به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط‌عمومی انجمن سینمای جوانان ایران، الکساندر ریگِر، معاون سفیر و مدیر انجمن فرهنگی سفارت اتریش و رئیس (EUNIC) ایران و توماس کلُیبر، رایزن فرهنگی اتریش و نماینده مؤسسات ملی فرهنگی کشورهای اروپایی در ادامه برگزاری هفته فیلم اروپایی در تبریز، طی گفت‌و‌گویی اهداف و برنامه‌های این هفته فیلم را برشمردند:

از آنجایی که حدود یک‌سال و نیم است به‌عنوان مدیر انجمن فرهنگی سفارت اتریش در تهران و رئیس شبکه مؤسسات فرهنگی اروپایی (EUNIC) در ایران حضور دارید، نظرتان را درباره فرهنگ و سینمای ایران بفرمایید:

الکساندر ریگِر: اولین موردی که هر بیننده‌ای در مواجهه با ایران متوجه آن می‌شود تاریخ و قدمت باستانی آن است؛ ولی با عبور از آن، به‌خصوص در دوره پس از انقلاب، ناگهان با سینمای ایران برخورد می‌کنید؛ فیلم‌های زیاد، فیلم‌سازهای فراوان و قصه‌هایی برای گفتن. به‌ویژه که به دلیل ارتباطات بین‌المللی محدود ایران در سال‌های تحریم، این فیلم‌ها پیام‌آوران زندگی عادی در ایران بودند که در کنار سوال‌های بزرگ سیاسی مطرح می‌شدند. بنابراین فکر می‌کنم سینما وظیفه بزرگی در انتقال حس زندگی در این‌جا داشته است و نشانگر واقعیت‌هاست. ما در ایران شاهد استقبال بسیاری از جانب مردم نسبت به سینمای داخلی هستیم و در جشنواره‌ها نیز حضور گسترده مردم را دیده‌ایم و البته بسیار جالب است که سینمای بومی این‌چنین فراگیر و از مهم‌ترین ابزارهای فرهنگی در ایران است.

برای شما به‌عنوان رایزن فرهنگی سفارت اتریش در تهران و مدیر پروژه هفته فیلم اروپا، کدام هنر در ایران رتبه بعدی تأثیرگذاری را پس از سینما داراست؟

توماس کلُیبر: هنرهای بصری. در ایران و بخصوص در تهران نقاشان و گالری‌های فراوانی هست. خودم هر دو هفته یک بار  از آن‌جا بازدید می‌کنم و به‌طور مثال دو روز قبل از کارهای هنرمندی بازدید کردم و شاهد استقبال بی‌نظیر مردم بودم. ما باور داریم می‌شود در این بخش‌ها هم گسترش همکاری فرهنگی داشت. البته با سینما قابل مقایسه نیست و اگر بخواهیم از نظر میزان ارتباط با مخاطب بسنجیم، شاید بیش از سی درصد از فعالیت‌های مؤثر فرهنگی در رسانه سینما خواهد بود و مابقی بین هنرهای دیگر توزیع می‌شود.

برآورد فعالیت‌های‌ شبکه مؤسسات فرهنگی اروپایی (EUNIC) در ایران را چگونه می بینید؟

الکساندر ریگِر: فکر می‌کنم اروپا و ایران هر دو تشنه دانستن بیشتر و آشنایی عمیق‌تر نسبت به یکدیگر هستند و این موضوع کلیدی است که ما هم آن را پیگیری می‌کنیم. ما تلاش می‌کنیم هنر ایران و اروپا را با هم آشناتر کنیم و اجازه دهیم در معرض یکدیگر قرار گیرند؛ این امر نیازمند پل است، پلی برای گذر دو طرفه برای یادگرفتن از یکدیگر و این کلید است. ما هرگز به دنبال عملکرد یک طرفه جهت نشان دادن ارزش‌های اروپایی نیستیم. ما از کشوری هستیم (اتریش) که از طریق هنرمندان خود مشتاق تأثیرگیری و مراوده فرهنگی متقابل است.

توماس کلُیبر: این رمز حضور ماست و رمز پروژه قبلی ما که البته امکان انجام آن در ایران و اروپا بوده است. پروژه‌ای که در آن هفت کشور اروپایی و ایران در تبادل هنرمندان همکاری داشتند.

به‌نظر شما دستاورد واقعی، عملی و قابل ارزیابی این کار چیست؟

الکساندر ریگِر: هنرمندان با یکدیگر کار کردند و از هم تأثیر و الهام گرفتند و همچنین حضور و استقبال مردم چشمگیر بود. در آینده هم این هم‌کاری‌ها را ادامه خواهند داد. این نمایشگاه‌ها در سال‌های بعد جمعی‌تر و گسترده‌تر خواهند بود.

توماس کلُیبر: در زمینه هنر دیجیتال هم این مثال صادق است، با این تفاوت که با توجه به ظرفیت‌های موجود و نمایشگاه‌های مطرح جهانی در ویَن، مخاطبین و هنرمندان صرفاً سرشناس نیستند و مسلماً جوان‌ها بیشتر در معرض توجهند.

