سرویس سینمایی هنرآنلاین:  فیلم طنز سیاسی "نیوتون" (Newton) به کارگردانی آمیت مسورکر با بازی راج‌کومار رائو به نمایندگی از هند در بخش فیلم خارجی‌زبان نودمین دوره جوایز اسکار حضور دارد.

فدراسیون فیلم هند (FFI) روز گذشته به اتفاق آرا "نیوتون" را از میان 26 فیلم به نمایندگی از این کشور به آکادمی علوم و هنرهای سینمایی معرفی کرد.

داستان درباره نیوتون کومار یک کارمند تازه‌کار دولت است که برای نظارت بر صحت انتخابات به منطقه پرآشوب چتیسگر فرستاده می‌شود. در شرایطی که نیروهای امنیتی در کنترل اوضاع بی‌تفاوت هستند و خطر حمله نیروهای شورشی احساس می‌شود، نیوتون تمام تلاش خود را می‌کند که با وجود هجمه‌ها، انتخابات به صورت آزاد و عادلانه برگزار شود.   

"نیوتون" اولین بار در دنیا سال گذشته در بخش فورم جشنواره برلین نمایش داده شد و جایزه CICAE این بخش را برد.  "نیوتون" دومین تجربه کارگردانی مسورکر بعد از فیلم مستقل " Sulemani Keeda" در 2014 است.

هند از 1957 تاکنون در رقابت اسکار شرکت می‌کند و سه بار نامزد شده است: "مادر هند" (1957، محبوب خان)، "سلام بمبئی" (1989، میرا نائیر) و "لاگان: روزی روزگاری در هند" (2002، آشوتوش گواریکر)، اما برنده نشده است.

بولیوی، اکوادور، هنگ کنگ، ایسلند، پاناما، اسلواکی و تایوان، دیگر کشورهایی هستند که در چند روز اخیر نمایندگان خود در اسکار امسال را معرفی کرده‌اند.

"جمجمه سیاه" (Dark Skull) به کارگردانی کیرو روسو نماینده بولیوی در اسکار خواهد بود. این فیلم درباره یک معدنچی جوان در هوانونی است که با مشکلات مربوط به اعتیاد به الکل دست و پنجه نرم می‌کند. "جمجمه سیاه" همچنین نماینده بولیوی در جوایز گویا امسال خواهد بود.

این فیلم از سوی انجمن ملی فیلمسازان بولیوی به عنوان نماینده این کشور در بخش فیلم خارجی‌زبان انتخاب شد. بولیوی از سال 1995 تاکنون هشت فیلم به آکادمی معرفی کرده است. هیچ یک از این فیلم‌ها نامزد نشده‌اند.

"آلبا" (Alba) به کارگردانی آنا کریستینا باراقان به نمایندگی از اکوادور در بخش فیلم خارجی‌زبان رقابت می‌کند. اولین فیلم باراقان درباره آلبا یک دختر 11 ساله خجالتی است که وقتی مادرش زمین‌گیر می‌شود پیش پدرش که دور از خانواده بوده است، فرستاده می‌شود و...

"آلبا" سال گذشته در جشنواره فیلم بمبئی برنده جایزه ویژه داوران شد و در جشنواره بین‌المللی فیلم روتردام نیز جایزه فیلم شیرها را دریافت کرد. "آلبا" همچنین در جشنواره‌های دیگر مانند جشنواره سن سباستین و جشنواره شیکاگو روی پرده رفت.

اکوادور از سال 2000 تا سال گذشته پنج بار فیلم به آکادمی معرفی کرد، اما نامزد نشد.

هنگ کنگ درام با موضوع بیماری ذهنی "دنیای دیوانه" (Mad World) به کارگردانی وونگ چان را به آکادمی معرفی کرد. این فیلم داستان یک راننده کامیون است که از پسرس که مبتلا به اختلال دوقطبی است، مراقبت می‌کند. "دنیای دیوانه" با وجود موضوع پیچیده و سختی که دارد در جریان سینمای مستقل موفق بود و جایزه اصلی جشنواره فیلم آسیایی اوساکا را برد.  فیلم همچنین در جوایز فیلم هنک کنگ برنده سه جایزه از جمله جایزه بهترین کارگردان جدید شد.

هنگ کنگ از سال 1959 تا سال پیش 35 بار در رقابت اسکار شرکت کرد و دو بار نامزد شد: "فانوس سرخ را بلند کن" ژانگ ییمو در 1991 و "وداع با محبوبم" چن کایگه در 1993. در 2013 نیز فیلم "استادبزرگ" وونگ کار وای به فهرست کوتاه راه پیدا کرد.

