سرویس سینمایی هنرآنلاین: علی ملاقلی‌پور کارگردان سینما، این روزها مشغول ساخت مستند "راه طی شده" است.

او در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین، درباره این مستند اظهار کرد: ساخت این مستند که به بررسی افکار و اندیشه‌های مهندس مهدی بازرگان به‌عنوان روشنفکر دینی، سیاستمدار و نخست‌وزیر دولت موقت ایران در سال 57 می‌پردازد از هفته گذشته به تهیه‌کنندگی محمدامین نوروزی آغازشده است.

ملاقلی‌پور بیان کرد: تحقیقات این فیلم مستند از دی‌ماه سال گذشته توسط یک گروه تحقیقاتی آغاز شد و تلاشمان این است که بیشتر روی کتب مهم مهندس بازرگان کارکنیم، از سوی دیگر علاوه بر تحقیق روی کتب با یکسری از دوستان و نزدیکان مهندس جلساتی داشتیم که به ما بسیار کمک کرد. درواقع آنچه باعث می‌شود تا این مستند نسبت به آثار مستند دیگر متفاوت باشد نوع نگاه ما به این مقوله است و اینکه نگاهمان به زندگی مهندس بازرگان صرفاً سیاسی نیست. این فیلم در حال حاضر مراحل ضبط مصاحبه باشخصیت‌های نهضت آزادی از قبیل آقای مهندس توسلی، دکتر سحابی، مهندس اکبر بدیع زادگان و... را طی می‌کند و قرار است برای جشنواره سینما حقیقت آماده نمایش و در این رویداد رونمایی شود.

وی در ادامه  درباره انتخاب مهندس بازرگان و ساخت مستند سیاسی گفت: خود من علاقه‌مند به سیاست هستم و کاراکترهای سیاسی جزو علائق من هستند، به‌نوعی نحوه شکل‌گیری نگاه او را در این فیلم آنالیز می‌کنیم که چگونه این نگاه مذهبی روشنفکرانه شکل‌گرفته است. از آنجایی‌ که در سینما موفق نشدم فیلم سیاسی بسازم به سینمای مستند آمدم ضمن اینکه با این فضا ناآشنا هم نیستم و تاکنون چندین فیلم مستند کارکرده‌ام.

ملاقلی‌پور که سه سال از ساخت  اولین فیلمش" قندون جهیزیه" می‌گذرد، درباره چرایی دوری از سینمای داستانی نیز عنوان کرد: شرایط فعلی سینما خیلی جواب نمی‌دهد. امروز جز فیلم‌های اجتماعی آپارتمانی با پایان باز و فیلم‌های طنز و سیاسی سفارشی که همه‌چیز به آن‌ها دیکته شده است، ژانر دیگری وجود ندارد. من دوست دارم طنز اجتماعی با نگاهی نقادانه و تحلیلی به جامعه، بسازم که صرفاً وظیفه‌اش خنداندن مخاطب نباشد و به اصل موضوع نیز بپردازد. از سوی دیگر ساخت فیلم سیاسی نیازمند یک پروسه تحقیقاتی مفصل است که پس‌ازآن فیلم‌نامه بر مبنای این تحقیقات نگاشته می‌شود، اما متأسفانه این روزها فیلم‌های سیاسی ما نیز دیکته شده هستند.

وی همچنین در ادامه افزود: همان‌طور که گیشه برای سینما اهمیت دارد، برای من فیلمساز هم اهمیت دارد، اما در سینما سه عامل اصلی صنعت، هنر و رسانه باید در کنار یکدیگر فعالیت کنند که هر سه عامل نیز مهم و حیاتی هستند. این در حالی است که در سینمای ما هرکدام از این سه عامل جداگانه استفاده می‌شود و باهم یکجا استفاده نمی‌شوند. تلاش من در ساخت فیلم اولم هم این بود که با تمام محدودیت‌ها هر سه عنصر را رعایت کنم حال چقدر در این زمینه موفق بودم نمی‌دانم این را مخاطب باید بگوید.