به گزارش هنرآنلاین، فیلم‌های "لسان الحکما"،"بومرنگ" و"بنیان‌گذار محک" در اولین روز از  دومین جشنواره فیلم سلامت به روی پرده سینما می‌روند.

تاریخچه صدسال چشم پزشکی

مستند سینمایی "لسان الحکما" به کارگردانی و نویسندگی فرید میرخانی با نگاهی اجتماعی و سیاسی به تاریخچه صد سال چشم پزشکی در ایران از منظر سه نسل از خانواده پروفسور شمس در بخش مستند‌های دومین جشنواره فیلم سلامت حضور دارد.

فرید میرخانی درباره مستند "لسان الحکما" گفت: این مستند تاریخچه‌ چشم پزشکی در ایران با نگاهی به زندگی و حرفه سه نسل از خانواده دکتر یحیی شمس ملک‎آرا (لسان الحکما، پدربزرگ)، محمدقلی شمس (پدر) و هرمز شمس (نوه) که بر کرسی چشم پزشکی ایران نشسته‌اند می‌پردازد.

او ادامه داد: بررسی سه دوره تاریخی، سیاسی و اجتماعی قاجار، پهلوی و جمهوری اسلامی ایران و زمینه شکل‎گیری علم چشم‎پزشکی که نخستین رشته دانشگاهی و اولین طب بوده است از موضوعات دیگری هستند که در "لسان الحکما" به تصویر کشیده شده‌اند.

میرخانی با اشاره به این‌که مستندسازی در حوزه سلامت دو وجه هنری دارد گفت: هنر و دانش سینما و هنر سلامت دو وجه مستندسازی در حوزه سلامت هستند. ادغام این دو هنر معجونى  براى شاد زیستن و سلامتى و تقسیم آن بین مخاطبان می‌شود.  لسان الحکما حاصل احترام به اساتید چشم پزشکى خودم، دغدغه سینما، اشتراک نظر درباره دیدن با أهالی سینما و دو سال پژوهش درباره یک خانواده با سه نسل  است.او تاکید کرد: سه نسل چشم پزشک که جهان را قدر دیده‌اند.

اسماعیل مهین‌دوست تهیه‌کنندگی "لسان الحکما" را برعهده دارد.

این مستند در بخش رقابتی بخش مستند دومین جشنواره فیلم سلامت که از تاریخ یکم تا پنجم شهریورماه امسال برگزار می‌شود حضور دارد.

می‌خواستم قدر زندگی را بیشتر بدانیم

مستند"بومرنگ" به نویسندگی و کارگردانی پدرام ابوئی بیماری آلزایمر را از نگاه پیرمردی شاد روایت می‌کند ودر بخش مستند‌های دومین جشنواره فیلم سلامت حضور دارد.

ابوئی درباره روایت "بومرنگ" گفت: این فیلم درباره پیرمردی است که آلزایمر دارد ولی نمی‌خواهد باور کند. ما در سراسر فیلم شاهد شادی وبی‌خیالی او هستیم. هیچ‌گاه چهره ناراحتی از او نمی‌بینیم. اصلا نام فیلم به این دلیل "بومرنگ" انتخاب شد چون به نظر می‌رسد شادی پیرمرد که در ابتدای فیلم شاهدش هستیم و او آن را در گذشته به محیطش منتقل کرده امروز به خودش بازگشته است. چراکه در اوج بیماری هم شاد است. در حالی که هیچ‌چیز را به یاد نمی‌آورد.

او ادامه داد: همیشه برایم بیماری "آلزایمر" سوال برانگیز بود. این‌که چطور کسی به آن مبتلا می‌شود و زندگی‌اش بعد از ابتلا چطور خواهد شد. اما نمی‌خواستم از تلخی‌های این بیماری بگویم برای همین سوژه شادی را انتخاب کردم. چون آلزایمر جزو وقایع طبیعی زندگی است و ممکن است برای هر کسی اتفاق بیافتد. می‌خواستم قدر زندگی را بیشتر بدانیم.

این مستند در بخش رقابتی بخش مستند دومین جشنواره فیلم سلامت که از تاریخ یکم تا پنجم شهریورماه امسال برگزار می‌شود حضور دارد.

زندگی بنیان‌گذار محک در سینمای مستند

مستند "بنیان‌گذار محک" به نویسندگی و کارگردانی محسن عبدالوهاب زندگی بنیان‌گذار محک را سوژه قرار داده و در بخش مستندهای دومین جشنواره فیلم سلامت حضور دارد.

عبدالوهاب درباره این مستند گفت: به همه پدر و مادرهایی که نگران آینده فرزندانشان هستند و همه نوجوانان و جوانانی که می‌خواهند بدانند باید چه کاری انجام دهند تا فرد مفیدی برای خود و جامعه‌شان باشند سفارش می‌کنم این فیلم و قسمت‌های دیگر آن را ببینند.

او ادامه داد: دراین فیلم‌ها با افراد موفقی رو به رو می‌شویم که با همین پرسش‌ها و دلنگرانی‌ها کارشان را شروع کردند. تجربه راه رفته آنها بسیار هوشمند و امید بخش است.

در خلاصه این فیلم آمده است: این مستند درباره سعیده قدس، بنیان گذار محک، شناخته‌شده‌ترین و معتبرترین مؤسسه خیریه در حوزه‌ی درمان و سلامت کودکان ایران است. این مستند در بخش رقابتی بخش مستند دومین جشنواره فیلم سلامت که از تاریخ یکم تا پنجم شهریورماه امسال برگزار می‌شود حضور دارد.

دومین جشنواره فیلم سلامت یکم تا پنجم شهریور در پردیس سینمایی چارسو برگزار می‌شود.