ایسلند با فیلم "زیر درخت" (Under the Tree) به کارگردانی هافستین گونار سیگوروسون بخت خود را در بخش فیلم خارجی‌زبان امتحان می‌کند. فیلم درباره یک مشاجره عادی در حومه شهر است: دو همسایه بر سر درختی در حیاط خلوت یکی از خانه‌ها و سایه‌ای که روی حیاط خلوت خانه دیگری می‌اندازد جر و بحث می‌کنند، اما این درگیری به زودی به خشونت می‌کشد و از کنترل خارج می‌شود. "زیر درخت" اولین بار در جشنواره ونیز نمایش داده شد.

سیگوروسون در صحنه سینمای هنری چهره‌ای شناخته‌شده است. اولین فیلم بلند او "هر کدام از راه‌ها" توسط دیوید گوردون گرین در قالب فیلم انگلیسی‌زبان "Prince Avalanche" بازسازی شد. ایسلند 37 بار فیلم به آکادمی معرفی کرده و در 1991 با فیلم "بچه‌های طبیعت" به کارگردانی فریدریک تور فریدریکسون نامزد شده است.

"ورای برادری" (Beyond Brotherhood) به کارگردانی آریان بندتی نماینده پاناما در اسکار است. فیلم درباره دو برادر جوان بی‌خانمان است که می‌کوشند راه خود را پیدا کنند. "ورای برادری" چهارمین فیلمی است که پاناما برای رقابت در بخش فیلم خارجی‌زبان به آکادمی معرفی می‌کند. سه فیلم قبلی نامزد نشدند.

اسلواکی با فیلم "خط" (The Line) به کارگردانی پیتر ببیاک در اسکار حضور دارد. این درام جنایی درباره گروهی قاچاقچی است که در پاییز 2007، کمی پیش از این که اسلواکی به کشورهای منطقه شنگن در اروپا بپیوندد، کالاهای قاچاق اوکراینی را وارد اتحادیه اروپا می‌کنند. "خط" تولید مشترک اسلواکی و اوکراین است. این فیلم اولین بار در ماه ژوئیه در بخش رسمی جشنواره فیلم کارلووی واری روی پرده رفت و ببیاک – که یک بازیگر است – جایزه بهترین کارگردان را برد.   

"خط" بیست و یکمین فیلمی است که اسلواکی پس از جدایی از جمهوری چک در 1993 به اسکار می‌فرستد. هیچ کدام از فیلم‌های قبلی نامزد اسکار نشدند.

"گپ" (Small Talk) به کارگردانی هوانگ هویی- چن نماینده تایوان در اسکار 2018 خواهد بود. این فیلم سال گذشته در جشنواره برلین برنده جایزه تدی شد. "گپ" مکاشفه‌ای شخصی درباره ارتباط هویی- چن با مادرش آ-نو است.

تایوان در سال 2000 برای فیلم "ببر غران، اژدهای پنهان" به کارگردانی آنگ لی برنده اسکار بهترین فیلم خارجی‌زبان شد و دو بار دیگر هم به فهرست پنج نامزد نهایی این بخش راه پیدا کرد: "جشن عروسی" در 1993 و "بخور بنوش مرد زن" در 1994، هر دو به کارگردانی آنگ لی. سال 2011 فیلم "جنگجویان رنگین‌کمان" از این کشور به فهرست کوتاه راه پیدا کرد، اما در نهایت نامزد اسکار نشد.

آخرین مهلت معرفی فیلم‌های خارجی‌زبان به آکادمی دوم اکتبر 2017 (10 مهر) است. رأی‌گیری برای انتخاب نامزدهای اسکار فیلم خارجی‌زبان در دو مرحله انجام می‌شود. ابتدا 9 فیلم به فهرست کوتاه راه پیدا می‌کنند و در نهایت پنج فیلم به عنوان نامزدهای نهایی معرفی می‌شوند که اسامی آن‌ها 23 ژانویه 2018 (3 بهمن) همراه نامزدهای دیگر بخش‌های جوایز اسکار اعلام خواهد شد.

سال گذشته 85 کشور نمایندگان خود را به اسکار فرستادند که یک رکورد بود و در نهایت جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی‌زبان به "فروشنده" به کارگردانی اصغر فرهادی از ایران رسید.

نودمین دوره جوایز اسکار یکشنبه چهارم مارس 2018 (بامداد دوشنبه 14 اسفند به وقت ایران) برگزار می‌شود.