سرویس سینمایی هنرآنلاین: دانلد ساترلند بازیگر، آنیس واردا کارگردان، چارلز برنت نویسنده و کارگردان و اوئن رویزمن فیلمبردار یکشنبه صبح به وقت ایران در مراسمی خصوصی در ری دالبی بالروم در هالیوود اند هایلند سنتر، جوایز اسکار افتخاری دریافت کردند.

مراسم نهمین دوره جوایز سالانه هیئت‌رئیسه آکادمی علوم و هنرهای سینمایی با صحبت‌های استیون اسپیلبرگ آغاز شد که گفت: همه ما امشب آرزو داریم که از این فراتر برویم. همه ما امشب آرزو داریم که رویای بزرگ‌تری داشته باشیم.

در ادامه جوایز اسکار افتخاری به چهار سینماگر کهنه کار اعطاء شد. 

ساترلند متولد 1934 در کاناداست. او کار خود را با بازی در نقش‌های کوچک در فیلم‌های بریتانیایی و ایتالیایی شروع کرد و با بازی در فیلم آمریکایی "دوازده مرد کثیف" (1967) به شهرت رسید. ساترلند در بیش از شش دهه در بیش از 140 فیلم بازی کرده، اما هیچ‌وقت نامزد اسکار نشده است. "مش"، "کلوت"، "حالا نگاه نکن"، "1900"، "کازانووا"، "حمله ربایندگان جسم"، "مردم عادی"، "شیوع"، "افشاگری" و "کابوی‌های فضایی" از دیگر فیلم‌های اوست. ساترلند این اواخر در سری فیلم‌های "عطش مبارزه" نقش اسنو رئیس دیکتاتور را بازی کرد. او پدر کیفر ساترلند بازیگر است.

از واردا به عنوان مادر موج نو سینمای فرانسه یاد می‌شود. اولین فیلم او "La Pointe Courte" در 1956 الهام‌بخش این جنبش بود. واردا 89 ساله که در بلژیک به دنیا آمده، یک عکاس، نویسنده، بازیگر، کارگردان و هنرمند تجسمی است. او حدود 50 فیلم بلند، کوتاه و مستند در کارنامه دارد. واردا اولین بار در 1962 با فیلم "کلئو از ساعت 5 تا 7" مورد توجه قرار گرفت. این فیلم در بخش مسابقه جشنواره کن نمایش داده شد. او در سال 1965 با "خوشبختی" جایزه ویژه هیئت داوران جشنواره برلین، همین‌طور جایزه لویی دلوک را دریافت کرد. واردا برای "بی‌سر‌ و‌ سامان" در 1985 برنده جایزه شیر طلای جشنواره ونیز شد. او در سال 2008 "ساحل‌های آنیس" را درباره زندگی خودش ساخت که برنده جایزه سزار بهترین مستند شد. واردا در شصت و هشتمین دوره جشنواره کن جایزه نخل طلای افتخاری را دریافت کرد.

برنت یک فیلمساز مستقل است که فیلم‌هایش به خاطر تصویری که از زندگی آمریکایی‌های‌آفریقایی‌تبار ارائه می‌دهد، تحسین شده‌اند. او که متولد میسی‌سیپی است، در 1977 اولین فیلمش "گوسفندکش" را بر مبنای فیلمنامه‌ای از خودش کارگردانی کرد و خودش نیز تهیه‌کننده، فیلمبردار و تدوین‌گر آن بود. "عروسی برادرم" و "با خشم خوابیدن" از دیگر فیلم‌های اوست.

رویزمن برای کار خود در فیلم‌های "رابط فرانسوی"، "جن‌گیر"، "شبکه"، "توتسی" و "وایات ارپ" پنج بار نامزد اسکار شده است. او از 2002 تا 2011 نماینده شاخه فیلمبرداران در هیئت رئیسه آکادمی بود.

جایزه ویژه برای آلخاندرو گونزالس ایناریتو

آکادمی همچنین برای اینستالیشنِ واقعیت مجازی (یا Virtual Reality) آلخاندرو گونزالس ایناریتو با عنوان "Carne y Arena" ("عملاً حاضر، ظاهراً نامرئی") و برای تقدیر از "یک تجربه تصویری و قدرتمند"، یک اسکار ویژه به کارگردان مکزیکی اعطاء کرد.

پروژه "Carne y Arena" اولین بار ماه مه امسال در هفتادمین دوره جشنواره فیلم کن به نمایش درآمد.  جان بیلی رئیس آکادمی اوایل این ماه در بیانیه‌ای گفت: این تجربه هنری، درهای جدید در برداشت سینمایی را به روی ما گشوده است. هنر چندرسانه‌ای و تجربه سینمایی ایناریتو یک نفوذ بسیار احساسی و به لحاظ ظاهری چشمگیر در دنیای پناهجویانی است که سحرگاه از صحرای جنوب غربی آمریکا عبور می‌کنند. این پروژه چیزی فراتر از موفقیت خلاقانه قالبِ در حال ظهور واقعیت مجازی است و به طور ذاتی ما را با واقعیت‌های داغ سیاسی و اجتماعی مشهود در مرزهای آمریکا و مکزیک مرتبط می‌کند.  

ایناریتو دو سال پیاپی در 2015 و 2016 برای فیلم‌های "بردمن" و "بازگشته" جایزه اسکار بهترین کارگردانی را دریافت کرد. ایناریتو در مقام کارگردان، نویسنده و تهیه‌کننده "بردمن" به تنهایی برنده سه جایزه اسکار شد. او در 2007 نیز برای فیلم "بابل" نامزد جوایز اسکار بهترین فیلم و کارگردانی بود.

هالیوود این روزها در توفان رسوایی فرو رفته است. 54 عضو هیئت رئیسه آکادمی – که شامل چهره‌های سرشناس چون استیون اسپیلبرگ، تام هنکس، ووپی گلدبرگ و کاتلین کندی است – 14 اکتبر در بورلی هیلز جلسه‌ اضطراری برگزار کردند و به خلع عضویت دائمی هاروی واینستین تهیه‌کننده بدنام از آکادمی رأی دادند. آکادمی همان زمان در بیانیه‌ای گفت: موضوع مورد بحث یک مشکل بسیار ناراحت‌کننده است که در جامعه ما جایی ندارد. هیئت رئیسه به کار خود برای بنا نهادن استانداردهای اخلاقی که انتظار می‌رود همه اعضای آکادمی نمونه آن باشند، ادامه می‌دهد.

با این حال، در مراسم جوایز سالانه هیئت‌رئیسه آکادمی، جان بیلی رئیس آکادمی، اعطاء‌کنندگان جوایز (که بسیاری اعضای هیئت رئیسه بودند) و تقدیرشدگان، همگی آشکارا از پرداختن به موضوع نگران‌کننده روز پرهیز کردند و در عوض سعی کردند به دستاوردهای هنری صنعت اشاره کنند.

در سال‌های گذشته جوایز افتخاری آکادمی در روز برگزاری مراسم اسکار اعطاء می‌شد، اما آکادمی از سال 2009 تصمیم گرفت برای این جوایز یک مراسم جداگانه در نظر بگیرد.

فرانسیس فورد کوپولا، ژان-لوک گدار، راجر کورمن، لورن باکال، اپرا وینفری، استیو مارتین، آنجلا لنزبری، آنجلینا جولی، هایائو میازاکی، جکی چان و هری بلافونته از جمله کسانی هستند که هیئت رئیسه آکادمی در سال‌های گذشته از آن‌ها تقدیر کرده است.