سرویس سینمایی هنرآنلاین: نشست رسانه‌ای نوزدهمین جشن بزرگ سینمای ایران با حضور هارون یشایایی رئیس جشن، منوچهر شاهسواری مدیرعامل خانه سینما و تورج منصوری دبیر انجمن عالی هنرها و فنون سینمایی ایران صبح چهارشنبه 8 شهریورماه در سالن سیف‌الله داد، خانه سینما با حضور اصحاب رسانه برگزار شد.

هارون یشایایی رئیس جشن بزرگ خانه سینما در ابتدای این جلسه بیان کرد: خوشحالم که موقعیتی پیش آمد تا در این کار مشترک برای خدمت به سینمای ایران بتوانیم موثر باشیم و قدمی برداریم و آنچه موجب ابروی سینمای ایران، فرهنگ ملت و آسایش دست اندرکاران را فراهم می‌کند در خدمت این هدف بگذاریم.

وی ادامه داد: در سینما تلاش فراوانی می‌کنیم اما هرکدام برای خودمان است و جدا جدا، ولی نیاز داریم یک مسیر مشخصی در سینمای ایران پیدا شود و اتاق فکری برای آن داشته باشیم مانند عرصه اقتصاد که اتاق فکری دارد که همه می‌دانند چه روندی را پیش می‌برد. در تمام حرفه‌ها موانعی وجود دارد. آکادمی هنر و فنون سینمایی که تشکیل شده است اتفاق بسیار فرخنده‌ای است، سینمای ما قابلیت حضور در سینمای جهان را دارد و می‌تواند در بازار جهانی سهمی داشته باشد. کره جنوبی با اینکه بسیار دیرتر از ما آغاز کرده است، اما جایگاهی که در بازار جهانی دارد بسیار وسیع است. ما هنوز سهم خودمان را از این بازار جهانی دریافت نکرده‌ایم.

در ادامه تورج منصوری دبیر انجمن عالی هنرها و فنون سینمایی ایران گفت: چهار سال قبل از تعطیلی خانه سینما گروهی از سوی هیئت مدیره وقت مامور شدند تا درباره کیفیت جشن خانه سینما بحث کنند. این گروه هفت نفر بودند که من هم در آن حضور داشتم. این گروه در طی مدت سه سال جلساتی برگزار شد و برنامه‌هایی تدوین شد که حاصل آن جلسات اساسنامه‌ای برای تشکیل آکادمی شد که من هم به نمایندگی از آن جمع اساسنامه را به هیئت مدیره وقت تقدیم کردم ولی هیئت مدیره در آن زمان مشغول مسایلی مثل تعطیلی خانه سینما شد به همین دلیل اساسنامه تصویب نشد. تا جشن سال گذشته که فکر کردیم باید یک دبیرخانه دایمی داشته باشیم و کیفیت سینمای ایران را رصد کنیم تا یک قائهده کلی را به عنوان اساس کار پیگیری کنیم و خانه سینما به مسایل کمی و اجرایی توجه کند و به مسایل صنفی بپردازد و امر کیفی به بخش آکادمی منتقل کنیم.

وی افزود: بعد از جشن سال گذشته جمعی در ۱۵ شاخه مختلف شکل گرفت و نماینده تام الاختیار به مدت سه سال انتخاب و قرار شد در اولین ماموریت خود آیین نامه جشن نوزدهم را بنویسد و دورنمای سه ساله داشته باشند. در حال حاضر ماموریت اول این گروه تمام شده است.

این فیلمبردار پیشکسوت تاکید کرد: منظور ما از شاخه‌های سینمایی به معنای صنف در سینما نیستند و به معنای حرفه هستند و در جشن هم ۱۵ شاخه داوری می‌شود که علاوه بر آن هیئت مرکزی آکادمی، مدیرعامل خانه سینما و مرتضی رزاق کریمی به عنوان نماینده خانه سینما همراه رییس‌های شاخه‌های داوری اعضای آکادمی را تشکیل می‌دهند که مدیرعامل خانه سینما و نماینده خانه سینما حق اعمال نظر و داوری ندارند.

