سرویس سینمایی هنرآنلاین: آکادمی علوم و هنرهای سینمایی هاروی واینستین تهیه‌کننده بدنام را از مقام‌های خود عزل کرد.

54 عضو هیئت رئیسه آکادمی – که شامل چهره‌های سرشناس چون استیون اسپیلبرگ، تام هنکس، ووپی گلدبرگ و کاتلین کندی است – شنبه شب در بورلی هیلز جلسه‌ اضطراری برگزار کرد و به خلع عضویت دائمی واینستین از آکادمی رأی داد.

به گزارش هالیوود ریپورتر، آکادمی بعد از جلسه بیانیه‌ای صادر کرد که در آن آمده است: هیئت رئیسه به اخراج فوری او از آکادمی رأی داد. ما نه تنها به‌آسانی خود را از کسی که شایستگی احترام همکارانش را ندارد، جدا کردیم، بلکه این پیام را منتقل کردیم که عصر نادانیِ عمدی و مشارکت بی‌شرمانه در رفتار تجاوزگرانه جنسی و ایجاد مزاحمت در محل کار در صنعت ما به پایان رسیده است.

آکادمی در ادامه گفت: موضوع مورد بحث یک مشکل بسیار ناراحت‌کننده است که در جامعه ما جایی ندارد. هیئت رئیسه به کار خود برای بنا نهادن استانداردهای اخلاقی که انتظار می‌رود همه اعضای آکادمی نمونه آن باشند، ادامه می‌دهد.

اقدام آکادمی که در واکنش به ده‌ها گزارش که در آن‌ها واینستین به ایجاد مزاحمت، آزار و حتی تجاوز جنسی به زنان متهم شده، صورت گرفت، عملاً بی‌سابقه است.

برابر با قوانین آکادمی، هیئت رئیسه با دوسوم آرا می‌تواند یک عضو را اخراج کند. در این مورد آکادمی اعلام کرد که بیش از دوسوم اعضای هیئت رئیسه به اخراج واینستین رأی دادند. در تاریخ 90 ساله آکادمی اسکار تنها یک نفر دیگر اخراج شده است: کارمینه کاریدی، بازیگری که به خاطر تخلف از قوانین آکادمی در مورد قرض دادن اسکرینرهای فصل جوایز اخراج شد.

در مورد واینستین، این تصمیم ابعادی به مراتب دراماتیک دارد، چرا که او سال‌ها مورد تأیید آکادمی بود. از او به عنوان استاد کمپین‌های فصل جوایز سینمایی یاد می‌شود که در دوران کاری خود با دو شرکت میرامکس و واینستین بیش از 300 نامزدی اسکار و پنج اسکار بهترین فیلم را تجربه کرد. خود واینستین در 1999 به عنوان یکی از تهیه‌کنندگان فیلم "شکسپیر عاشق" برنده اسکار بهترین فیلم شد.

پیش از برگزاری جلسه آکادمی، تعدادی از اعضا ابراز نگرانی کردند که چنین اقدامی این رویه را پایه‌گذاری می‌کند که آکادمی – که شامل چهره‌های جنجالی چون بیل کازبی و رومن پولانسکی است – رفتار اعضای خود را کنترل کند، اما در بحبوحه محکومیت جهانی واینستین، هیئت رئیسه به اخراج او رأی داد.

واینستین که اکنون فرد مطرود هالیوود است، در آستانه اخراج از انجمن تهیه‌کنندگان آمریکا نیز قرار دارد. هیئت رئیسه PGA در جلسه روز دوشنبه خود درباره جایگاه واینستین در انجمن تصمیم می‌گیرد. آکادمی هنرهای سینمایی و تلویزیونی بریتانیا (بفتا) نیز هفته پیش واینستین را از این آکادمی اخراج کرد. در همین حال انجمن نویسندگان آمریکا (WGA) نیز در بیانیه‌ای با متهم‌کنندگان واینستین اعلام همبستگی کرد. این انجمن حدود 9 هزار عضو دارد.

در روزهای اخیر تعداد دیگری از چهره‌های سرشناس دنیای سینما از جمله دارن آرونوفسکی، کوئنتین تارانتینو همکار قدیمی واینستین، هالی هانتر، ایوا گرین و همین‌طور مدیران جشنواره‌های فیلم کن و برلین به گزارش‌های منتشرشده درباره به واینستین واکنش نشان داده‌اند.

گذشته از این اداره‌های پلیس نیویورک، لس آنجلس و لندن از هفته پیش به طور جداگانه تحقیقات درباره این اتهامات را آغاز کردند.

اولین بار نیویورک تایمز روز پنجم اکتبر با انتشار گزارشی به جزئیات چند دهه اتهامات به واینستین در مورد آزار جنسی زنان پرداخت. واینستین بعد از انتشار گزارش تکان‌دهنده این روزنامه از شرکت واینستین که خود از مؤسسانش است، اخراج شد.