سرویس سینمایی هنرآنلاین: مریل استریپ روز گذشته علیه هاروی واینستین صحبت کرد و از زنانی که روایت‌های خود از اعمال غیراخلاقی تهیه‌کننده هالیوود را با دیگران در میان گذاشتند، به عنوان "قهرمان" یاد کرد.

به گزارش هالیوود ریپورتر، از پنجشنبه پیش و بعد از انتشار گزارشی در نیویورک تایمز که در آن به جزئیات چند دهه اتهامات به واینستین در مورد آزار جنسی زنان اشاره شده – که تعدادی از آن‌ها با پرداخت پول حل و فصل شده – خیلی‌ها در هالیوود، رفتار او را یک راز در میان دست‌اندرکاران صنعت سینما دانستند که تا حد زیادی معلوم بود، اما هیچ‌وقت رسانه‌ای نشد.

اما استریپ که زمانی در یک سخنرانی پس از دریافت جایزه از واینستین به عنوان "خدا" یاد کرد و سابقه همکاری با او در فیلم‌هایی چون "آگست: اوسیج کانتی" و "بانوی آهنین" – که برایش یک اسکار به همراه آورد - را دارد، به هافینگتن پست گفت از "اعمال زورگویانه و نامناسب" واینستین بی‌خبر بوده و آن‌ها را "شرم‌آور"، "نابخشودنی" و "سوء استفاده از قدرت" نامید.

استریپ در عین حال با اشاره به این که واینستین قویاً از پروژه‌ها حمایت می‌کرد، گفت: او در ارتباط کاری خود با من و خیلی‌ها دیگر، رفتاری آزارنده اما توأم با احترام داشت. از دیگر اقدامات توهین‌آمیز بی‌خبر بودم. از توافقات مالی او با بازیگران زن و همکاران بی‌خبر بودم. از ملاقات او در اتاق‌های هتل یا دست‌شویی‌‌ها یا دیگر اعمال زورگویانه و نامناسب بی‌خبر بودم. و اگر همه می‌دانستند، باورم نمی‌شود این همه خبرنگار در دنیای سرگرمی و رسانه‌های خبری در تمام این سال‌ها حاضر نشدند که چیزی درباره آن بنویسند.

او در پایان گفت: رفتار او نابخشودنی است، اما سوء استفاده از قدرت چیزی آشناست. هر صدایِ شجاعی که بلند شود و شنیده شود و در رسانه‌هایِ ناظر ما بازتاب داشته باشد، در نهایت بازی را عوض خواهد کرد.

چند ساعت بعد از گفت‌وگوی استریپ، جودی دنچ نیز که با واینستین در فیلم‌های "خانم براون"، "شکسپیر عاشق"، "شکلات" و "فیلومنا" همکاری کرد، گفت: تردیدی نیست که واینستین در بیست سال گذشته به ارتقای دوران کاری من کمک کرد، اما از این رفتارهای خلاف که البته هولناک هستند، هیچ چیز نمی‌دانستم. با کسانی که آسیب دیدند ابراز همدردی و از کسانی که در این مورد صحبت کرد حمایت می‌کنم.

در همین حال، جنیفر لارنس در بیانیه‌ای که در هالیوود ریپورتر منتشر شد، اعلام کرد از اتهامات مطرح‌شده درباره هاروی واینستین "عمیقاً مضطرب" شده و رفتارهای او را "نابخشودنی و کاملاً ناراحت‌کننده" دانست.

لارنس همچنین گفت در فیلم "کتاب بارقه امید" که او را به جایزه اسکار رساند، با واینستین کار کرد، اما منکر این شد که واینستین او را اذیت کرده یا باخبر بوده که او دیگران را آزار داده است.

