سرویس سینمایی هنرآنلاین: فیلم "مادر" به کارگردانی دارن آرونوفسکی با بازی جنیفر لارنس و "Suburbicon" تازه‌ترین تجربه کارگردانی جرج کلونی، جزو اولین فیلم‌های مطرح چهل و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم تورنتو هستند که 7 تا 17 سپتامبر (16 تا 26 شهریور) برگزار می‌شود.

برگزارکنندگان جشنواره همچنین اعلام کردند "C’est la vie!" به کارگردانی اولیویه ناکاش و اریک تولدانو با بازی ژیل للوش و سوزان کلمان فیلم اختتامیه جشنواره 2017 است. این فیلم فرانسوی درباره یک مسئول تدارک غذاست که در بحبوحه برنامه‌ریزی برای یک عروسی بزرگ با مجموعه‌ای از اتفاقات ناگوار روبرو می‌شود. ناکاش و تولداندو کارگردان فیلم فرانسوی بسیار پرفروش "تسخیرناپذیران" و فیلم "سامبا" هستند.

"نبرد جنسیتی" به کارگردانی والری فاریس و جاناتان دیتن با بازی اما استون و استیو کارل در نقش‌های بیلی جین کینگ و بابی ریگز و "من، تونیا" ساخته کریگ گیلسپی با بازی مارگو روبی در نقش تونا هاردینگ قهرمان اسکیت‌بازی، از دیگر فیلم‌های مهم این دوره جشنواره تورنتو هستند که در بخش نمایش‌های ویژه حضور دارند.

"قوی‌تر" به کارگردانی دیوید گوردون گرین با بازی جیک جیلنهال و تاتیانا ماسلانی با موضوع بمب‌گذاری در مسابقه ماراتن در بوستن، "کوه بین ما" ساخته هانی ابو اسعد با بازی ایدریس البا و کیت وینسلت و بازسازی فعلاً بی‌نام "تسخیرناپذیران" برایان دی پالما به کارگردانی نیل برگر با بازی برایان کرانستن و کوین هارت در بخش گالا نمایش داده می‌شوند.

"Mudbound" به کارگردانی دی ریس با بازی کری مالیگان و جیسن کلارک، درام تاریخی "زن جلوتر راه می‌رود" ساخته سوزان وایت با بازی جسیکا چستین در نقش محرم راز "گاو نشسته" رهبر سرخ پوستان آمریکایی در قرن نوزدهم و "شکارچی یک جاسوس بود" به کارگردانی بن لوین با بازی گای پیرس و پل راد، از دیگر فیلم‌های بخش گالا هستند.

برگزارکنندگان جشنواره تورنتو امسال سعی کردند خیلی سریع سازندگان فیلم‌ها را راضی کنند تا اولین نمایش جهانی آثارشان در این جشنواره باشد. سال گذشته، فیلم‌های محبوب فصل جوایز سینمایی مانند "لا لا لند"، "مهتاب" و "منچستر بای د سی" قبل از نمایش در تورنتو در جشنواره‌های ونیز و تلوراید روی پرده رفتند.

Darkest Hour

"سیاه‌ترین ساعت"

تا این جای کار 11 فیلم بخش گالا اولین بار در دنیا در جشنواره تورنتو نمایش داده می‌شوند. "Mudbound" اولین نمایش بین‌المللی خود را در جشنواره دارد و دو فیلم "ستاره‌های سینما در لیورپول نمی‌میرند" به کارگردانی پل مگیگان و "سیاه‌ترین ساعت" ساخته جو رایت برای اولین بار در کانادا روی پرده خواهند رفت.

"سیاه‌ترین ساعت" زندگی وینستون چرچیل (1965-1874)، سیاستمدار بریتانیایی و نخست وزیر بریتانیا بین سال‌های 1940 تا 1945 و بعداً بین 1951 تا 1955 را به تصویر می‌کشد. نقش اصلی فیلم را گری اولدمن بازی می‌کند.

در حالی که امسال 20 درصد (یا حدود 60 فیلم) از تعداد فیلم‌های جشنواره تورنتو کاسته شده است، برگزارکنندگان این رویداد در سال‌های اخیر میدان اولین نمایش فیلم‌های برنده اسکار را تا حد زیادی به جشنواره‌های ونیز و تلوراید واگذار کرده‌اند.

