سرویس سینمایی هنرآنلاین: اتریش فیلم "پایان خوش" (Happy End) به کارگردانی میشائیل هانکه را به نمایندگی از خود برای رقابت در بخش فیلم خارجی‌زبان نودمین دوره جوایز اسکار به آکادمی علوم و هنرهای سینمایی معرفی کرد.

این فیلم که تولید مشترک اتریش، فرانسه و آلمان است، اولین بار در دنیا ماه مه پیش در بخش مسابقه هفتادمین دوره جشنواره فیلم کن به نمایش درآمد.

ژان-لویی ترینتینیان، ایزابل هوپر و متیو کاسوویتس در "پایان خوش" بازی می‌کنند. داستان درباره خانواده‌ای در شهر ساحلی کاله در شمال فرانسه است که گرفتار بحران پناهجویان می‌شوند.

هانکه پیش از این در 2013 با فیلم فرانسوی‌زبان "عشق" که داستانش در پاریس روی می‌دهد، جایزه اسکار فیلم خارجی‌زبان را برد و در چهار بخش دیگر نیز نامزد شد. آن فیلم را نیز اتریش، کشور زادگاه هانکه به اسکار فرستاد. "عشق" با بازی ژان-لویی ترنتینیان و امانوئل ریوا در نقش زن و شوهری سالخورده، جایزه نخل طلای جشنواره کن را هم دریافت کرد.

Isabelle Huppert and director Michael Haneke attend the _Happy End_ photocall

میشائیل هانکه و ایزابل هوپر در جشنواره کن

"روبان سفید" دیگر ساخته هانکه که آن هم جایزه نخل طلای کن را برد، سال 2009 نامزد اسکار بهترین فیلم خارجی‌زبان شد، اما آن سال به نمایندگی از آلمان در اسکار حضور داشت، مسئله‌ای که باعث ناراحتی اتریشی‌ها شد.

هانکه در 2001 با فیلم "معلم پیانو" برنده جایزه بزرگ هیئت داوران جشنواره کن شد و سال 2005 هم برای "پنهان" جایزه بهترین کارگردان این جشنواره را برد. "ویدئو بنی"، "بازی‌های بامزه"، "رمز ناشناخته" و "زمان گرگ" از دیگر ساخته‌های این فیلمساز 75 ساله متولد وین است. او اغلب خارج از کشور خود و عموماً در فرانسه کار می‌کند.

اتریش در 2007 با فیلم "جاعل‌ها" ساخته اشتفان روزوویتزکی برای اولین بار برنده جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی‌زبان شد و در 2012 با "عشق" برای دومین بار جایزه گرفت. این کشور دو بار دیگر هم نامزد دریافت این جایزه بوده است.

در روزهای اخیر مجارستان، یونان، ژاپن، هلند و نروژ نیز نمایندگان خود در اسکار را معرفی کرده‌اند.

مجارستان با فیلم "بر جسم و روح" (On Body and Soul) به کارگردانی ایلدیکو انیدی شانس خود را در جوایز اسکار امتحان می‌کند. این فیلم فوریه پیش برنده جایزه خرس طلای شصت و هفتمین جشنواره فیلم برلین شد.

داستان این کمدی رمانتیک در یک کشتارگاه در بوداپست روی می‌دهد و درباره ارتباط بین دو کارمند است. "بر جسم و روح" به زودی در جشنواره فیلم تورنتو در بخش سینمای معاصر روی پرده می‌رود.

انیدی که متولد 1955 در بوداپست است، بیش از همه برای اولین فیلم بلند داستانی خود "قرن بیستم من" شهرت دارد که در 1989 جایزه دوربین طلایی جشنواره کن را برایش به همراه داشت. "بر جسم و روح" اولین فیلم سینمایی او بعد 18 سال است. او آخرین بار "سیمون شعبده‌باز" (1999) را ساخت و در این سال‌ها بیشتر در تلویزیون و حوزه سینمای مستند فعال بوده است. "بر جسم و روح" در جشنواره برلین جوایز هیئت داوران کلیسای جهانی و هیئت داوران فیپرشی را نیز از آن خود کرد.

On Body and Soul

"بر جسم و روح"

مجارستان دو سال پیش با درام هولوکاستی "پسر شائول" به کارگردانی لاسلو نمش اسکار بهترین فیلم خارجی‌زبان را دریافت کرد. سال 1981 نیز فیلم "مفیستو" به کارگردانی ایشتوان سابو از مجارستان جایزه این بخش را گرفت. مجارستان در مجموع تاکنون 9 بار در بخش فیلم خارجی‌زبان نامزد بوده است.

یونان فیلم "میدان امریکا" (Amerika Square) به کارگردانی یانیس ساکاریدیس را به نمایندگی از خود به آکادمی معرفی کرد. دومین فیلم بلند داستانی ساکاریدیس اولین بار سال گذشته در جشنواره بوسان نمایش داده شد و از آن زمان تاکنون در جشنواره‌های جهانی برنده جوایزی شده است، از جمله امسال در جشنواره فیلم‌های یونانی لس آنجلس که جایزه بهترین فیلم بلند داستانی را برد.

در فیلم بیلی هنرمند تَتو و بهترین دوستش ناکوس که بیکار است، اغلب در میدان امریکا در آتن پرسه می‌زنند. ناکوس مهاجران و پناهجویان را به خاطر مشکلات کشورش مقصر می‌داند. در مقابل بیلی باور دارد خوش‌آمدگویی به پناهجویان واکنش صحیح به بحران مردمی است که از جنگ گریخته‌اند. وقتی آن‌ها با طارق آشنا می‌شوند، تقابل آن‌ها آشکار می‌شود.

