سرویس سینمایی هنرآنلاین: در این مراسم  که صبح امروز برخلاف رویه همیشگی انجام شد، دکتر محمدهادی ایازی ابتدا از پوستر دومین جشنواره ملی سلامت رونمایی کرد و سپس با گشتی در موزه علوم پزشکی در سالن نشست حاضر شد و به ارائه توضیحات پرداخت.

وی دربیانی کوتاه درباره روند برگزاری جشنواره گفت: سال گذشته قول دادیم که این جشنواره هرسال برگزار شود و خوشحالیم که امسال نیز موفق به برگزاری دومین دوره این جشنواره هستیم.

قائم‌مقام وزیر بهداشت ادامه داد: در یک سال گذشته دبیرخانه این رویداد فعالیت خود را با محوریت موضوعات تخصصی جشنواره دنبال کرد و تا پایان تیرماه به دبیرخانه جشنواره ۵۵۳ اثر ارسال شد.

ایازی یادآور شد: در طی این مدت 231 اثر دانشجویی، ۶۳ اثر سینمایی، ۱۶۴ اثر مستند و ۹۵ برنامه تلویزیونی در این جشنواره شرکت کرده‌اند که از این میان درنهایت در بخش مستند ۴۴ اثر، در بخش دانشجویی ۳۸، در بخش تلویزیونی ۲۶ برنامه و در بخش سینمایی ۲۲ فیلم به مرحله نهایی داوری راه یافتند. همچنین به دلیل اینکه حضور سریال‌ها کم تعداد بود، ازاین‌پس کارها به‌صورت دوسالانه در جشنواره شرکت خواهند کرد.

وی افزود: موضوعاتی در جهت حفظ و ارتقای سلامت جسمانی، روحی اجتماعی و معنوی نظیر پیشگیری و درمان بیماری‌های واگیردار و غیر واگیر و بیماری‌های خاصْ، دوری از دخانیات و مواد مخدر و محرکْ زندگی عاری از خشونت و آسیب‌ها، ترویج فرهنگ صحیحی مصرف دارو، نقش مردم و ارائه‌دهندگان خدمات بهداشتی در تأمین حفظ و ارتقای سلامت، سلامت و ایمنی غذاْ، سلامت محیط‌زیست، پیوند اعضا، اهدای خون، ایدز و طرح تحول سلامت در آثار ارسال‌شده به دبیرخانه موردتوجه قرارگرفته است.

ایازی همچنین درباره داوری آثار خاطرنشان کرد: هیئت‌داوران متشکل از دو گروه هنرمندان و پزشکان آثار راه‌یافته به دبیرخانه را بررسی کردند.

وی با اشاره به اینکه هدف ما نمایش آثار برای عموم مردم است، افزود: بر همین مبنا در شبکه‌های مختلف تلویزیون ازجمله شبکه چهار سیما برنامه "یک فیلم یک پزشک " آثار را با حضور پزشکان از منظر تخصصی با اجرای آقای مولانیا موردبررسی قراردادیم.

قائم‌مقام وزیر بهداشت ادامه داد: برنامه بعدی " قاب سلامت " در شبکه مستند سیما است که فیلم‌ها را همراه با نقد آثار ارائه می‌کند. برنامه سوم ویژه جشنواره از ۲۹ مردادماه از شبکه دو سیما روی آنتن رفته و هم‌زمان از شبکه شما و شبکه‌های استانی نیز پخش خواهد شد.

ایازی بابیان اینکه درمجموع ۷۵ ساعت از برنامه‌های تلویزیون به پوشش جشنواره فیلم سلامت خواهد پرداخت، گفت: دو برنامه رادیویی هم در طی مدت برگزاری جشنواره خواهیم داشت که از شبکه‌های رادیویی سلامت و جوان به‌طور ویژه‌پخش خواهند شد.

وی درباره همگردی‌های سلامت و سینما نیز توضیح داد: این همگردی‌ها با حضور پزشکان و فیلم‌سازان برگزار شد و هنرمندان طی آن در جریان فعالیت‌های پزشکی و مردمی در حوزه سلامت قرار گرفتند.

قائم‌مقام وزیر بهداشت ادامه داد: در دومین جشنواره فیلم سلامت از سازمان‌های مردم‌نهاد سلامت فعال و هنرمندانی که به حوزه سلامت خدمت کرده‌اند، تجلیل خواهد شد. همچنین یادبودی برای زنده‌یادان علی معلم داور دوره گذشته و وحید نصیریان کارگردان انیمیشنی که به‌تازگی فوت کردند و اعضای بدن خود را پیش از مرگ اهدا کرده بود، برگزار خواهیم کرد.

ایازی در ادامه در پاسخ به‌ضرورت برگزاری این جشنواره، گفت: جشنواره‌های موضوعی در همه جای دنیا برگزار می‌شوند. مهم است بتوانیم به تهیه‌کنندگان و فیلم‌سازان کمک کنیم تا فیلم‌نامه‌هایی با مضمون سلامت نوشته و تولید کنند.

وی افزود: آمار فیلم‌های حاضر در جشنواره فیلم سلامت نشان از دغدغه هنرمندان نسبت به موضوع سلامت دارد. ازاین‌رو استمرار برگزاری این رویداد و حمایت از تهیه‌کنندگان می‌تواند به فرهنگ‌سازی درزمینهٔ سلامت برای مردم کمک کند.

قائم‌مقام وزیر بهداشت در پاسخ به این‌که آیا سیاست حمایت از ۱۰ فیلم حوزه سلامت اجرایی می‌شود یا نه عنوان کرد: از فیلم‌های مستقیم و مرتبط با این موضوع تا سقف ۲۰۰ میلیون تومان برای ۱۰ فیلم حمایت خواهد شد. متأسفانه طی چند ماه گذشته به دلیل محدودیت‌های موجود موفق به این مهم نشده‌ایم و مصمم هستیم در شش ماه دوم سال آن را تحقق‌بخشیم.

تجلیل از یک پزشک و فیلم‌ساز در جشنواره سلامت

وی با اشاره به تجلیل از یک فیلم‌ساز و یک پزشک در جشنواره خاطرنشان کرد: یکی از پزشکان فوق تخصص و یکی از کارگردانان باسابقه در این دوره از جشنواره موردتقدیر قرار می‌گیرند.

معاون وزیر بهداشت درباره سفیران سلامت این وزارتخانه گفت: گروه اول سفیران هنرمندان و گروه دوم عموم مردم هستند. حضور سفیران هنرمند قطعاً می‌تواند به دیده شدن فیلم‌ها و توجه به حوزه سلامت کمک کند.

دومین جشنواره ملی فیلم سلامت یکم تا پنجم شهریورماه در پردیس سینمایی چارسو برگزار خواهد شد.