این در حالی است که جشنواره تورنتو از دیرباز نقطه شروع فصل جوایز سینمایی و آشنایی با رقبای احتمالی اسکار بود. در سال‌های گذشته تعدادی از فیلم‌هایی که جایزه اصلی تورنتو را بردند مانند "زیبایی آمریکایی"، "تصادف"، "میلیونر زاغه‌نشین"، "گفتار پادشاه" و "دوازده سال بردگی" بعداً برنده اسکار بهترین فیلم نیز شدند. سال گذشته فیلم "لا لا لند" به کارگردانی دامین شازل بعد از اولین نمایش در جشنواره ونیز در تورنتو جایزه انتخاب مردم را دریافت کرد و بعداً شش جایزه اسکار دریافت کرد.

"کینگ‌‌ها" به کارگردانی دنیز غمزه ارگوون ("موستانگ") یکی از فیلم‌هایی است که امسال برای اولین بار در تورنتو نمایش داده می‌شود. این فیلم با بازی دانیل کریگ و هالی بری درباره خانواده‌ای در لس آنجلس است که زندگی اعضای آن بعد صدور حکم دادگاه رادنی کینگ در 1992 از هم می‌پاشد. "موستانگ" فیلم اول ارگوون در بخش دو هفته کارگردانان جشنواره کن برنده جایزه سینمای اروپا شد و بعد به عنوان نماینده فرانسه نامزد اسکار بهترین فیلم خارجی‌زبان شد.

فیلم بریتانیایی "نفس بکش" اولین تجربه کارگردانی اندی سرکیس با بازی اندرو گارفیلد و کلر فوی اولین نمایش جهانی خود را در تورنتو دارد و بعد جشنواره فیلم لندن را افتتاح می‌کند.

دیگر فیلم‌های بریتانیایی بخش گالا عبارتند از "ستاره‌های سینما در لیورپول نمی‌میرند" با بازی ونسا ردگریو، "همسر" ساخته بیورن رونیه فیلمساز برنده خرس نقره‌ای جشنواره برلین تولید مشترک بریتانیا و سوئد با بازی گلن کلوز و جاناتان پرایس، "مری شلی" به کارگردانی هیفاء المنصور فیلمساز سعودی با بازی ال فانینگ در نقش نویسنده معروف کتاب "فرانکنشتین". داستان "مری شلی" درباره رابطه عاشقانه مری ولستون‌کرافت گادوین و پرسی بیش شلی است که به نوشتن "فرانکنشتین" ختم شد. بل پاولی، میزی ویلیامز، داگلاس بوث و تام استریج دیگر بازیگران این فیلم هستند. "وجده" اولین فیلم المنصور در بخش افق‌های جشنواره ونیز چند جایزه گرفت.

مستند کانادایی "زمان طولانی می‌گذرد" ساخته جنیفر بایشوال و نیکلای دو پنسیه فهرست فیلم‌های بخش گالا را کامل می‌کند.

"لیدی برد" اولین تجربه کارگردانی گرتا گرویگ با بازی سرشا رونان، "جنگ برق" ساخته آلفونسو گومز-رخون با بازی بندیکت کامبربچ در نقش توماس ادیسون و "کوچک کردن" به کارگردانی الکساندر از جمله فیلم‌هایی هستند که در بخش نمایش‌های ویژه جشنواره حضور دارند. "کوچک کردن" فیلم افتتاحیه جشنواره ونیز است و بعد در تورنتو روی پرده می‌رود.

کمدی سیاه "کوچک کردن" درباره مردی در آینده نه چندان دور است که به این فکر می‌کند اگر اندازه بدن خودش را کوچک کند، زندگی‌اش چگونه خواهد شد. لورا درن، کرستن ویگ، کریستوف والتس و جیسن سودکیس دیگر بازیگران این فیلم هستند.

آنجلینا جولی در مقام کارگردان فیلم "اول پدرم را کشتند" را بخش جنبی تورنتو نشان می‌دهد. بازیگر و کارگردان آمریکایی این فیلم را با همکاری شبکه نت‌فلیکس، بر مبنای کتاب خاطرات لونگ آونگ نویسنده و فعال حقوق بشر کامبوجی ساخته است. خانم آونگ در این کتاب از بقا در دوران حکومت خمرهای سرخ در کامبوج در دهه 1970 نوشته است. کتاب خاطرات آونگ با عنوان "اول پدرم را کشتند: دختری از کامبوج به یاد می‌آورد"، اولین بار در 2000 منتشر شد. او در این کتاب روایت می‌کند که وقتی تنها پنج سال داشت، خمرهای سرخ چگونه قدرت را در کامبوج در دست گرفتند. او به عنوان یک کودک سرباز در یک اردوگاه مخصوص بچه‌های یتیم آموزش دید، در حالی که شش خواهر و برادرش برای کار به اردوگاه‌های کار اجباری فرستاده شدند. جولی فیلمنامه "اول پدرم را کشتند" را با همکاری آونگ نوشته و فیلم را تهیه و کارگردانی کرده است. "اول پدرم را کشتند" بعد از "در سرزمین خون و عسل"، "نشکسته" و "کنار دریا" چهارمین تجربه کارگردانی جولی است.