منصوری اضافه کرد: در جشن امسال برای بخش بازیگری ۴ تندیس مانند دوره‌های قبل در نظر گرفته شده است. در شاخه فیلمنامه نویسی ۲ جایزه در بخش‌های فیلمنامه اوریجینال و اقتباسی داده می شود ولی امسال فیلمنامه اقتباسی نداریم. در بخش صدا بعد از انقلاب اسلامی صدابرداری نقش مهمی در سینما داشته و دارد و امروز تنها صدابرداری نیست که اهمیت دارد و صداگذاری نیز دراین شاخه مورد توجه است که ۲ تندیس یکی برای صداگذاری و دیگری برای صدابرداری به آن تعلق گرفته است. یک جایزه بهترین فیلم هم خواهیم داشت که مجموعه تندیس‌های جشن را تشکیل می‌دهند به سایر شاخه‌ها نیز هر کدام یک تندیس تعلق می‌گیرد.

منصوری در ادامه اظهار کرد: بعد از جشن سال گذشته جمعی در ۱۵ شاخه مختلف شکل گرفت و نماینده تام الاختیار به مدت سه سال انتخاب و قرار شد در اولین ماموریت خود آیین نامه جشن نوزدهم را بنویسد هارون یشایایی پذیرفت که به عنوان رییس جشن در این دوره حضور داشته باشد وهدف گذاری جشن همان چیزی است که او به عنوان دبیر گفته است و ما هم در انجمن تلاش می کنیم به سمت بازار جهانی برویم چون بازار ایران جوابگوی نیروی جدید نیست. بازار جدید باید کیفیت ما را تایید کند و ما بتوانیم در آن فعالیت کنیم.

وی تاکید کرد: تقاضای من این است همدیگر را رصد کرده و انتقاد کنیم ولی در کنار هم باشیم و نگاه حذفی و روبه رو نداشته باشیم.

همچنین منصوری درباره تندیس خانه سینما گفت: اوایل دهه ۷۰ از عبدالله اسکندری خواستیم یک طرح برای یادبود سینما پیشنهاد دهد که وی آقای محمدی مجسمه ساز را به ما برای این امر پیشنهاد داد. این مجسمه ساز ۱۲ اتود برای طرح تندیس زد که این تندیس که شامل سرستون‌های تخت جمشید به عنوان نمادی از فرهنگ قدیمی و باستانی ما، یک فیلمساز که بال‌های آن از فیلم درست شده و پرندگانی که نمادی از ایده است را پرواز می‌دهد و خودش نیز مانند یک شمع در حال آب شدن است مورد توجه قرار گرفت.

وی درباره داوری‌ها نیز بیان کرد: در بخش دوم داوری ۶۰ نفر به آن سیصد نفر اضافه می‌شوند و به جز آن ۱۵ شاخه که گفتم شاخه‌های دیگری هم هستند ولی فقط آن ۱۵ شاخه تندیس دارند. ضمن این که در حال حاضر تنها 15 نفر اصلی شاخه داوری کرده‌اند و در سال‌های اینده این چرخه کامل خواهد شد.

منصوری درباره زمان جشن گفت: ۲۱ شهریور جشن برگزار می شود و در نظر داریم روز ملی سینما را گرامی بداریم. بزرگداشت‌های جشن نیز از قبل از سوی هیئت مدیره خانه سینما اعلام شده است و یک تقدیر نیز در این میان خواهیم داشت.

وی در ادامه در پاسخ به این نقد که جشن سینما برگزیده‌ها را با لابی گری انتخاب می‌کند، اظهار کرد: شیوه رای گیری باید به شکلی باشد که ایرادهای آن را بگیریم تا بدون اعمال نفوذ انجام شود. تا الان هم اعمال نفوذی نبوده اما شیوه داوری به گونه‌ای بوده است که برخی اثر خود را بیشتر تبلیغ می‌کردند.

دبیر انجمن عالی هنرها و فنون سینمایی ایران افزود: رای دادن ما به این صورت است که داورهای هر شاخه از سوی آن شاخه معرفی و سپس تایید و به عنوان داوران تخصصی به کاندیداهای شاخه خود رای می‌دهند. درمرحله بعد همه داوران به همه شاخه‌ها رای می‌دهند، بر همین اساس چون تعداد آرا بالا می‌رود و داوری در دو مرحله انجام می‌شود شائبه اعمال نفوذ از بین می‌رود.

