سرویس سینمایی هنرآنلاین: فنلاند فیلم زندگی‌نامه‌ای "تام از فنلاند" (Tom of Finland) به کارگردانی دومه کاروکوسکی را به نمایندگی از خود در اسکار 2018 به آکادمی علوم و هنرهای سینمایی معرفی کرد.

فیلم داستانی عاشقانه درباره حقوق بشر از منظر یک فنلاندی روایت می‌کند و درباره توکو لاکسونن یکی از معروف‌ترین هنرمندان پاپ در فنلاند معروف به تام از فنلاند است. "تام از فنلاند" فوریه پیش در فنلاند اکران شد و از آن زمان تاکنون در چند کشور اروپایی از جمله فرانسه و بریتانیا نیز روی پرده رفته است. اولین نمایش جهانی فیلم فوریه پیش  در جشنواره گوتنبرگ بود.  

فیلم زندگی‌نامه‌ای "وقایع‌نگاری ملانی" (The Chronicles of Melanie) به کارگردانی ویستور کایریش با بازی سابینه تیموتو نماینده لتونی در اسکار است.

این فیلم درباره ملانیا زنی لتونیایی است که در 1941 همراه پسرش به اجبار به یک اردوگاه کار اجباری در سیبری منتقل شد. او برای 16 سال برای همسرش که هیچ اطلاعی از سرنوشتش نداشت نامه می‌نوشت تا بهانه‌ای برای زنده ماندن داشته باشد.

"وقایع‌نگاری ملانی" از روی زندگی واقعی ملانیا واناگا ساخته شده است. فیلم تولید مشترک لتونی، جمهوری چک و فنلاند است. فیلم سال گذشته در جشنواره فیلم شب‌های سیاه تالین جایزه بهترین فیلمبرداری را برد. فنلاند تاکنون 30 نماینده به اسکار معرفی کرده و یک بار در بخش فیلم خارجی‌زبان نامزد شده است.

Requiem for Mrs. J.

کمدی "رکوئیم برای خانم ی" (Requiem for Mrs. J) به کارگردانی بویان وولتیچ به نمایندگی از صربستان در بخش فیلم خارجی‌زبان رقابت می‌کند. این فیلم اولین بار در دنیا در بخش پانوراما شصت و هفتمین جشنواره برلین نمایش داده شد.

داستان درباره زنی بیوه است که قصد دارد در سالروز مرگ همسرش خود را بکشد، اما قبل از آن باید کارهایی انجام بدهد.

"یک راننده تاکسی" (A Taxi Driver) به کارگردانی جانگ هون نماینده کره جنوبی در اسکار است. داستان درباره یک راننده تاکسی در سئول (با بازی سونگ کانگ – هو) است که به طور تصادفی درگیر گزارش‌های یک روزنامه‌نگار آلمانی از اتفاقات قیام دانشجویان گوانگجو در 1980 می‌شود.

A Taxi Driver

آخرین مهلت معرفی فیلم‌های خارجی‌زبان به آکادمی دوم اکتبر 2017 (10 مهر) است. رأی‌گیری برای انتخاب نامزدهای اسکار فیلم خارجی‌زبان در دو مرحله انجام می‌شود. ابتدا 9 فیلم به فهرست کوتاه راه پیدا می‌کنند و در نهایت پنج فیلم به عنوان نامزدهای نهایی معرفی می‌شوند که اسامی آن‌ها 23 ژانویه 2018 (3 بهمن) همراه نامزدهای دیگر بخش‌های جوایز اسکار اعلام خواهد شد.

نودمین دوره جوایز اسکار یکشنبه چهارم مارس 2018 (بامداد دوشنبه 14 اسفند به وقت ایران) برگزار می‌شود.

سال گذشته 85 کشور نمایندگان خود را به اسکار فرستادند که یک رکورد بود و در نهایت جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی‌زبان به "فروشنده" به کارگردانی اصغر فرهادی از ایران رسید.