انیمیشن "نان‌آور" به کارگردانی نورا تومی دیگر فیلم بخش نمایش‌های ویژه است. آنجلینا جولی مدیر تولید این فیلم است. "نافرمانی" به کارگردانی سباستین للیو با بازی ریچل مک‌آدامز و ریچل وایس هم در این بخش روی پرده خواهد رفت.

بخش نمایش‌های ویژه عموماً به فیلم‌هایی اختصاص دارد که اولین نمایش جهانی آن‌ها در ونیز یا تلوراید است. این بخش امسال دو فیلم از شرکت پارامونت دارد: فیلم ترسناک "مادر!" و "Suburbicon" با بازی مت دیمن و جولین مور.

جنیفر لارنس، خاویر باردم، میشل فایفر، دونال گلیسن، اد هریس و کریستن ویگ در فیلم جدید دارن آرونوفسکی بازی می‌کنند که آرونوفسکی از روی فیلمنامه‌ای نوشته خودش کارگردانی کرده است. او یکی از تهیه‌کنندگان پروژه هم هست. داستان درمورد یک زوج است که وقتی مهمانان ناخواسته به خانه می‌آیند و زندگی آرام آن‌ها را به هم می‌ریزند، ارتباطشان مورد آزمون قرار می‌گیرد.

فیلمنامه کمدی سیاه "Suburbicon" را برادران کوئن نوشته‌اند. داستان درباره خانواده‌ای به ظاهر بی‌نقص در حومه شهر است که وقتی یک سرقت از خانه اشتباه از کنترل خارج می‌شود، گرفتار مارپیچی از خیانت، زنا و حق‌السکوت می‌شوند. جاش برولین و اسکار آیزاک از دیگر بازیگران فیلم جدید کلونی در مقام کارگردان هستند.

فیلم فانتری "شکل آب" به کارگردانی گی‌یرمو دل تورو که داستانش در دوران جنگ سرد روی می‌دهد، درام وسترن "دشمنان" به کارگردانی اسکات کوپر با بازی کریستین بیل و فیلم محبوب منتقدان در جشنواره ساندنس "با اسم خودت به من زنگ بزن" ساخته لوکا گوادانینو کارگردان ایتالیایی با بازی آرمی همر و تیموتی شالامه نیز در این بخش نمایش داده می‌شوند.

جشنواره تورنتو همچنین میزبان "نوآموزی" به کارگردانی مگی بتس با بازی ملیسا لئو، مارگارت کوالی و دایانا آگرون که اولین بار در ساندنس نمایش داده شد، "پروفسور مارستن و زنان شگفت‌انگیز" ساخته آنجلا رابینسن با بازی لوک اونس و ربکا هال و "سوارکار" به کارگردانی کلویی ژائو کارگردان چینی آمریکایی است. "سوارکار" امسال در بخش دو هفته کارگردانان جشنواره کن برنده جایزه سینمای هنری برای یک فیلم بلند داستانی شد. "سوارکار" داستان یک گاوچران (با بازی بریدی جاندرو) است که وقتی از یک حادثه جان سالم به در می‌برد، راهی سفری جاده‌ای به سرتاسر آمریکا می‌شود.

"غوطه‌وری" تازه‌ترین ساخته ویم وندرس کارگردان آلمانی نیز در بخش نمایش‌های ویژه حضور دارد. آلیسیا ویکاندر و جیمز مک‌آووی در این فیلم بازی می‌کنند که از روی کتابی به همین نام نوشته جی. ام. لجارد ساخته شده است. داستان بر دو عاشق متمرکز است که هزاران مایل از هم دور شده‌اند. آن‌ها از خاطراتی که از ارتباط پرشور خود دارند استفاده می‌کنند تا با شرایط امروز کنار بیایند. جیمز مور که مدت‌هاست در اسارت پیکارجویان اسلامگرا در سومالی است و دانیله فلیندرز، کاوش‌گر اعماق اقیانوس که کریسمس پیش، به طور تصادفی در ساحل آتلانتیک با هم آشنا شدند، اکنون نومیدانه منتظرند که بار دیگر به هم بپیوندند. رمان جی. ام. لجارد اولین بار مارس 2013 منتشر شد و در فهرست "100 کتاب قابل توجه 2013" نیویورک تایمز قرار داشت.

