به گزارش هنرآنلاین،  مراسم نکوداشت عباس کیارستمی با نمایش فیلم "76 دقیقه و 15 ثانیه با عباس کیارستمی" به کارگردانی سیف الله صمدیان عصر روز گذشته 19 شهریور ماه و در آستانه روز ملی سینما (21 شهریورماه) با حضور سفیران، رایزنهای فرهنگی و کارکنان سفارتخانه ها در سالن سینما توگراف موزه سینما برگزار شد.

در این مراسم سیف الله صمدیان کارگردان فیلم "76 دقیقه و 15 ثانیه با عباس کیارستمی" در صحبت‌های خود به نکات مهمی اشاره کرد و گفت: جز 6 یا 7 نفر از افرادی هستم که ادعا میکنم نیمی از عمرم را خوشبخت بودم چون با پدیدهای مثل کیارستمی همراهی کردم و لحظات نابی را زندگی کردم و برای نمایش این فیلم سینمایی در مناسبتی که به نام روز ملی سینما رقم خورده، حس خاصی دارم چون از یک طرف خوشحالم که این بار به نام نامی سینما دور هم جمع شدیم تا با هم فیلم ببینیم و در عین حال غمگینم که به تماشای فیلمی نشستیم که به نام عباس کیارستمی تیتر خورده است.

وی ادامه داد: شاید باور نکنید وقتی این فیلم توسط پسرش احمد کیارستمی به من سفارش داده شد چه حالی داشتم. آلبرتو باربرا رئیس فدراسیون ونیز از احمد خواسته بود که اولین مراسم یادبود عباس را در فستیوال ونیز برگزار کند و طبیعتا احمد با اطلاعاتی که از رفاقت من با کیارستمی داشت سفارش ساخت فیلم درباره عباس را به من داد و این سفارش در حالی به من داده شد که تنها یک ماه به آغاز فستیوال ونیز زمان داشتم و کار من زمانی سختتر شد که رئیس این فستیوال با من تماس گرفت و گفت میخواهد اسم فیلمی که هنوز ساخته نشده است را در کاتالوگ جشنواره بنویسد. این نکاتی که گفتم برای تبلیغ فیلم نیست بلکه می‌خواستم بدانید که هنگام ساخت این فیلم انرژیهای عباس با من همراه بود. این فیلم تا امروز 102 جشنواره مهم سینمایی در دنیا رفته است و خوشحالم از این اتفاق.

صمدیان با اشاره به جهانی بودن کیارستمی گفت: عباس کیارستمی از سریعترین راه جهانی شد، در واقع عباس کیارستمی ملی فکر کرد و بعد جهانی شد. برای اینکه خود و کشورش را خیلی خوب میشناخت و هرگز برای هیچ جریان و پدیدهای خوش رقصی نکرد و به همین دلیل است که فیلمی که میسازد دلنشین میشود.

این عکاس در پایان صحبت های خود گفت: ملی گرایی و ملی فکر کردن به معنای رایج ناسیونالیست نیست و معتقدم عباس کیارستمی یک جهان وطن بی مرز بود که با عشق بی انتها به وطنش فکر میکرد.

پس از پایان صحبت‌های سیف الله صمدیان کارگردان فیلم، مائورو کنچائوری سفیر ایتالیا، جمل اوبشو رایزن فرهنگی فرانسه و تاکاشی کامادو رئیس مرکز اطلاع رسانی و فرهنگی سفارت ژاپن درباره کیارستمی صحبت کردند.

یکی از نکات قابل توجه در این مراسم سخنرانی تاکاشی کامادو رئیس مرکز اطلاع رسانی و فرهنگی سفارت ژاپن بود. نماینده کشور ژاپن در آغاز صحبت‌های خود گفت: تصمیم گرفتیم به احترام عباس کیارستمی صحبت‌های خود درباره این فیلمساز ایرانی  را به زبان فارسی بیان کنیم.