سرویس سینمایی هنرآنلاین: جری لوییس کمدین اسلپ‌استیک که در دهه 1950 با دین مارتین تیمی دو نفره تشکیل داد و بعدها در فیلم‌هایی چون "پروفسور دیوانه" بازی کرد، در لاس وگاس از دنیا رفت. او 91 ساله بود.

لوییس روز یکشنبه ساعت 9:15 صبح به وقت محلی در خانه خود درگذشت.

او در سال 2006 دچار یک حمله قلبی شد و در سال‌های اخیر بدحال بود. لوییس همچنین سال‌ها با بیماری فیبروز ریه دست و پنجه نرم می‌کرد که باعث شده بود صورت و بدنش متورم بشود، با این حال، همچنان در انظار عمومی ظاهر می‌شد و تا سال گذشته در لاس وگاس برنامه اجرا می‌کرد.

جری لوییس متولد 16 مارس 1926 در نیوارک در نیوجرزی بود. او در کنار مارتین در دهه‌های 1940 و 1950 ابتدا در تلویزیون و بعدها در سینما به شهرت رسید.

این دو گروهی دونفره تشکیل داده بودند که در آن مارتین نقش آدمی مرتب و منظم را بازی می‌کرد و لوییس در قالب یک کمدین اسلپ‌استیک فعال بود. آن‌ها در 1956 به تندی از هم جدا شدند و کار خود را به تنهایی ادامه دادند.

کار لوییس ابتدا در فرانسه مورد توجه قرار گرفت و بعدها آن‌طور که شایسته‌اش بود در آمریکا مطرح شد. او یکی از مهم‌ترین چهره‌های حرفه نمایش در دهه‌های 1960 و 1970 بود و از تیم کمدی او و مارتین به عنوان یکی از موفق‌ترین تیم‌های تاریخ سینما یاد می‌شود، اما خیلی‌ها لوییس را به خاطر تلاش‌هایش به عنوان رئیس ملی انجمن دیستروفی عضلانی به یاد می‌آورند.

سال‌های سال، تله‌تان او در روز کارگر برای خیلی‌ها به معنای پایان تابستان بود و کمک کرد بیش از 2.5 میلیارد دلار برای تحقیق درباره بیماری دیستروفی عضلانی جمع‌آوری شود. او به خاطر این تلاش‌ها در 1977 نامزد دریافت جایزه صلح نوبل شد. لوییس در 2011 تله‌تان را ترک کرد.

موفقیت بین‌المللی لوییس بخصوص در فرانسه، جایی که از او به عنوان نابغه کمدی یاد می‌شود، بسیار چشمگیر بود. او در اروپا هشت جایزه "بهترین کارگردان" دریافت کرد و در 1984 نشان لژیون دونور فرانسه به او اعطاء شد. 

لوییس بعد از فیلم "راه جبهه کدام است؟" در 1970 برای بیش از یک دهه در فیلمی بازی نکرد، اما در 1983 در "سلطان کمدی" به کارگردانی مارتین اسکورسیزی در نقش یک مجری تاک-شو ظاهر شد که دو طرفدار دیوانه با بازی رابرت دنیرو و ساندرا برنارد او را می‌ربایند.  

"مکس رز" آخرین فیلم لوییس در سال 2013 در شصت و ششمین دوره جشنواره فیلم کن به نمایش درآمد. او در این فیلم که اولین فیلمش پس از فیلم "Funny Bones" در سال 1995 بود، نقش یک پیانیست جَز پا‌به‌سن‌گذاشته را بازی کرد.

لوییس آن سال در کن گفت: این یک پروژه کاملا متفاوت برای دلقکی دیوانه است که 60 سال است این کار را انجام می‌دهد، اما در عین حال فیلمی فوق‌العاده است که خیلی‌ها از دیدن آن لذت می‌برند.

لوییس با اشاره به فیلم "پروفسور دیوانه" خود تولید 1963 و بازی در "سلطان کمدی" اسکورسیزی، گفت با غرور به گذشته‌اش نگاه می‌کند.

لوییس زمانی در اظهار نظری جنجالی گفت به نظرش کمدین‌های زن اصلا بامزه نیستند و سال‌ها به خاطر این حرف مورد انتقاد قرار داشت. او در جشنواره کن همچنان بر موضع خود پافشاری کرد و گفت: کمدین زن محبوب من چه کسانی هستند؟ کری گرانت و برت رینولدز!