سرویس سینمایی هنرآنلاین: کمیته انتخاب نماینده کامبوج در اسکار روز دوشنبه فیلم "اول پدرم را کشتند" (First They Killed My Father)، تازه‌ترین تجربه کارگردانی آنجلینا جولی بازیگر و کارگردان آمریکایی را به عنوان نماینده این کشور در بخش فیلم خارجی‌زبان نودمین دوره جوایز اسکار به آکادمی علوم و هنرهای سینمایی معرفی کرد.

این فیلم به تازگی در بخش جنبی جشنواره تورنتو نمایش داده شد. جولی "اول پدرم را کشتند" را با همکاری شبکه نت‌فلیکس، بر مبنای کتاب خاطرات لونگ آونگ نویسنده و فعال حقوق بشر کامبوجی ساخته است.

خانم آونگ در این کتاب از بقا در دوران حکومت خمرهای سرخ در کامبوج در دهه 1970 نوشته است.

کتاب خاطرات آونگ با عنوان "اول پدرم را کشتند: دختری از کامبوج به یاد می‌آورد"، اولین بار در 2000 منتشر شد. او در این کتاب روایت می‌کند که وقتی تنها پنج سال داشت، خمرهای سرخ چگونه قدرت را در کامبوج در دست گرفتند. او به عنوان یک کودک سرباز در یک اردوگاه مخصوص بچه‌های یتیم آموزش دید، در حالی که شش خواهر و برادرش برای کار به اردوگاه‌های کار اجباری فرستاده شدند.

جولی فیلمنامه "اول پدرم را کشتند" را با همکاری آونگ نوشته و فیلم را تهیه و کارگردانی کرده است. او بیش از یک دهه پیش کتاب "اول پدرم را کشتند" را خواند و همان زمان با  آونگ تماس گرفت. آونگ و جولی با هم دوست شدند و فیلمنامه را نوشتند.

جولی تابعیت دوگانه آمریکا و کامبوج را دارد و یک پسر کامبوجی را به فرزندی پذیرفته است. او در 2005 به خاطر تلاش‌های خود در حفظ محیط زیست کامبوج تابعیت این کشور را دریافت کرد.

او اواخر سال گذشته در مراسم اولین نمایش جهانی "اول پدرم را کشتند" در کامبوج شرکت و پس از نمایش فیلم با نورودوم سیهامونی پادشاه کامبوج دیدار کرد.

جولی در نشست مطبوعاتی به خبرنگاران گفت: این فیلم نه با تمرکز بر وحشت‌های گذشته، بلکه برای تجلیل از انعطاف‌پذیری، مهربانی و استعداد مردم کامبوج ساخته شده است. این فیلم بیش از همه، راهی برای تشکر من از کامبوج است. بدون کامبوج شاید هیچ‌وقت یک مادر نمی‌شدم. بخشی از قلب من اکنون و برای همیشه در این کشور است و بخشی از این کشور همیشه با من است: مداکس

"اول پدرم را کشتند" در کامبوج با بازیگرانی که همگی محلی هستند، ساخته شده است. ریتی پان کارگردان فیلم مستند "تصویر گمشده" که سال 2014 نامزد اسکار بهترین فیلم خارجی‌زبان بود، دیگر تهیه‌کننده فیلم است. ("تصویر گمشده" تولید مشترک فرانسه و کامبوج یک روایت شخصی از دوران هولناک دیکتاتوری پل پوت در کامبوج است.)

"اول پدرم را کشتند" بعد از "در سرزمین خون و عسل"، "نشکسته" و "کنار دریا" چهارمین تجربه کارگردانی جولی است.

کامبوج تا پیش از این پنج بار در رقابت فیلم خارجی‌زبان شرکت کرده و یک بار با مستند "تصویر گمشده" نامزد شده است.

آخرین مهلت معرفی فیلم‌های خارجی‌زبان به آکادمی دوم اکتبر 2017 (10 مهر) است. رأی‌گیری برای انتخاب نامزدهای اسکار فیلم خارجی‌زبان در دو مرحله انجام می‌شود. ابتدا 9 فیلم به فهرست کوتاه راه پیدا می‌کنند و در نهایت پنج فیلم به عنوان نامزدهای نهایی معرفی می‌شوند که اسامی آن‌ها 23 ژانویه 2018 (3 بهمن) همراه نامزدهای دیگر بخش‌های جوایز اسکار اعلام خواهد شد.

سال گذشته 85 کشور نمایندگان خود را به اسکار فرستادند که یک رکورد بود و در نهایت جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی‌زبان به "فروشنده" به کارگردانی اصغر فرهادی از ایران رسید.

نودمین دوره جوایز اسکار یکشنبه چهارم مارس 2018 (بامداد دوشنبه 14 اسفند به وقت ایران) برگزار می‌شود.