سرویس سینمایی هنرآنلاین: نشست رسانه‌ای یازدهمین جشن بزرگ منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران صبح روز شنبه با حضور جواد طوسی رئیس انجمن منتقدان و نویسندگان سینما، جعفر گودرزی دبیر جشن و دبیران بخش‌های مختلف برگزاری جشن انجمن منتقدان به همراه اصحاب رسانه در محل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.

در ابتدای این نشست جعفر گودرزی دبیر جشن یازدهم طی سخنانی گفت: افتخار این را دارم که در جشن‌های مختلف سینمایی میزبان شما هستم. دو ماه پیش آقای طوسی به‌عنوان رئیس مرکزی انجمن به من حکم دبیری جشن یازدهم را اعلام کردند و بعد از بررسی‌هایی که انجام شد تصمیم گرفتیم تا امسال یک جشن باشکوه و درخور اهالی سینما برگزار کنیم. یکی از ویژگی‌های این جشن توجه به مسائل فرهنگی سینماست.

وی ادامه داد: ازآنجایی‌که سینمای امروز ما بیش از هر چیز به بخش فروش توجه دارد، این جشن افتخار این را دارد که به ویژگی مهم سینما و جنبه فرهنگی آن بپردازد. امیدوارم امسال با رأی اعضای آکادمی انجمن که یک رأی قابل‌قبول است، جشن موردتوجه واقع شود. ضمن اینک رای‌های جشن یازدهم بسیار غافلگیرکننده بوده است.

 گودرزی افزود: در جشن امسال ما بزرگداشتی برای جمشید هاشم‌پور، گوهر خیراندیش، جمال امید و فرید مصطفوی برگزار خواهیم کرد. همچنین نکوداشتی برای زنده‌یاد علی معلم خواهیم داشت که امیدواریم یاد خوبی از او داشته باشیم.

 وی در ادامه بیان کرد: یکی دیگر از نکاتی که در جشن امسال در نظر گرفتیم انتقال جایزه بخش فیلم‌های کوتاه و مستند به جشنواره‌های خودشان است چرا که ما در جشنواره‌هایی مثل فیلم کوتاه تهران و جشنواره سینما حقیقت هیئت‌داورانی داریم که در نظر داریم جایزه این بخش را در همان جشنواره‌ها به برگزیدگان اهدا کنیم و این جشن را تنها برای بخش سینمای ایران و فیلم‌هایی که در جشنواره فیلم فجر سال گذشته به نمایش درآمدند اختصاص دهیم. تلاشمان این بود که داوری‌ها کاملاً تخصصی باشند و تمرکز روی بخش تعریفی سینما ایجادشده است.

 دبیر جشن یازدهم همچنین درباره ساماندهی ورود مهمانان به این جشن نیز گفت: ازآنجایی‌که سال‌های گذشته کمی نظم مراسم به دلیل ازدحام جمعیت سخت کنترل می‌شد، امسال در نظر داریم با بهره گرفتن از یک گروه تشریفاتی این کار را انجام دهیم به این شکل که  برای تمامی مهمانان کارت دعوت‌هایی ارسال می‌شود که هر مهمان بارکد مخصوص به خود را دارد و می‌تواند باراهنمایی دوستان در جایگاهی که برایش تعریف‌شده است حضورداشته باشد.

 وی بیان کرد: امسال برخلاف سال‌های گذشته با رایزنی‌هایی که داشتیم از حمایت چند شرکت ازجمله بانک رفاه کارگران، شرکت آیو، بنیاد فارابی بهره‌مند هستیم. ضمن اینکه شرکت آیو پخش زنده مراسم را از طریق اینترنت نیز بر عهده خواهد داشت.

جواد طوسی ریس شورای مرکزی انجمن منتقدان و نویسندگان نیز گفت: ضرورت مستقل بودن جشن بسیار مهم بود و به همین دلیل دست آقای گودرزی دبیر جشن را در بخش بزرگداشت‌ها باز گذاشتیم. این جشن می‌تواند آرای مستقل خود را داشته باشد که تلاش زیادی در این زمینه صورت گرفته است و تفاوت زیادی را در روز جشن خواهید دید. باید بپذیریم جشن در شرایطی برگزار می‌شود که در یک دوران گذار به سر می‌بریم.

وی افزود: ما تعامل خوبی با خانه سینما داشتیم و در کنار آن این امید وجود دارد که سازمان سینمایی نیز درزمینهٔ جشن از ما حمایت کند. البته یکی دیگر از مسائل مهم با آبرو برگزار کردن جشن است.

در ادامه علی اعلایی نیز بیان کرد: این ششمین سال است که جشن به‌صورت آکادمی برگزار می‌شود و همه اعضای انجمن در این رأی‌گیری حضور دارند البته به‌غیراز تعدادی از اعضا که فیلم‌ها را ندیده‌اند. امسال رشته‌های تخصصی مانند صدا حذف‌شده است و ۱۳ رشته داوری می‌شود و کار ۳۵۲ هنرمند در این رشته‌ها مورد ارزیابی واقع‌شده است.

اسماعیل میهن‌دوست که به‌عنوان بازرس انجمن مشغول فعالیت است نیز طی سخنانی کوتاه گفت: ما بر اساس آنچه در آیین‌نامه خود جشن مشخص‌شده است و در آئین‌نامه انجمن نیز مطرح‌شده نظارت کردیم.

علی باقری طراح پوستر جشن یازدهم نیز بیان کرد: طراحی پوستر برای انجمن منتقدان کار بسیار سختی است و امیدوارم که بخش پوستر و عکس هم جزو بخش جوایز این جشن بزرگ سینمایی قرار بگیرد.

طبق اعلام دبیر جشن یازدهم،  جشن بزرگ منتقدان و نویسندگان سینمایی امسال در تاریخ 26 مردادماه ساعت 19 در سالن شهید بهنام محمدی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با حضور اهالی سینما و اصحاب رسانه برگزار خواهد شد.

در پایان مراسم نیز از پوستر یازدهمین جشن بزرگ انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی رونمایی شد.