Amerika Square

"میدان امریکا"

"میدان امریکا" از روی رمانی نوشته یانیس سیبراس که یکی از نویسندگان فیلمنامه نیز هست، ساخته شده است. ساکاریدیس که کار در سینما را در اتاق تدوین شروع کرد،  فیلم خود را تدوین هم کرده است.

یونان تا پیش از این 36 بار در رقابت اسکار فیلم خارجی‌زبان شرکت کرده و پنج بار در این بخش نامزد شده، اما تاکنون برنده نشده است. "Dogtooth" آخرین فیلم یونانی است که به فهرست پنج نامزد نهایی بخش فیلم خارجی‌زبان راه پیدا کرد. این فیلم سال 2010 نامزد اسکار شد.

فیلم "عشق او آب حمام را به جوش می‌آورد" (Her Love Boils Bathwater) به کارگردانی ریوتا ناکانو نماینده ژاپن در اسکار است. این فیلم درباره مادری است که وقتی پزشکان تشخیص می‌دهند مبتلا به سرطان کشنده شده است، تصمیم می‌گیرد تمام مشکلات خانوادگی خود را حل کند.

ری میازاوا برای نقش آفرینی در "عشق او آب حمام را به جوش می‌آورد" برنده جایزه بهترین بازیگر زن آکادمی ژاپن شد، در حالی که هانا سوگساکی برای بازی در نقش دختر میازاوا جایزه بهترین بازیگر زن مکمل را برد.

ژاپن اولین بار در 1951 با "راشومون" آکی‌را کوروساوا برنده اسکار بهترین فیلم خارجی‌زبان شد و آخرین بار در 2008 با فیلم "Departures" به کارگردانی یوجیرو تاکیتا این جایزه را دریافت کرد. این کشور در مجموع چهار بار برنده اسکار و 15 بار نامزد شده است و در تاریخ جوایز آکادمی به لحاظ تعداد نامزدی بعد از فرانسه (39)، ایتالیا (31) و اسپانیا (19) قرار دارد.

هلند با فیلم "لیلا م" (Layla M.) به کارگردانی میکه دی یونگ در اسکار 2018 حضور دارد. این فیلم سال گذشته در جشنواره تورنتو رقابت کرد.

داستان درباره یک نوجوان هلندی/مراکشی (نورالکوثر) است که در واکنش به اقدامات کشورش در برابر مسلمانان رفتاری افراطی در پیش می‌گیرد. او بعد از ازدواج با یک جهادگرا همراه او به یک گروه اسلامگرا در خاورمیانه می‌پیوندد، اما پی می‌برد جامعه جدید او محدودیت‌ها، تعصب و خطرات خودشان را دارند.

Layla M

"لیلا م"

فیلم "لیلا م" بعد از اولین نمایش در بخش پلت‌فورم جشنواره تورنتو در چند جشنواره سینمایی در سراسر دنیا از جمله در شیکاگو، لندن، مراکش، گوا، گوتنبورگ، دبی و شب‌های سیاه تالین نمایش داده شد. این فیلم در چهار بخش‌ شامل بهترین فیلم و بهترین فیلمنامه نامزد دریافت جوایز Golden Calves است که از آن به عنوان معادل جوایز اسکار در هلند یاد می‌شود.

هلند از 1959 تاکنون هفت بار نامزد اسکار این بخش بوده و سه بار برای فیلم‌های "حمله" (1986)، "خط آنتونیا" (1995) و "کاراکتر" (1997) برنده شده است.

تریلر فراطبیعی "تلما" (Thelma) به کارگردانی یواکیم تریر نماینده نروژ در بخش اسکار فیلم خارجی‌زبان است. این فیلم درباره یک دانشجوی جوان در اسلو است که در آستانه عاشق شدن متوجه می‌شود قدرت‌های ترسناک و مرموزی دارد.    

"تلما" به زودی در بخش نمایش‌های ویژه جشنواره فیلم تورنتو روی پرده می‌رود. این فیلم ماه پیش نامزد دریافت جایزه منتقدان فیلم نروژ شد.

Thelma

"تلما"

تریر در 2011 با فیلم "اسلو 31 اوت" جایزه بخش نوعی نگاه جشنواره کن را دریافت کرد. سال 2015 "پرسروصداتر از بمب‌ها" ساخته او در کن با واکنش‌های متفاوت روبرو شد. "Reprise" دیگر فیلم اوست.

نروژ تاکنون پنج بار نامزد اسکار فیلم خارجی‌زبان بوده، اما هنوز برنده نشده است. این کشور آخرین بار در 2012 با فیلم "کن-تیکی" ساخته اسپن ساندبرگ و یواخیم رونینگ نامزد این بخش بود.

آخرین مهلت معرفی فیلم‌های خارجی‌زبان به آکادمی دوم اکتبر 2017 (10 مهر) است. رأی‌گیری برای انتخاب نامزدهای اسکار فیلم خارجی‌زبان در دو مرحله انجام می‌شود. ابتدا 9 فیلم به فهرست کوتاه راه پیدا می‌کنند و در نهایت پنج فیلم به عنوان نامزدهای نهایی معرفی می‌شوند که اسامی آن‌ها 23 ژانویه 2018 (3 بهمن) همراه نامزدهای دیگر بخش‌های جوایز اسکار اعلام خواهد شد.

نودمین دوره جوایز اسکار یکشنبه چهارم مارس 2018 (بامداد دوشنبه 14 اسفند به وقت ایران) برگزار می‌شود.

سال گذشته 85 کشور نمایندگان خود را به اسکار فرستادند که یک رکورد بود و در نهایت جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی‌زبان به "فروشنده" به کارگردانی اصغر فرهادی از ایران رسید.

علی افتخاری