تریلر سیاه "سه بیلبورد بیرون ابینگ، میزوری" به کارگردانی مارتین مک‌دونا ("در بروژ") نیز در این بخش نمایش داده می‌شود. فرانسیس مکدورمند در این فیلم نقش مادری میانسال و بدخلق را بازی می‌کند که بعد از این که دخترش به قتل می‌رسد، بی آن که قاتل رد پایی از خود به جا گذاشته باشد، رئیس پلیس شهری کوچک با بازی وودی هارلسن را به چالش می‌کشد.

Victoria and Abdul

"ویکتوریا و عبدل"

استفن فریرز با درام تاریخی "ویکتوریا و عبدل" (Victoria and Abdul) در این جشنواره حضور دارد. این فیلم از روی ماجرایی واقعی ساخته شده است و درباره دوستی یک کارمند جوان و مسلمان هندی با ملکه ویکتوریا (با بازی جودی دنچ) است. فوکس پیکچرز وابسته به یونیورسال این فیلم را 22 سپتامبر روانه سینماها می‌کند. دنچ در "ویکتوریا و عبدل" همکاری جدید دنچ با فریزر بعد از فیلم نامزد اسکار "فیلومنا" است که اولین بار سال 2013 در ونیز نمایش داده شد.

تریلر فراطبیعی "تلما" به کارگردانی یواکیم تریر کارگردان نروژی که "پرسروصداتر از بمب‌ها" ساخته او سال 2015 در کن به واکنش‌های متفاوت روبرو شد، دیگر فیلم بخش نمایش‌های ویژه است. داستان درباره زنی است که در آستانه عاشق شدن متوجه می‌شود قدرت‌های ترسناک و مرموزی دارد. سال 2011 فیلم "اسلو 31 اوت" ساخته تریر برنده جایزه بخش نوعی نگاه کن شد.

فیلم سوئدی "مربع" به کارگردانی روبن اوستلوند که امسال در کن برنده جایزه نخل طلا شد، "120 ضربان در دقیقه" ساخته رابین کامپیو که جایزه بزرگ کن را برد، "یک زن شگفت‌انگیز" به کارگردانی سباستین للیو که فوریه پیش در جشنواره برلین جایزه خرس نقره‌ای بهترین فیلمنامه را گرفت، از دیگر فیلم‌های این بخش هستند.

فهرست فیلم‌های اول جشنواره تورنتو به این شرح است:

گالا 2017

"نفس بکش" (Breathe)، اندی سرکیس (بریتانیا) – اولین نمایش جهانی

"شکارچی یک جاسوس بود" (The Catcher Was A Spy)، بن لوین (آمریکا) – اولین نمایش جهانی

"C’est la vie!"، اولیویه ناکاش و اریک تولدانو (فرانسه) – اولین نمایش جهانی – فیلم اختتامیه

"سیاه‌ترین ساعت" (Darkest Hour)، جو رایت (بریتانیا) – اولین نمایش در کانادا

"ستاره‌های سینما در لیورپول نمی‌میرند" (Film Stars Don’t Die in Liverpool)، پل مگیگان (بریتانیا) – اولین نمایش در کانادا

"کینگ‌‌ها" (Kings)، دنیز غمزه ارگوون (فرانسه/بلژیک) – اولین نمایش جهانی

"زمان طولانی می‌گذرد" (Long Time Running)، جنیفر بایشوال، نیکلای دو پنسیه (کانادا) – اولین نمایش جهانی

"مری شلی" (Mary Shelley)، هیفاء المنصور (ایرلند/بریتانیا/لوکزامبورگ/آمریکا) – اولین نمایش جهانی

"کوه بین ما" (The Mountain Between Us)، هانی ابو اسعد (آمریکا) – اولین نمایش جهانی

"Mudbound"، دی ریس، (آمریکا) - اولین نمایش بین‌المللی

"قوی‌تر" (Stronger)، دیوید گوردون گرین (آمریکا) – اولین نمایش جهانی

"فیلم بدون نام با بازی برایان کرانستن و کوین هارت"، نیل برگر – اولین نمایش جهانی

"همسر" (The Wife)، بیورن رونیه (بریتانیا/سوئد) – اولین نمایش جهانی

"زن جلوتر راه می‌رود" (Woman Walks Ahead)، سوزان وایت (آمریکا) – اولین نمایش جهانی