منصوری درباره شیوه رای گیری گفت: ما فرضی داریم مبنی بر اینکه سینماگران باید از ابتدای سال پیگیرآثار سینما باشند و آثار مختلف را طی سال ببینند. اگر این اصل را قبول کنیم پس مبنا این است که داوران فیلم‌ها را دیده‌اند و اگر کسی ندیده است مشکل اساسی دارد و باید این موضوع را اصلاح کنیم تا ذره ذره چنین افرادی که فیلم‌ها را در طول سال نمی‌بینند در اقلیت قرار بگیرند. اینکه افراد در جاهای مختلف فیلم‌های مختلف را می‌بینند امکان بده بستان و رای به هم دادن را از بین می‌برد. رای افراد به صورت مهر شده در اختیار دبیرخانه قرار می‌گیرد و کمیسیون صیانت از آرا شب گذشته رای‌ها را گرفته و فقط چهار نفر آن را دیده‌اند و سپس این پاکت در خدمت یشایایی قرار گرفته که این مربوط به دور اول است. در نهایت ۳۶۰ نفر به آثار رای می‌دهند و آن رای‌ها قابل دستکاری نیست و سلیقه باندی و گروهی در آن جایی ندارد امسال این روش را انجام دادیم تا خطاهایمان در بیاید و عیب گیری کنیم.

منصوری در بخش دیگری از صحبت های خود بیان کرد: در حال حاضر ۱۵ نفر هیات موسس هستند که در طول سه سال به ۴۵ نفر می‌رسند. این یک الگوی کوچک است که ضمن جلو رفتن کامل می‌شود. این ۱۵ داور از طریق پیشنهاد صنف به ما معرفی شده‌اند یعنی صنوف گزینه‌های خود را به ما داده‌اند و دبیرخانه جشن گزینه‌ها را دعوت کرده تا در داوری حضور داشته باشند. کسانی که این امر را قبول کردند برای آنها حکمی صادر شده است که حکمشان به همراه پکیج فیلم‌های اکران شده و برنامه نمایش فیلم در خانه سینما به آنها ارایه شده است.

نشست خانه سینما

در ادامه این نشست منوچهر شاهسواری که اولین نشست مطبوعاتی خود را با اصحاب رسانه در طی یک سال گذشته برگزار کرده است، عنوان کرد: من به عنوان مدیرعامل خانه سینما رییس اعضایمان نیستم بلکه وکیل آنها هستم. اختیار آنها به دست خودشان است و ما علاقه مندیم که صنوف بر اساس معیارهای تشخیصی خود فعالیتشان را سامان دهند البته تا جایی که با منافع سینما تقابل نداشته باشد.

وی افزود: خوشحالم که جشن امسال روی پایه‌های تشکیل انجمن علوم و فنون به عنوان مظهر ارتقای کیفیت سینمای ایران آغاز به کار کرده است. کارهای جشن به صورت پاکیزه انجام می‌شود و باعث افتخار من است در دوره‌ای خدمتگزار خانه سینما و جشن آن هستم که ریاست آن بر عهده هارون یشایایی است و به لحاظ حرفه‌ای و حیثیتی لازم است از او تشکر کنم.

مدیرعامل خانه سینما با اشاره به مساله شهدای مدافع حرم که مساله تجلیل از آنها در جشن سینمای ایران توسط برخی اهالی رسانه مطرح شد، بیان کرد: آنچه به حیثیت ما مربوط می‌شود متعلق به همه ما است و از دید سینما پنهان نمی‌ماند. مگر می‌شود جشن سینما را برگزار کنیم اما یادی از عزیزانی که جان خود را برای دفاع از وطن داده‌اند و دفاع کرده‌اند نباشیم؟ ما حتما امسال از آنها یاد می‌کنیم؛ اما یادمان نرود که این جشن یک جشن کاملا تخصصی است و تندیس‌های آن نیز به اصحاب رسانه تعلق خواهد داشت.

شاهسواری اظهار کرد: یکی از وظایف اهالی فرهنگ توجه دادن به مسایلی است که متعلق به همه است به همین دلیل مضمون جشن امسال «آب» است. ما فکر می‌کنیم وضعیت آب در کشور ما در شرایط خطرناکی است و باید درباره آن به یکدیگر هشدار دهیم و مخاطبان را از آن آگاه کنیم و نگرانی ها را درباره کمبود آب بیان کنیم.

مدیرعامل خانه سینما تاکید کرد: هیات رییسه ماموریت ویژه پیدا کرده است که از هر چه به امور کمی برمی گردد مراقبت شود. در این معادله هم توافقی با سازمان سینمایی و مدرسه ملی کردیم تا درباره امکانات و ابزاری که در مدرسه ملی است تفاهم کنیم تا ضرورت‌ها و نیازسنجی‌های لازم برای آموزش به خصوص در حوزه فناوری‌ها صورت گیرد ما در بازاریابی مشکل جدی داریم و این موضوع باید مرتفع شود، مدرسه ملی سینما و ما دو بال ارتقای دانش در همه حوزه‌ها هستیم.