همانطور که می دانید "انجمن سینمای جوانان ایران" که در این پروژه همکار شماست، ماهیتی  جوان محور‌ دارد. به باور شما فعالیت‌های EUNIC چه بستر و بهره‌ای برای سینمای جوانان  و در کل سینمای ایران می‌تواند در پی داشته باشد؟

الکساندر ریگِر: ببینید، EUNIC بیش از ده سال پیش برای گسترش همکاری‌های فرهنگی کشورهای اروپایی با یکدیگر و مشترکاً با کشورهای دیگر پایه‌ریزی شده است. هرکدام از ما فعالیت‌های خودمان را داشته و داریم؛ اما این بستر کار مشترک‌مان به‌عنوان اعضای اتحادیه اروپا است. بنابراین کاری که صورت می‌پذیرد در قالب طرح‌ها و پروژه‌ها از هم‌افزایی توان اعضای هم‌کار شکل می‌گیرد که نه تنها تک‌تک کشورها مطرح هستند، بلکه اروپای واحد. اگر سینمای جوانان و ما با هم کار کنیم و ایده و طرح‌های مفیدی راه‌اندازی شوند، با تأیید بروکسل (دفتر مرکزی) ما توان بهتر و بودجه بیشتری برای عملی کردن کارهای مشترک خواهیم داشت.

توماس کلُیبر: برای این‌که یک ایده و مثال محکم فی‌مابین در زمینه فیلم بیان کنم، ما می‌توانیم تبادل هنرجو داشته باشیم و البته می‌تواند این پروژه، چندمنظوره و تولیدی هم باشد. این کاری‌ست که قرار است در بستر EUNIC با امکانات بهتر انجام پذیرد و اجرایی‌تر شود.

برای بهبود و موفقیت این همکاری چه انتظاری از انجمن دارید؟

الکساندر ریگِر: ما از انجمن توقع داریم که شریکی قابل حساب و قابل تکیه باشد؛ شریکی که پیشنهادات خوب و مفید داشته باشد تا بتوانیم با همکاری مشترک طرح‌ها را به انجام برسانیم. به‌خصوص این‌که ما نمی‌توانیم ارتباطات لازم را به‌دلیل زبان متفاوت، مانند کشورهای هم‌زبان‌مان داشته باشیم؛ بنابراین به شریک سازمانی مسؤلی نیاز است که موارد را پیگیری کرده و به فعالیت فرهنگی متقابل ما با ایران کمک کند؛ این مهم‌ترین بخش ماجراست.

توماس کلُیبر: به‌خصوص در مورد اتفاقات سینمایی، باید بگویم که ما قطعا نیاز به مشاوره و حمایت حرفه‌ای سینمایی داریم تا انتخاب‌های صحیح و نمایش‌های موفق داشته باشیم. همچنین باید شریک قابل اعتمادی بابت برگزاری حرفه‌ای و انتخاب فیلم و کارهای آماده‌سازی تکنیکی داشته باشیم که به باور ما انجمن سینمای جوانان ایران در کلیه زمینه‌ها، همکار مناسبی است.

آیا شما از تعداد و کیفیت برگزاری هفته‌های فیلم راضی هستید؟

الکساندر ریگِر: سال گذشته فقط در تهران برگزاری هفته فیلم داشتیم و امسال در تهران و تبریز. هدف ما گسترش این طرح در شهرهای مناسب دیگر کشور است. بنابراین اگر همین طرح نمایش در شهرهای دیگر در طول سال مثلا در ده شهر برگزار شود شاید اختیار بیشتری به مخاطب داده باشیم که این روش بهتر از اجرای چند طرح نمایشی متمرکز است.

به‌خصوص اینکه تبریز در سال آینده پایتخت فرهنگ و گردشگری کشورهای اسلامی خواهد بود؛

الکساندر ریگِر: دقیقا به‌همین خاطر.

بنابراین شاید با توجه به فعالیت‌های آموزشی و تولیدی انجمن در دفاتر شهرستان‌ها، بتوان طرح نمایش و طرح‌های همکاری این‌چنینی را توسعه داد.

توماس کلُیبر: می‌خواهم تشکر کنم برای این پیشنهاد و به‌نظرم باید از فراهم آمدن امکان انجامش خوش‌حال باشیم. می‌خواهم همین‌جا به موضوعی اشاره کنم؛ سال بعد به‌مناسبت شصت سالگی حضور انستیتو فرهنگی اتریش در ایران، برنامه‌هایی در این ارتباط داریم. برنامه‌های بزرگی در ارتباط با موسیقی و هم‌چنین در رابطه با سینما خواهیم داشت. اول درخصوص جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران، با توجه به این‌که در دو سال گذشته همکاری نزدیکی داشته‌ایم، تمایل داریم در سال آینده حضور و برنامه بزرگ‌تری داشته باشیم و امیدواریم جشنواره نیز این فرصت را مهیا کند.

از اینکه وقت‌تان را دراختیار ما قرار دادید، متشکریم و برای شما و انجمن آرزوی موفقیت داریم.

گفتنی‌است از کشور اتریش، فیلم‌‎های کوتاه "بار سنگین خاطره" به‌کارگردانی آلبرت مایسل و "ادامه دادن" به‌کارگردانی رافائل هایدر و فیلم بلند "قبل از شفق سحرگاهی" به‌کارگردانی ماریا شرادر در این دوره از هفته فیلم اروپایی روی پرده می‌روند.

هفته فیلم اروپایی در تبریز با نمایش آثاری از ۸ کشور این قاره شامل؛ یونان، بلغارستان، آلمان، لهستان، مجارستان، دانمارک، هلند و اتریش، با همکاری DMC و گروه هنری آریانا از ۲۹ آبان‌ماه تا ۲ آذرماه از ساعت ۱۸در سینما ناجی شهر تبریز برگزار می‌شود.