در همین حال، جرج کلونی در گفت‌وگو با دیلی بیست، رفتارهای واینستین را "غیر قابل دفاع" توصیف کرد. کلونی اذعان کرد از دهه 1990 درباره این که زنان برای گرفتن نقش در فیلم‌ها با واینستین ارتباط غیراخلاقی برقرار می‌کردند، شایعاتی شنیده بود، اما به این خاطر که دوست نداشت استعدادهای بازیگران زن را کم‌ارزش کند، به آن‌ها توجهی نمی‌کرد.

او ادامه داد: بخشی که الان می‌شنویم، درباره هشت زن که به آن‌ها پول پرداخت شده است تا ماجرا را پیگیری نکنند، این چیزی است که از آن بی‌خبر بودم و کسی را هم نمی‌شناسم که از این موضوع خبر داشته باشد. این یک سطح دیگر است و هیچ راهی نیست که بتوانی با آن کنار بیایی. هیچ چیز نمی‌شود گفت جز این که این رفتار غیر قابل دفاع است.

کلونی که با کمک واینستین با بازی در فیلم "از شام تا بام" نام خود را به عنوان یک بازیگر سینما مطرح کرد و همچنین با کمک او فیلم موفق "اعترافات یک ذهن خطرناک" را کارگردانی کرد، همچنین گفت: من بیست سال است هاروی را می‌شناسم. ما با هم شام خوردیم، با هم در لوکیشن بودیم، با هم بحث کردیم، اما می‌توانم بگویم هیچ‌وقت چنین رفتاری از او ندیدم.

جولین مور هم گفت: افشاگری درباره آزار جنسی و زورگویی ترسناک است و زنان با این کار به طور شخصی چیزی به دست نمی‌آورند، اما ما از طریق رفتار شجاعانه آن‌ها فرهنگ خود را ارتقاء می‌دهیم و از آن‌ها ممنونم.

مور همچنین از اشلی جاد و رز مگوئان و دیگرانی که در گزارش نیویورک تایمز به آن‌ها اشاره شده است، حمایت کرد.

ست روگن نیز گفت: من حرف تمام زنانی را که از آزار خود توسط هاروی واینستین گفتند باور می‌کنم. گفتن این حرف‌ها شجاعت می‌خواهد.

کیت وینسلت اقدامات واینستین را "تکان‌دهنده" دانست و زنانی را که از رفتارهای او پرده برداشتند "بسیار شجاع" نامید.

بعد از انتشار بیانیه نامتعارف واینستین در واکنش به اتهامات که در آن گفت: "من از دهه‌های 1960 و 1970 می‌آیم، زمانی که تمام فوانین درباره رفتار و محل کار متفاوت بود"، جاد آپاتو در توئیتر نوشت: دهه 70، سی و هفت سال پیش بود. تو بزرگ شدن در دهه 70 را مقصر می‌دانی؟ از آن زمان تاکنون چیزی یاد نگرفته‌ای؟

واینستین همچنین در بیانیه خود گفت: "من برای روبرو شدن با این مسئله سراغ روان‌درمانگرها رفتم." پاتریشیا آرکت در واکنش به این حرف گفت: اگر یک راه باشد که خودت را درمان کنی تا یک متجاوز نباشی، این است که آن را با دنیا در میان بگذاری. این یک اپیدمی است.

مارک روفالو هم نوشت: کاملاً مشخص است آنچه هاروی واینستین انجام داد یک سوء استفاده مشمئزکننده از قدرت و کاری هولناک بود. امیدوارم ما اکنون شاهد آغازِ پایان این سوء استفاده‌ها باشیم.

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا هم رفتارهای واینستین را محکوم کرد و به خبرنگاران گفت: من مدت‌هاست هاروی واینستین را می‌شناسم. اصلاً غافلگیر نشدم.

پس از افشای رسوایی اخلاقی واینستین، او از شرکت واینستین که خود از موسسانش است، اخراج شد. به علاوه کمک‌های مالی او به دموکرات‌های سنای آمریکا برگردانده شد. لیزا بلوم مشاور حقوقی واینستین نیز خود را از پرونده کنار کشید.