به گزارش هنرآنلاین، مجید ملانوروزی در افتتاحیه هفته فیلم چین گفت: سینما تک موزه هنرهای معاصر تهران تا به امروز فیلمها وسینماهای زیادی را مرور کرده و به سینمای غرب، آمریکا و ژاپن پرداخته است اما ما میخواهیم در یک حوزه جغرافیایی آسیایی صحبت کنیم چون برای ما خیلی مهم است.

مدیرکل هنرهای تجسمی در ادامه گفت: تمدن چین از دیرباز مشترکات زیادی با تمدن ایران داشته و نمونه بارز آن جاده ابریشم است و شناخت حوزه سینما مخصوصا مطالعات امروزی و معاصر این کشور برای ما اهمیت دارد. در حوزه سینمای جهان امروز چین، تایوان و هنگ کنگ از لحاظ ماهیت‌های فرهنگی و اقتصاد و تجارت فیلم نقش موثری داشتهاند و تجربه چین در اقتصاد سینما می‌تواند به عنوان یک رهیافت برای اقتصاد سینما و فرهنگ ایران در حوزه بازار جهانی باشد.

ملانوروزی افزود: در سال‌های اخیر چین در حوزه تجسمی نیز فعال بوده و هشت دوسالانه تجسمی که بخشی از اقتصاد هنر را به خود اختصاص می‌دهد برگزار کرده است.

در ادامه مراسم پانگ سن؛ سفیر چین در ایران با اشاره به ضرب المثل ایرانی "دل به دل راه داره" این ضرب المثل را یکی از این راه‌های تبادلات فرهنگی خواند و گفت: در هفته فیلم چین، شش فیلم ممتاز چین و سمینار سینمایی و اجرای موسیقی چینی را خواهیم داشت و بسیار خوشحالم چون این رویداد پنجره‌ای جدید برای تماشاچیان ایرانی درباره جامعه، فرهنگ و تاریخ چین باز خواهد کرد و کانال ارتباطی برای استحکام تبادلات صنعت فیلم دو کشور خواهد بود.

سفیر چین در ادامه گفت: امیدوارم که جشنواره فرهنگی هفته فیلم چین با موفقیت برگزار شود چون هنرمندان ما نه تنها فیلم و موسیقی زیبا و هیجان انگیز را آماده کرده بلکه بهترین آرزوها را برای ایرانیان آورده‌اند.

لی چنگ گوا؛ معاون رئیس فدراسیون ادبای چین نیز در این مراسم گفت: جاده ابریشم دو کشور دور را به هم وصل کرده است با اینکه تازه به ایران رسیده‌ام در همین یک روز فرهنگ و تاریخ ایران را احساس، مهربانی ایرانیان و موقعیت یک جاده را که مطرح شده بود، درک کردم. در این هفته شش فیلم با تفکرات متفاوت و موضوع‌های مختلف برای شما به نمایش می‌گذاریم که امیدوارم تعاملات بیشتر بین ایران و چین را رقم بزند و آینده درخشانی برای جاده ابریشم بسازیم.

در ادامه با نمایش یکی از شش فیلم در نظر گرفته شده برای هفته فیلم چین، این رویداد فرهنگی آغاز شد.

هفته فرهنگی چین از 27 شهریورماه تا یکم مهرماه با نمایش روزانه یک فیلم از سینمای چین در سینماتک موزه هنرهای معاصر تهران برگزار می شود.