این تهیه کننده سینما توضیح داد: سینمای ایران به لحاظ زبانی و وارد شدن به بازار جهانی در موقعیت ویژه است. توسعه سینمای ایران بدون ایجاد فضای حرکت در عرصه بین الملل امکانپذیر نیست. ما به هر یک نفری که به گیشه سینما می رود احترام می گذاریم و باید بپذیریم هر فرد نیازها و سلیقه های متنوعی دارد و هر سینماگر می تواند به بخشی از سلیقه مخاطب جواب دهد.

منوچهر شاهسواری درباره سوالی مبنی بر اینکه او دبیر جشنواه سی و ششم فیلم فجر می شود؟ گفت: هیچ پیشنهادی در این حوزه به من نشده است.

درباره جشنواره فجر در هیات رییسه آکادمی مفصل بحث کردیم و آکادمی بر این باور است که جشنواره باید از حالت رقابتی خارج و به مراسم تولید پایان سال تبدیل شودوی درباره جشنواره فیلم فجر بیان کرد: این جشنواره خدمات گرانبهایی به سینمای ما داده است اما باید تغییراتی در آن انجام شود و باید ضرورت های شکل گیری آن مورد بازبینی قرار گیرد. درباره جشنواره فجر در هیات رییسه آکادمی مفصل بحث کردیم و آکادمی بر این باور است که جشنواره باید از حالت رقابتی خارج و به مراسم تولید پایان سال تبدیل شود البته این یک نظر است.

مدیرعامل خانه سینما تاکید کرد: ما نمی توانیم به دیگر جشنواره ها مثل جشنواره سینما حقیقت و جشنواره فیلم کوتاه بی توجه باشیم و باید ببینیم کجاها با یکدیگر هم پوشانی داریم. به هر حال ادامه شیوه قبلی جشنواره باعث رشد ما نمی شود و این را به عنوان نظر شخصی می گویم. ما از نظام مشورتی پرهیز نمی کنیم و هرکجا لازم باشد به دوستان مشورت می دهیم تا سینما را از حوزه خدمات به سمت صنعت ببریم.

وی ادامه داد: زمانی که شورای عالی تهیه کنندگان و یا کانون کارگردانان به مواردی اعتراض می کنند یعنی خانه سینما اعتراض کرده است. خانه سینما جدا از صنوف خود نیست و ما پشتیبان هر حرکت درست صنف ها در دفاع از حقوقشان هستیم.

مدیرعامل خانه سینما در پاسخ به اینکه به دلیل رابطه اش با سازمان سینمایی در قبال برخی رفتارها سکوت می کند، گفت: من به قاعده عربده کشی اعتقاد ندارم و فرهنگ و سینما تعامل های دو طرفه هستند. آیا شما معتقد هستید که باید با سازمان سینمایی روابط خوبی نداشته باشیم؟ فکر می کنم سینمای ایران برای پیشرف باید همه تلاش خود را انجام دهد تا بخش خصوصی در سینمای ایران در تمام وجوه پیشرفت کند و برای این امر همه قوانین باید تغییر کند و تصدی گری دولت کم شود و برای این امر راه حل تعامل از تقابل بهتر است.

شاهسواری درباره حضورش در کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: من در مقام مدیرعاملی خانه سینما این دومین جلسه ای بود که به کمیسیون فرهنگی می رفتم. ما در بخشی از موضوعات مانند مالکیت معنوی و ... نیازمند تغییر و انشای قوانین هستیم و برای این منظور باید با کمیسیون فرهنگی مجلس گفتگو داشته باشیم. در جلسه درباره اینکه کمیته مشترکی بین سینما و کمیسیون ایجاد شود صحبت کردیم و امیدوارم شکل و شمایل درست پیدا کند.

وی تاکید کرد: ما نیازمند همراهی دولت هستیم، این کار مشترک صنف، دولت و قوه مقننه است. یکی از بزرگترین ماموریت ها بردن لایحه نظام صنفی به مجلس است و از این جهت دچار مشکل هستیم، ما این کار را شروع و با سازمان سینمایی گفتگو کرده‌ایم.