به گزارش هنرآنلاین، علیرضا شجاع نوری، بازیگر و تهیه کننده سینما درباره فضای کپی رایت در کشور و بیکاری تهیه‌کنندگان و کارگردانان و هنرمندان گفت: متأسفانه از هر سویی زخمی به فرهنگ این سرزمین خورده شده است. یکی از موارد عدم رعایت حقوق مولفین است. با تکثیر قاچاق غیرقانونی محصولات فرهنگی که حاصل دسترنج هنرمندان است، لطمه زیادی به درآمد هنرمندان وارد می‌شود. 

وی ادامه داد: کپی رایت غیرمجاز مانند ملخی است که مزرعه را نابود می‌کند و همین موضوع باعث خسران به صاحب مزرعه می‌شود. اقدام ستاد صیانت از محصولات فرهنگی و هنری در جهت جمع آوری CD و DVD قاچاق بسیار مثبت است. زحمت‌های زیادی در این زمینه کشیده‌اند که نتایج خوبی داشته است.

تهیه کننده "دونده زمین" با بیان اینکه پیشنهاد می‌کنیم طرح جمع‌آوری محصولات فرهنگی را در شهرستان‌ها اجرایی کنند گفت: در کنار این طرح باید یک فرهنگ‌سازی صورت گیرد، یعنی مردم بدانند که کپی غیرمجاز تفاوتی با جنس دزدی ندارد.

تهیه کننده "باغ‌های کندلوس" ادامه داد: در حال حاضر اگر فردی سر چهارراه یک گردنبند طلا را با قیمت مناسب به ما پیشنهاد کند خریداری نمی‌کنیم چرا که حدس می‌زنیم احتمال دارد دزدی باشد. اما این حساسیت در مورد محصولات فرهنگی وجود ندارد.

وی گفت: یعنی یک فیلمی را به ما می‌فروشند و ما بدون اینکه حساسیت داشته باشیم که آیا صاحب این اثر رضایت دارد یا خیر آن را خریداری می‌کنیم و حتی خودمان هم گاهی برای دوست و همسایه تکثیر می‌کنیم.

این تهیه کننده سینما بیان کرد: مردم متوجه کار اشتباه خود در کپی غیر مجاز نیستند. این فرهنگ سازی هنوز صورت نگرفته است. یعنی زشتی کپی کردن یک اثر به صورت غیر مجاز هنوز در جامعه نهادینه نشده است.

شجاع نوری با اشاره به تأثیر کپی رایت غیرمجاز در بیکاری تهیه کنندگان و کارگردان های سینما اظهار داشت: درصد زیادی از بازگشت سرمایه کارهای فرهنگی با کپی غیرمجاز با خطر مواجه می‌شود. اولین افرادی که لطمه می‌بینند تهیه کنندگان هستند. چرا که اولین هزینه برای تولید یک اثر هنری از سوی تهیه کننده و آخرین برداشت هم برای تهیه کننده است. به همین دلیل در صورتی که کار فرهنگی کپی غیرمجاز شود، باعث متضرر شدن تهیه کننده می‌شود.

وی ادامه داد: در صورتی که یک تهیه کننده نتواند در بازار کار کند یک تیم نمی‌تواند فعالیت کند. تهیه کننده شروع کننده یک کسب و کار است، در صورتی که برای فعالیت خود دچار مشکل شود فعالیت یک تیم بهم می خورد.

شجاع نوری به نقص قانون کپی رایت غیرمجاز اشاره کرد و گفت: نقص فرهنگی نیز به قانون سرایت می کند، یعنی قانون گذاران از لحاظ فرهنگی متوجه خسرانی که به تهیه کنندگان می شوند نیستند.

 وی بیان کرد: چندسال گذشته که فیلم "یک بوس کوچولو" را داشتم در صف فروش بلیت سینما فرهنگ، جوانی را دیدم که CD کپی شده فیلمم را در صف می‌فروخت. زمانی که جوان را به پلیس نیرو انتظامی معرفی کردم با او برخورد خاصی نشد، چرا که در مورد قاچاق محصولات فرهنگی توجیه نبود. البته در حال حاضر قانون بهتر شده است و با متخلفین برخورد می‌شود. اما نیازمند این است که قانون در این زمینه محکم‌تر عمل کند.

این تهیه کننده معتقد است در حال حاضر اگر تصویر یک دزد در روزنامه چاپ شود برای مردم قبیح است اما اگر عکس فردی که کپی رایت غیر مجاز داشته است در روزنامه منتشر شود این فرهنگ هنوز برای مردم نهادینه نشده است که کار و فعالیت او را قبیح بدانند.

علاقمندان و مخاطبان برای اطلاع از مراکز و سایت‌های مجاز عرضه کننده محصولات سمعی و بصری می‌توانند به سایت موسسه رسانه‌های تصویری به آدرس rasaneha.org مراجعه نمایند.