذاست نیز گفت: ما یک شرکت دارویی در ایران تاسیس می‌کنیم که به عنوان اولین کارخانه تولید دارو قرار است بخشی از داروهای مورد نیاز به خصوص در بخش دیابت را برعهده بگیرد. در همین راستا یکی از اهداف ما توجه به مسوولیت‌های اجتماعی و آموزش و آگاهی بخشی به مردم درباره بیماری‌ها و به خصوص دیابت است.

دربندی مدیر اجرایی برنامه روز جهانی غذا نیز گفت: در برنامه روز جهانی غذا که روز پنجشنبه دوم آذرماه برگزار می‌شود علیرضا عصار قطعاتی را اجرا خواهد کرد و همچنین نقاشی‌های کودکان مهاجر به همت عالی به فروش می‌رسد.