سرویس سینمایی هنرآنلاین: مراسم اختتامیه هفتاد و چهارمین دوره جشنواره فیلم ونیز شنبه شب برگزار شد و داوران بخش مسابقه بین‌الملل به ریاست آنت بنینگ بازیگر آمریکایی فیلم آمریکایی "شکل آب" به کارگردانی گی‌یرمو دل تورو فیلمساز مکزیکی را به عنوان برنده جایزه شیر طلای بهترین فیلم اعلام کردند.

سالی هاوکینز، مایکل شانون، ریچارد جنکینز و اکتاویا اسپنسر در این فیلم فانتزی رمانتیک بازی می‌کنند که داستانش 1962 و در دوران جنگ سرد روی می‌دهد. یک نظافتچی و همکارش که در یک آزمایشگاه دولتی مشغول کار هستند در یک مخزن آب مخلوقی دوزیست کشف می‌کنند. نظافتچی از روی تنهایی با مخلوق دوست می‌شود و...

دل تورو 52 ساله سازنده فیلم‌هایی چون "ستون فقرات شیطان"، "هزارتوی پن"، "هلبوی" و "حاشیه اقیانوس آرام" است.

او بعد از دریافت جایزه گفت فیلمش در حال و هوای سیاسی دنیای امروز نقش "یک پادزهر" را دارد. دل تورو افزود:  اگر خالص بمانید و ایمان خود را حفظ کنید، در نهایت اوضاع درست می‌شود.

او جایزه شیر طلای خود را به فیلمسازان جوان مکزیکی و آمریکای لاتین تقدیم کرد که می‌کوشند به شیوه خود در این رسانه کار کنند.

The Shape of Water

"شکل آب" جزو معدود فیلم‌هایی بود که امسال در ونیز مورد تحسین همه قرار گرفت. دل تورو و دو فیلمساز هم‌وطنش آلفونسو کوارون و آلخاندرو گونزالس ایناریتو به "سه آمیگو" معروف هستند. دو نفر دیگر در سال‌های گذشته بعد از موفقیت در جشنواره ونیز در جوایز اسکار موفق ظاهر شدند. "جاذبه" (2014) به کارگردانی کوارون برنده هفت جایزه اسکار شد و "بردمن" (2015) ساخته ایناریتو چهار جایزه برد. اکنون دل تورو می‌تواند با "شکل آب" همان مسیری را برود که دو نفر دیگر رفتند.       

"شکل آب" یکی از 21 فیلم بخش مسابقه بین‌الملل هفتاد و چهارمین جشنواره فیلم بود که 30 اوت تا 9 سپتامبر (8 تا 18 شهریور) برگزار شد.

ساموئل مائوز برای "فوکس‌تروت" جایزه بزرگ هیئت داوران را دریافت کرد. زاویه لوگران کارگردان جوان فرانسوی برای اولین فیلمش " "Jusqu’a La Garde برنده جایزه شیر نقره‌ای بهترین کارگردان همین طور جایزه شیر آینده - جایزه لوییجی دی لورنتیس بهترین فیلم اول شد.

Xavier Legrand

زاویه لوگران دو جایزه برد

مارتین مک‌دونا برای کمدی سیاه "سه بیلبورد بیرون ابینگ، میزوری" جایزه بهترین فیلمنامه را گرفت. فرانسیس مکدورمند در این فیلم نقش مادری میانسال و بدخلق را بازی می‌کند که بعد از این که دخترش به قتل می‌رسد، بی آن که قاتل رد پایی از خود به جا گذاشته باشد، رئیس پلیس شهری کوچک با بازی وودی هارلسن را به چالش می‌کشد.

وارویک تورنتن برای وسترن استرالیایی "کشور دوست‌داشتنی" جایزه ویژه هیئت داوران را برد. شارلوت رمپلینگ برای بازی در نقش زنی رها‌شده در فیلم "هانا" دومین ساخته آندرا پالائورا جایزه کوپا ولپی بهترین بازیگر زن را دریافت کرد و کامل البشا برای درام دادگاهی "توهین" به کارگردانی زیاد دویری جایزه کوپا ولپی بهترین بازیگر مرد را برد.

