سرویس سینمایی هنرآنلاین: این روزها فیلم سینمایی "شنل" به کارگردانی حسین کندری با بازی باران کوثری، بهار کاتوزی، رضا بهبودی، مسعود فروتن،بابک انصاری، مهدى حسینى نیا و آیسان حداد بر روی پرده سینماهاست؛ فیلمی متفاوت هم به لحاظ کارگردانی و هم به لحاظ داستان و ایفای نقش بازیگران. غرفه هنر آنلاین در بیست و سومین دوره نمایشگاه مطبوعات میزبان عوامل فیلم سینمایی "شنل " بود و حسین کندری کارگردان، حمیدرضا بابابیگی نویسنده و رضا بهبودی بازیگر این فیلم گفت‌وگویی با خبرنگار هنر آنلاین داشتند.

آقای بابابیگی در خصوص چگونگی رسیدن به ایده "شنل " و نوشتن فیلمنامه این اثر به عنوان نویسنده کار و مغز متفکر تیم کمی برایمان توضیح دهید؟

حمیدرضا بابابیگی: ایده اولیه "شنل " را من مطرح کردم ولی این فیلمنامه با گپ و گفت و مشاوره دوستان به نتیجه رسید و درنهایت من فقط محصول نهایی را نوشتم. ایده من برای نوشتن فیلمنامه راجع به زنی بود که متوجه می‌شود همسرش آن‌طوری که فکر می‌کرده نبوده است. این ایده را با بقیه دوستان در میان گذاشتم و بعد تم‌ها و ماجراهای دیگری به آن اضافه شد و در پایان محصول آن همان چیزی شد که شما در فیلم "شنل " می‌بینید. در نوشتن نمایشنامه "شنل "، وجوه انسانی آدم‌ها و مسائلی نظیر ضعف‌ها و ترس‌های آدم‌ها برایمان مطرح بود. در قصه "شنل "، ترس باعث می‌شود کاراکترها دروغ بگویند. در این سال‌ها موضوع دروغ در فیلم‌های آقای اصغر فرهادی مطرح‌شده بود ولی ما سعی کردیم وجه دیگری از دروغ را نشان بدهیم. در فیلم‌های آقای فرهادی کاراکترها در لحظه دروغ می‌گویند و بعد متوجه می‌شود که کار درستی انجام نداده‌ است، اما در فیلم "شنل " دروغ کاراکترها جدی‌تر است و ترس‌های بزرگی وجود دارد که باعث پنهان‌کاری و دروغ می‌شود.

حسین کندری

میزان استقبال مخاطبان از فیلم "شنل " تا امروز چگونه بود؟

حسین کندری: خوشبختانه مردم احساس می‌کنند فیلم "شنل " برایشان آورده فرهنگی دارد و بعد از دیدن این فیلم راضی از سینما بیرون می‌روند که این برای ما مسرت‌بخش است. علیرغم آن‌که اکران آزاد فیلم‌های سینمایی با محدودیت‌هایی مواجه است اما با رضایت مخاطبان از تماشای فیلممان اجر معنوی اکران آن را می‌بریم و از این بابت خوشحال هستیم. محدودیت سالن و سئانس اجرا و همین‌طور محدودیت‌ تبلیغات شهری خیلی اذیتمان می‌کند. ضمن این‌که اکران فیلم "شنل " با فیلم مدعی سال 95 هم‌زمان‌شده و باهم برای جذب مخاطب رقابت می‌کنند که این کار فیلم ما را سخت کرده است. بااین‌حال همین‌که فیلم به لحاظ کیفی با استقبال مواجه شده است ما را راضی می‌کند.

آقای کندری شما پیش‌ازاین فیلم "اینجا کسی نمی‌میرد " را ساخته بودید،این فیلم به لحاظ مضمونی و فرم ومحتوا تا چه اندازه با فیلم "اینجا کسی نمی‌میرد " متفاوت است؟

کندری: به‌طورکلی نگاه من این است که فیلم جدیدم با فیلمی که قبلاً ساخته بودم، متفاوت باشد چون تکرار کردن یک فضا نه برای من به‌عنوان صاحب اثر جذاب است و نه برای مخاطب. خط‌‌مشی کلی‌ام این است که فیلم سومم نیز با دو فیلم دیگرم متفاوت باشد و یک فضای غیرقابل‌پیش‌بینی دیگری را تجربه کنم که به آن‌ چیزی که به نام جادو در سینما وجود دارد، نزدیک‌تر شود.