نمایش‌های ویژه 2017

"نبرد جنسیتی" (Battle Of The Sexes)، والری فاریس، جاناتان دیتن (آمریکا) – اولین نمایش بین‌المللی

"120 ضربان در دقیقه" (120 Heartbeats Per Minute)، رابین کامپیو (فرانسه) – اولین نمایش در آمریکای شمالی

"اهل دعوا" (The Brawler)، آنوراگ کاشیاپ (هند) – اولین نمایش جهانی

"نان‌آور" (The Breadwinner)، نورا تومی (کانادا/ایرلند/لوکزامبورگ) – اولین نمایش جهانی

"با اسم خودت به من زنگ بزن" (Call Me By Your Name)، لوکا گوادانینو (ایتالیا/فرانسه) – اولین نمایش در کانادا

"باد را بگیر" (Catch The Wind)، گائل مورل (فرانسه) – اولین نمایش بین‌المللی

"رفتار بچه‌گانه" (The Children Act)، ریچارد ایر (بریتانیا) – اولین نمایش جهانی

"جنگ برق" (The Current War)، آلفونسو گومز-رخون (آمریکا) – اولین نمایش جهانی

"نافرمانی" (Disobedience)، سباستین للیو (بریتانیا) – اولین نمایش جهانی

"کوچک کردن" (Downsizing)، الکساندر پین (آمریکا) – اولین نمایش در کانادا

"یک زن شگفت‌انگیز" (A Fantastic Woman)، سباستین للیو (شیلی) – اولین نمایش در کانادا

"اول پدرم را کشتند" (First They Killed My Father)، آنجلینا جولی (کامبوج) – اولین نمایش در کانادا

"نگهبانان" (The Guardians)، زاویه بووا (فرانسه) – اولین نمایش جهانی

"دشمنان" (Hostiles)، اسکات کوپر (آمریکا) – اولین نمایش بین‌المللی

"گرسنه" (The Hungry)، بورنیلا چاترجی (هند) – اولین نمایش جهانی

"من، تونیا" (I, Tonya)، کریگ گیلسپی (آمریکا) – اولین نمایش جهانی – فیلم افتتاحیه بخش نمایش‌های ویژه

"لیدی برد" (Lady Bird)، گرتا گرویگ (آمریکا) – اولین نمایش بین‌المللی – فیلم افتتاحیه بخش نمایش‌های ویژه

"مادر!" (mother!)، دارن آرونوفسکی (آمریکا) – اولین نمایش در آمریکای شمالی

"نوآموزی" (Novitiate)، مگی بتس (آمریکا) – اولین نمایش بین‌المللی

"اومرتا" (Omerta)، هانسل مهتا (هند) – اولین نمایش جهانی

"Plonger"، ملانی لورن (فرانسه) – اولین نمایش جهانی

"بهای موفقیت" (The Price Of Success)، تدی لوسی-مودست (فرانسه) – اولین نمایش بین‌المللی

"پروفسور مارستن و زنان شگفت‌انگیز" (Professor Marston & the Wonder Women)، آنجلا رابینسن (آمریکا) – اولین نمایش جهانی

"سوارکار" (The Rider)، کلویی ژائو (آمریکا) – اولین نمایش در کانادا

"یک فصل در فرانسه" (A Season In France)، محمد صالح هارون (فرانسه) – اولین نمایش جهانی

"شکل آب" (The Shape of Water)، گی‌یرمو دل تورو (آمریکا) – اولین نمایش در کانادا

"شیخ جکسون" (Sheikh Jackson)، عمرو سلامه (مصر) – اولین نمایش جهانی – فیلم اختتامیه بخش نمایش‌های ویژه

"مربع" (The Square)، روبن اوستلوند (سوئد) – اولین نمایش در آمریکای شمالی

"غوطه‌وری" (Submergence)، ویم وندرس (فرانسه/آلمان/اسپانیا) – اولین نمایش جهانی

"سابربیکن" (Suburbicon)، جرج کلونی (آمریکا) – اولین نمایش در آمریکای شمالی

"تلما" (Thelma)، یواکیم تریر (نروژ/سوئد/فرانسه/دانمارک) – اولین نمایش بین‌المللی

"سه بیلبورد بیرون ابینگ، میزوری" (Three Billboards Outside Ebbing, Missouri)، مارتین مک‌دونا (آمریکا) – اولین نمایش در آمریکای شمالی

"ویکتوریا و عبدل" (Victoria and Abdul)، استفن فریرز (بریتانیا) – اولین نمایش در آمریکای شمالی

علی افتخاری