Charlotte Rampling

شارلوت رمپلینگ برنده جایزه بهترین بازیگر زن و آنت بنینگ رئیس داوران

جایزه مارچلو ماسترویانی بهترین بازیگر مرد یا زن جوان جشنواره نیز چارلی پلامر برای "لین آن پیت" به کارگردانی اندرو های کارگردان بریتانیایی رسید. بازیگر نوظهور آمریکایی در این فیلم که داستانش در ایالت اورگن روی می‌دهد، نقش نوجوانی 15 ساله را بازی می‌کند که در فصل تابستان پیش یک تربیت‌کننده اسب (استیو بوسمی) که از دنیا زده شده است، مشغول کار می‌شود. در این بین تنها همراه او یک اسب مسابقه دزدی به نام لین آن پیت است.

Charlie Plummer

چارلی پلامر جایزه بهترین بازیگر مرد یا زن جوان جشنواره را گرفت

لدیکو انیادی کارگردان و فیلمنامه‌نویس مجارستانی، میشل فرانکو کارگردان، تهیه‌کننده و فیلمنامه‌نویس مکزیکی، ربکا هال بازیگر بریتانیایی، آنا موگلالیس بازیگر فرانسوی، دیوید استراتن منتقد فیلم آمریکایی، شازمین ترینکا بازیگر ایتالیایی، ادگار رایت کارگردان و فیلمنامه‌نویس انگلیسی و یونفان کارگردان، تهیه‌کننده و فیلمنامه‌نویس چینی، دیگر داوران بخش مسابقه بین‌الملل بودند.

امسال بجز "شکل آب" پنج فیلم آمریکایی دیگر نیز در بخش مسابقه بین‌الملل شانس دریافت جوایز را داشتند. "کوچک کردن" (Downsizing) به کارگردانی الکساندر پین که فیلم افتتاحیه جشنواره بود، همین‌طور فیلم‌های "اکس لیبریس: کتابخانه عمومی نیویورک" (Ex Libris – The New York Public Library) فردریک وایزمن، "فرست ریفورمد" ("اولین اصلاح‌شده") (First Reformed) پل شریدر، "مادر!" (mother!) دارن آرونوفسکی و "سابربیکن" (Suburbicon) جرج کلونی.

جشنواره ونیز در سال‌های اخیر سکوی پرتاب رقبای فصل جوایز سینمایی بوده است. سال گذشته "لا لا لند" به کارگردانی دامین شازل اولین بار در دنیا در لیدو روی پرده رفت و بعداً نامزد 14 جایزه اسکار شد.

پیش از اعلام برندگان بخش مسابقه بین‌الملل، برگزیدگان بخش افق‌های جشنواره معرفی شدند. "بدون تاریخ، بدون امضا" از ایران در این بخش برنده دو جایزه بهترین کارگردان برای وحید جلیلوند و بهترین بازیگر مرد برای نوید محمد‌زاده شد.

Navid Mohammadzadeh1

نوید محمد‌زاده

"ناپدید شدن" به کارگردانی علی عسگری دیگر نماینده ایران در بخش افق‌ها بود. "Los Versos Del Olvido" به کارگردانی علیرضا خاتمی کارگردان ایرانی نیز که تولید مشترک فرانسه، آلمان، هلند و شیلی است، جایزه بهترین فیلمنامه را برد.

Vahid Jalilvand

وحید جلیلوند

رخشان بنی اعتماد کارگردان و فیلمنامه نویس ایرانی یکی از داوران این بخش بود که ریاست آن را جانی آمیلو کارگردان ایتالیایی برعهده داشت.

Rakhshan Banietemad

رخشان بنی اعتماد یکی از داوران بخش افق‌ها بود

برای دومین سال پیاپی یک کارگردان زن جایزه اصلی بخش افق‌ها را برد. جایزه بهترین فیلم به "نیکو، 1988" به کارگردانی سوزانا نیکه‌رلی رسید که فیلم افتتاحیه بخش افق‌ها هم بود. این فیلم درباره خواننده زن محبوبی است که یکی از منابع الهام اندی وارهول بود و با گروه راک ولوت آندرگراند می‌خواند.

امسال همچنین برای اولین بار جوایزی برای بخش واقعیت مجازی (VR) در نظر گرفته شد. رئیس داوران این بخش جان لندیس کارگردان آمریکایی بود.