رضا بهبودی

در مورد انتخاب بازیگران این فیلم، تا چه اندازه از ابتدا به این تیم بازیگری فکر کرده بودید؟

کندری: کاراکترهای "شنل " به‌جز کاراکتر صحرا، همگی بر اساس توانایی بازیگرهایشان نگارش شده‌اند. روزی که آقای رضا بهبودی را به‌عنوان گزینه اصلی بازی نقش "طاهر " در نظر داشتیم، برخی از دوستان می‌گفتند فکر می‌کنی آقای بهبودی با روحیه لطیفی که دارد، می‌تواند از پس این نقش برآید؟ این صحبت‌ها در حاشیه پروژه وجود داشت اما به توانایی‌های‌ آقای بهبودی حتی برای اجرای این نقش متفاوت هم باور داشتیم. از همان ابتدا می‌دانستیم توانایی بازیگرهایمان تعیین‌کننده‌ترین پارامتر برای ساختن فیلم "شنل " است و به همین خاطر بازیگرها را بر اساس توانایی‌شان انتخاب کردیم تا محصولمان یک محصول قابل دفاع و قابل‌عرضه باشد.

آقای بهبودی بازی شما در این فیلم به نسبت سایر آثارتان متفاوت است. کمی درباره پذیرش نقش طاهر بگویید؟ طاهر چه ویژگی مهمی داشت که باعث شد شما این نقش را بپذیرید؟

رضا بهبودی: وقتی بازی در فیلم "شنل " به من پیشنهاد شد، به‌عنوان یک بازیگر احساس کردم که فیلمنامه این اثر ساختمان محکمی در روایت و دیالوگ‌نویسی دارد و یک کارگردان کار بلد هم آن را کارگردانی می‌کند، بنابراین وقتی دیدم این‌ها دورهم جمع است، سعی کردم اندک‌ توانایی‌ام را در اختیار کار بگذارم که امیدوارم راضی‌کننده باشد.  نقش طاهر که در این فیلم به عهده من گذاشته‌شده بود، نقش خیلی جذابی بود که از ماه‌ها قبل از فیلم‌برداری، روی آن تمرکز کردم. سعی کردم به لحاظ ذهنی روی این نقش متمرکز شوم تا کاراکتر طاهر کاملاً در من ته‌نشین شود. از آقای بابابیگی و آقای کندری ممنونم که این فرصت را در اختیارم قراردادند تا بتوانم مؤلفه‌های فیلمنامه و نقش را دربیاورم.

زمانی که یک نقش به من پیشنهاد می‌شود، در وهله اول از خودم سؤال می‌کنم که می‌توانم از پس آن بربیایم یا خیر؟ این سؤال را در مورد نقش طاهر از خودم پرسیدم و دیدم می‌توانم این کار را انجام دهم. بعدازآن به موضوع پیچش‌های دراماتیکی و کنش‌مندی نقش در فیلمنامه فکر کردم و دیدم که برایم جذاب است. به‌ویژه پیش‌بینی‌ناپذیر بودن کاراکتر طاهر خیلی نظرم را جلب کرد و تغییر چهره و رفتاری که دارد هم برای من به‌عنوان یک بازیگر جذابیت ایجاد می‌کند که آن را بپذیرم.

فیلم شنل

باران کوثری و رضا بهبودی در صحنه ای از فیلم "شنل"

آقای کندری کمی هم درباره حواشی به وجود آمده پس از پخش تیزر فیلم "شنل " در تلویزیون و حذف بخش‌های مربوط به حضور باران کوثری در آن تیزر توضیح دهید؟

کندری: تیزری که در تلویزیون از فیلم "شنل " پخش می‌شود، فقط در یک پلان تصویر خانم کوثری دیده می‌شود که این عجیب و باورنکردنی است. خانم کوثری آدم دغدغه‌مندی است که احساس مسئولیت می‌کند و دلش برای جامعه‌اش می‌سوزد. یک آدم دلسوز چرا باید ممنوع‌التصویر باشد؟

هیچ رایزنی با تلویزیون برای حل حواشی ناشی از پخش تیزر فیلم "شنل " داشتید؟

کندری: این مسئله ما را نگران نمی‌کند چون فیلم "شنل " راه خودش را می‌رود. ما اگر زمان کافی برای اکران داشته باشیم، حتم داریم که مخاطبان می‌آیند و فیلم "شنل " را می‌بینند.

