سرویس سینمایی هنرآنلاین: انجمن تهیه‌کنندگان آمریکا (PGA) روز دوشنبه رأی داد که روند اخراج هاروی واینستین، تهیه‌کننده بدنام از مقام‌های خود در این انجمن را آغاز کند. برابر با آیین‌نامه‌های انجمن، تا پیش از طی شدن روند انقضای عضویت واینستین، اخراج بلافاصله او امکان‌پذیر نیست.

گری لوکسی و لوری مکریری روسای انجمن تهیه‌کنندگان آمریکا در بیانیه‌ای گفتند: دوشنبه صبح، هیئت رئیسه ملی و متصدیان PGA به‌اتفاق آرا تصمیم گرفت که به آغاز روند انقضای عضویت هاروی واینستین رأی بدهد. برابر با اساسنامه PGA، آقای واینستین تا پیش از آن که انجمن ششم نوامبر 2017 تصمیم نهایی خود را اتخاذ کند، فرصت پاسخ‌گویی دارد.

به گزارش هالیوود ریپورتر، انجمن تهیه‌کنندگان آمریکا، "هر نوع مزاحمت جنسی را کاملاً غیرقابل‌قبول" دانست و اعلام کرد هیئت رئیسه ملی و متصدیان انجمن – که شامل 20 زن و 18 مرد است – یک گروه ضربت ضد مزاحمت جنسی تشکیل داده که وظیفه آن مشخصا تحقیق و ارائه راه‌حل‌های بنیادی و تأثیرگذار برای مقابله با مزاحمت جنسی در صنعت سرگرمی است.

واینستین و برادرش باب همین چهار سال در مراسم جوایز انجمن تهیه‌کنندگان آمریکا تقدیر شدند. آن‌ها "جایزه نقطه عطف" را دریافت کردند که بالاترین نشان افتخار PGA است. این جایزه برای تقدیر از فرد یا گروهی که نقش تاریخی در صنعت سرگرمی داشته‌اند، در نظر گرفته شده است.

واینستین که با اتهامات مختلف شامل ایجاد مزاحمت جنسی، سوءاستفاده و حتی تجاوز روبروست، روز شنبه از آکادمی علوم و هنرهای سینمایی نیز اخراج شد. آکادمی هنرهای سینمایی و تلویزیونی بریتانیا (بفتا) نیز هفته پیش عضویت واینستین در این آکادمی را به حالت تعویق درآورد.

PGA هر سال با رأی حدود هفت هزار عضو خود برنده جایزه داریل اف. زانوک بهترین تهیه‌کننده سال را معرفی می‌کند. از 28 برنده قبلی انجمن، 19 برنده جایزه اسکار بهترین فیلم را هم بردند. شاخه تهیه‌کنندگان آکادمی اسکار که تقریباً تمام آن‌ها عضو انجمن تهیه‌کنندگان هستند، حدود هشت درصد از کل اعضای رأی‌دهنده آکادمی را شامل می‌شود.

از واینستین به عنوان استاد کمپین‌های فصل جوایز سینمایی یاد می‌شد که در دوران کاری خود با دو شرکت میرامکس و واینستین بیش از 300 نامزدی اسکار و پنج اسکار بهترین فیلم را تجربه کرد. خود واینستین در 1999 به عنوان یکی از تهیه‌کنندگان فیلم "شکسپیر عاشق" برنده اسکار بهترین فیلم شد.

اولین بار نیویورک تایمز روز پنجم اکتبر با انتشار گزارشی به جزئیات چند دهه اتهامات به واینستین در مورد آزار جنسی زنان پرداخت. واینستین بعد از انتشار گزارش تکان‌دهنده این روزنامه از شرکت واینستین که خود از مؤسسانش است، اخراج شد.