سرویس سینمایی هنرآنلاین: اسپانیا روز پنجشنبه "تابستان 1993" (Summer 1993) اولین فیلم بلند داستانی کارلا سیمون را به نمایندگی از خود برای رقابت در بخش فیلم خارجی‌زبان جوایز اسکار 2018 به آکادمی علوم و هنرهای سینمایی معرفی کرد.

این فیلم فوریه پیش جایزه بهترین فیلم بلند اول شصت و هفتمین جشنواره فیلم برلین را دریافت کرد و در بخش کودکان نسل Kplus جشنواره نیز تقدیر شد.

داستان فیلم خودزندگی‌نامه‌ای "تابستان 1993" در 1993 در کاتالونیا روی می‌دهد و درباره یک دختر بچه یتیم شش ساله بارسلونایی است که وقتی مادرش بر اثر ذات‌الریه مرتبط به بیماری ایدز می‌میرد، پیش خانواده دایی‌اش فرستاده می‌شود.

اسپانیا تاکنون 19 بار نامزد دریافت جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی‌زبان بوده و چهار بار جایزه دریافت کرده است. این کشور آخرین بار در 2004 با فیلم "دریای درون" به کارگردانی آلخاندرو آمنابار برنده اسکار فیلم خارجی‌زبان شد. سال گذشته "خولی‌یتا" ساخته پدرو آلمودوار نماینده اسپانیا در اسکار بود. او در 2000 برای "همه چیز درباره مادرم" برنده جایزه فیلم خارجی‌زبان شد و در 1989 هم برای "زنان در آستانه فروپاشی عصبی" نامزد دریافت این جایزه بود.

در همین حال، استونی درام فانتزیِ سیاه و سفید "نوامبر" (November) به کارگردانی راینر سارنت را به نمایندگی از خود به اسکار فرستاد. این فیلم اولین بار در دنیا در جشنواره فیلم ترایبکا به نمایش درآمد و در بخش مسابقه فیلم‌های داستانی بین‌المللی جایزه بهترین فیلمبرداری را برد.

داستان در قرن نوزدهم در استونی روی می‌دهد؛ جایی که ارواح، گرگ‌نماها و خود شیطان زندگی می‌کنند، یک دختر روستایی عاشق یکی از پسرهای ده می‌شود.

November

"نوامبر"

استونی تا سال گذشته 14 بار در رقابت اسکار شرکت کرد و در 2013 با فیلم "نارنگی‌ها" به کارگردانی زازا اوروشادزه نامزد اسکار بهترین فیلم خارجی‌زبان شد.

رومانی فیلم "کارچاق‌کن" (The Fixer) به کارگردانی آدریان سیتارو را به نمایندگی از خود به اسکار فرستاد.

این فیلم تولید مشترک رومانی و فرانسه و درباره رادو یک خبرنگار جوان و تازه‌کار در یک خبرگزاری فرانسوی در بخارست پایتخت رومانی است. وقتی رادو داستان یک دختر خیابانی را می‌شنود که از فرانسه به کشورش برگشته است، تصمیم می‌گیرد خود را به عنوان یک خبرنگار ثابت کند، اما هرچه جلوتر می‌رود – و دختر را که در یک صومعه دورافتاده پنهان شده است دنبال می‌کند – بیش از قبل، مرزهای اخلاقی دنیای خبرنگاری را زیر سؤال می‌برد.

"کارچاق‌کن" با الهام از اتفاقات واقعی ساخته شده است. این فیلم اولین بار در دنیا سال گذشته در جشنواره تورنتو نمایش داده شد.

"نامشروع" فیلم قبلی سیتارو دو سال پیش در بخش فورم شصت و ششمین جشنواره فیلم برلین به نمایش درآمد و برنده جایزه شد.

"کارچاق‌کن" سی و سومین فیلمی است که رومانی به اسکار می‌فرستد، این کشور هنوز نامزد اسکار نشده است. سال گذشته

"سی‌یرانوادا" به کارگردانی کریستی پویو نمایند این کشور در اسکار بود.

"توهین" (The Insult) به کارگردانی زیاد دویری نیز نماینده لبنان در اسکار خواهد بود. این فیلم که تولید مشترک لبنان و فرانسه است، یکی از 22 فیلم بخش مسابقه بین‌الملل جشنواره ونیز امسال است.

در خلاصه داستان فیلم آمده است: کریستین تونی مسیحی لبنانی و یاسر پناهجوی فلسطینی بعد از این که یاسر می‌کوشد لوله فاضلاب خانه تونی را درست کند، درگیری کلامی پیدا می‌کنند. این درگیری به خشونت و تقابل در دادگاه می‌کشد و در سطح ملی مورد توجه قرار می‌گیرد.

لبنان تا پیش از این 13 بار فیلم به آکادمی معرفی کرده، اما هیچ‌وقت نامزد نشده است.

تاکنون 30 کشور نمایندگان خود در بخش فیلم خارجی‌زبان نودمین دوره جوایز اسکار را انتخاب کرده‌اند. آخرین مهلت معرفی فیلم‌های خارجی‌زبان به آکادمی دوم اکتبر 2017 (10 مهر) است. رأی‌گیری برای انتخاب نامزدهای اسکار فیلم خارجی‌زبان در دو مرحله انجام می‌شود. ابتدا 9 فیلم به فهرست کوتاه راه پیدا می‌کنند و در نهایت پنج فیلم به عنوان نامزدهای نهایی معرفی می‌شوند که اسامی آن‌ها 23 ژانویه 2018 (3 بهمن) همراه نامزدهای دیگر بخش‌های جوایز اسکار اعلام خواهد شد.

سال گذشته 85 کشور نمایندگان خود را به اسکار فرستادند که یک رکورد بود و در نهایت جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی‌زبان به "فروشنده" به کارگردانی اصغر فرهادی از ایران رسید.

نودمین دوره جوایز اسکار یکشنبه چهارم مارس 2018 (بامداد دوشنبه 14 اسفند به وقت ایران) برگزار می‌شود.