اکران‌های بین‌المللی این فیلم چگونه است؟

کندری: هفته آینده فیلممان در یک جشنواره بین‌المللی اکران می‌شود که در آن 9 فیلم دیگر از فیلم‌های ایرانی سال‌ گذشته هم حضور دارند و همه مدعی هستند. امیدوارم اتفاقات خوبی برای فیلم ما رخ بدهد.

حمیدرضا بابابیگی

این روزها مشغول فعالیت جدیدی هستید؟

کندری: مشغول نوشتن دو فیلمنامه جدید هستم که فیلمنامه‌های خاص و متفاوتی هستند و به‌شخصه به لحاظ محتوا نمونه آن را در سینمای ایران ندیده‌ام.

بابابیگی: یک فیلمنامه جدید نوشته‌ام که همین هفته فیلم‌برداری آن کلید خورد. تهیه‌کننده این فیلم آقای علیرضا شجاع نوری هستند و این فیلم قرار است برای جشنواره فیلم فجر آماده شود.

بهبودی: من در 6 ماه نخست سال در 3 تئاتر حضور داشتم و فکر می‌کنم دیگر کافی است و باید به خودم استراحت بدهم. البته در آذرماه اجرای نمایش "ماجرای مترانپاژ " را در رشت دارم و در ابتدای سال آینده هم در یک نمایش جدید روی صحنه خواهم رفت. از سوی دیگر در فیلم‌های "سرو زیرآب " به کارگردانی محمدعلی باشه آهنگر و "آندرانیک " به کارگردانی حسین مهکام هم‌بازی کرده‌ام که اگر به بخش نهایی جشنواره فیلم فجر راه پیدا کنند، برای اولین بار در آنجا نمایش داده خواهند شد.

به نظر شما تعامل رسانه و هنرمندان تا چه اندازه می‌تواند تاثیرگذار باشد؟

بهبودی: امروز مردم توجه بیشتری به فضای مجازی دارند و کمتر روزنامه می‌خوانند اما همچنان رسانه‌های مکتوب و همین‌طور خبرگزاری‌ها نقش مهمی در عرصه هنر دارند. من فقط خواهشم این است که دوستان اهالی رسانه روی نوشته‌هایشان دقت بیشتری داشته باشند تا ان‌شاءالله مشکلی پیش نیاید.

اخیراً یک روزنامه‌ای نقدی را با تیتر "فیلمی کند با آدم‌های خاکستری " در مورد فیلم "شنل " نوشته بود که وقتی متن آن را بخوانید، متوجه می‌شوید که نویسنده آن نوشته خودش را با تیتری که انتخاب کرده، نقض کرده است؛ یعنی مشروح یادداشت حرف از این می‌زند که فیلم "شنل " فیلم خوبی است و فقط اوایل آن به نظر می‌رسد کند باشد ولی تیتر یادداشت کاملاً به کند بودن فیلم تأکید دارد.

با توجه به این‌که امروزه خیلی از مطالب رسانه‌ها فقط در حد تیتر مطالعه می‌شوند و مخاطبان به خواندن تیترها بسنده می‌کنند، من تقاضا دارم دوستان روزنامه‌نگاری که نقد و تحلیل می‌نویسند، اولاً برای خوب یا بد بودن یک فیلم استدلال بیاورند و بعد مراقب انتخاب تیترهایشان باشند تا تیترها تأثیر منفی روی مخاطب نگذارد. نقد حق مسلم یک منتقد است اما امیدوارم روی این موضوعات دقت بیشتری شود.

کندری: حوزه هنر برای اطلاع‌رسانی تولیدات هنری خود نیاز به رسانه دارد و رسانه عهده‌دار انتشار اخبار، نقد، تحلیل و گزارش‌های مربوط به هنر و به‌ویژه فیلم‌های سینمایی است.

همچنان که اهالی رسانه از بازیگران، نویسندگان و کارگردان‌ها انتظار کارهای خوب دارند، ما هم همین انتظار را از نویسندگان و خبرنگاران حوزه رسانه داریم که یک مقدار تخصص گرایی را در کار خودشان گسترش بدهند و توجه منطقی‌تری به اهالی هنر داشته باشند تا در کنار همدیگر بتوانیم اتفاقات خوبی را برای مردمان جامعه‌مان رقم بزنیم. امیدوارم خبرگزاری هنر آنلاین همان‌گونه که تاکنون گرایش هنری خود را به جامعه نشان داده و ثابت کرده که یک رسانه زرد نیست، در ادامه هم همین روند را به‌عنوان یک رسانه فرهنگی هنری ادامه دهد.