سرویس سینمایی هنرآنلاین: لهستان روز گذشته "رد پا" (Spoor) تازه‌ترین ساخته آگنیشکا هولاند کارگردان کهنه‌کار را به نمایندگی از خود برای رقابت در بخش فیلم خارجی‌زبان جوایز اسکار به آکادمی علوم و هنرهای سینمایی معرفی کرد.

این فیلم اولین بار در دنیا فوریه پیش در بخش مسابقه بین‌الملل جشنواره برلین روی پرده رفت و برنده جایزه آلفرد بائر (خرس نقره‌ای) شد.

"رد پا" تولید مشترک لهستان، آلمان، جمهوری چک، سوئد و اسلواکی و درباره یک یک مهندس عمران بازنشسته و یک فعال حفظ حقوق حیوانات است که در یک دهکده کوهستانی در مرز لهستان و جمهوری چک دور از دیگران زندگی می‌کند. مرگ اسرارآمیز تعدادی از مردان ده که همگی جزو ستون‌های ده و همگی شکارچیان مشتاق هستند، پرسش‌هایی را به همراه دارد و پای او را وسط می‌کشد.

"رد پا" از روی رمان پرفروش "گاوآهن خود روی استخوان‌های مردگان بکش" نوشته اولگا توکارچوک که در 2009 منتشر شد، ساخته شده است. این فیلم به زودی در جشنواره تورنتو نیز روی پرده می‌رود.

آگنیشکا ماندات-گرابکا، ویکتور زبوروفسکی بازیگران تازه‌ترین ساخته هولاند هستند که با فیلم‌هایی چون "اروپا اروپا" و "در تاریکی" شهرت دارد. "در تاریکی" در 2011 نماینده لهستان در اسکار بود و نامزد جایزه بهترین فیلم خارجی‌زبان هم شد، اما آن سال اسکار به "جدایی نادر از سیمین" اصغر فرهادی از ایران رسید.

لهستان از 1963 که با "چاقو در آب"، اولین فیلم رومن پولانسکی وارد رقابت اسکار شد و نامزد شد، تا سال گذشته 48 بار در این رقابت حضور داشت. این کشور تاکنون 10 بار نامزد شده و یک بار - در 2014 با "ایدا" به کارگردانی پاول پاولیکوفسکی - پیروز شده است.

سال گذشته "پس‌تصویر" آخرین ساخته آندری وایدا کارگردان کهنه‌کار چند روز بعد از مرگ او به عنوان نماینده او در اسکار معرفی شد. او چهار بار با فیلم‌های "سرزمین موعود" (1975)، "دوشیزگان ویلکو" (1979)، "مرد آهنین" (1981) و "کاتین" (2007) نامزد اسکار بهترین فیلم خارجی‌زبان بود.

"آهنگ گرانیت" (Song of Granite) به کارگردانی پت کالینز درباره زندگی جو هینی (1984-1919) خواننده موسیقی محلی، نماینده ایرلند در بخش فیلم خارجی‌زبان است.

Song of Granite

"آهنگ گرانیت"

این فیلم که اولین بار در دنیا در جشنواره فیلم SXSW روی پرده رفت، با تلفیق تصاویر مستند و فیلمبرداری‌شده از هینی، زندگی این خواننده را به تصویر می‌کشد که یکی از چهره‌های مهم موسیقی سنتی ایرلند بود. ایرلند تاکنون چهار بار در بخش فیلم خارجی‌زبان حضور داشته و هنوز نامزد نشده است.

"سد" (Barrage) به کارگردانی لورا شرودر نماینده لوکزامبورگ در اسکار است. داستان این فیلم با بازی ایزابل هوپر در یک آخر هفته پرآشوب روی می‌دهد، زمانی که سه نسل از زنان دور هم جمع شده و بعد جدا می‌شوند. "سد" اولین بار در دنیا فوریه پیش در بخش فورم جشنواره برلین روی پرده رفت. لوکزامبورگ تاکنون 13 بار فیلم به آکادمی معرفی کرده است.

"یخبندان" (Frost) به کارگردانی شاروناس بارتاس به نمایندگی از لیتوانی در بخش فیلم خارجی‌زبان حضور دارد. این فیلم اولین بار ماه مه پیش در بخش دو هفته کارگردانان جشنواره فیلم کن نمایش داده شد.

Frost

داستان درباره روکاس جوانی لیتوانیایی است که همراه دوستش اینگا با یک کامیون حاوی کمک‌های انسان‌دوستانه راهی منطقه دونباس می‌شوند، جایی که در بحبوحه خشونت و مرگ در نبرد دونباس، با گزارشگران جنگ – که نقش یکی از آن‌ها را ونسا پارادیس بازی می‌کنند – دیدار می‌کنند. لیتوانی تاکنون 9 بار در جوایز اسکار شرکت کرده، اما هنوز نامزد نشده است.

آخرین مهلت معرفی فیلم‌های خارجی‌زبان به آکادمی دوم اکتبر 2017 (10 مهر) است. رأی‌گیری برای انتخاب نامزدهای اسکار فیلم خارجی‌زبان در دو مرحله انجام می‌شود. ابتدا 9 فیلم به فهرست کوتاه راه پیدا می‌کنند و در نهایت پنج فیلم به عنوان نامزدهای نهایی معرفی می‌شوند که اسامی آن‌ها 23 ژانویه 2018 (3 بهمن) همراه نامزدهای دیگر بخش‌های جوایز اسکار اعلام خواهد شد.

نودمین دوره جوایز اسکار یکشنبه چهارم مارس 2018 (بامداد دوشنبه 14 اسفند به وقت ایران) برگزار می‌شود.

سال گذشته 85 کشور نمایندگان خود را به اسکار فرستادند که یک رکورد بود و در نهایت جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی‌زبان به "فروشنده" به کارگردانی اصغر فرهادی از ایران رسید.