فهرست برندگان جشنواره فیلم ونیز 2017 به این شرح است:

بخش مسابقه بین‌الملل (ونیز 74)

شیر طلای بهترین فیلم: "شکل آب" (The Shape of Water) به کارگردانی گی‌یرمو دل تورو (آمریکا)

جایزه بزرگ هیئت داوران: "فوکس‌تروت" (Foxtrot) به کارگردانی ساموئل مائوز (آلمان/فرانسه/اسرائیل/سوئیس)

شیر نقره‌ای بهترین کارگردان: زاویه لوگران برای " "Jusqu’a La Garde (فرانسه)

جایزه کوپا ولپی بهترین بازیگر مرد: کامل البشا برای "توهین" (The Insult) به کارگردانی زیاد دویری (فرانسه/لبنان)

جایزه کوپا ولپی بهترین بازیگر زن: شارلوت رمپلینگ برای "هانا" (Hannah) به کارگردانی آندرا پالائورا (ایتالیا/بلژیک/فرانسه)

جایزه مارچلو ماسترویانی بهترین بازیگر مرد یا زن جوان جشنواره: چارلی پلامر برای "لین آن پیت" (Lean on Pete) به کارگردانی اندرو های (بریتانیا)

جایزه بهترین فیلمنامه: مارتین مک‌دونا برای "سه بیلبورد بیرون ابینگ، میزوری" (Three Billboards Outside Ebbing, Missouri) به کارگردانی خودش (آمریکا)

جایزه ویژه هیئت داوران: "کشور دوست‌داشتنی" (Sweet Country) به کارگردانی وارویک تورنتن (استرالیا)

بخش مسابقه افق‌ها:

بهترین فیلم: "نیکو، 1988" (Nico, 1988) به کارگردانی سوزانا نیکه‌رلی (ایتالیا/بلژیک)

بهترین کارگردان: وحید جلیلوند برای  "بدون تاریخ، بدون امضا" (ایران)

جایزه ویژه هیئت داوران: "Caniba"، لوسین کاستینگ-تیلور و ورنا پاراول (فرانسه)

بهترین بازیگر مرد: نوید محمدزاده برای "بدون تاریخ، بدون امضا" به کارگردانی وحید جلیلوند (ایران)

بهترین بازیگر زن: لینا خودری برای "Les Bienheureux" به کارگردانی سوفیا جاما (فرانسه/بلژیک)

بهترین فیلمنامه: "Los Versos Del Olvido" به کارگردانی علیرضا خاتمی (فرانسه/آلمان/هلند/شیلی)

بهترین فیلم‌ کوتاه: "Gros Chagrin" به کارگردانی سلین دووو (فرانسه)

شیر آینده - جایزه لوییجی دی لورنتیس بهترین فیلم اول: " "Jusqu’a La Gardeبه کارگردانی زاویه لوگران (فرانسه)

کلاسیک‌های ونیز:

جایزه بهترین فیلم ترمیم‌شده‌: "بیا و ببین" (Come And See) به کارگردانی الیم کلیموف (شوروی سابق)

جایزه بهترین مستند درباره سینما: "شاهزاده و دیبوک" (The Prince And The Dybbuk) به کارگردانی الویرا نیویرا، پیوتر روسولوفسکی (لهستان/آلمان) 

بخش واقعیت مجازی

بهترین واقعیت مجازی (VR): "بیداری آردن" (Arden’s Wake) به کارگردانی یوجین وای‌کی چانگ (آمریکا)

بهترین تجربه واقعیت مجازی (VR): "La Camera Insabbiata" به کارگردانی لوری آندرسن و سین-چین هوانگ (آمریکا/تایوان)

بهترین داستان واقعیت مجازی (VR): "بدون خون" (Bloodless) به کارگردانی جینا کیم (کره جنوبی)

جوایز جنبی

جایزه فیپرشی (انجمن منتقدان بین‌المللی)

بهترین فیلم بخش مسابقه بین‌الملل: "اکس لیبریس: کتابخانه عمومی نیویورک" (Ex Libris – The New York Public Library) به کارگردانی فردریک وایزمن (آمریکا)

بهترین فیلم اول: "Los Versos Del Olvido" به کارگردانی علیرضا خاتمی (فرانسه/آلمان/هلند/شیلی)

جایزه SIGNIS: "ویلا" (La Villa) به کارگردانی روبر گودیگیان (فرانسه)

تقدیر ویژه: "فوکس‌تروت" (Foxtrot)، ساموئل مائوز (آلمان/فرانسه/اسرائیل/سوئیس)

جایزه سینماهای اروپا: "ام" (M) به کارگردانی سارا فورستیه (فرانسه)

جایزه اینترفیلم: "Los Versos Del Olvido" به کارگردانی علیرضا خاتمی (فرانسه/آلمان/هلند/شیلی)

جایزه روزهای ونیز: "Candelaria" به کارگردانی جانی هندریکس هینستروزا (کلمبیا/آلمان/آرژانتین/کوبا)

علی افتخاری