سرویس سینمایی هنرآنلاین: مارتین لندا بازیگر محبوب آمریکایی که بازی در نقش بلا لوگوسی ستاره فیلم‌های ترسناک در فیلم "اد وود" (1994) به کارگردانی تیم برتن، جایزه اسکار بهترین بازیگر مرد نقش مکمل را برایش به همراه داشت، شنبه در 89 سالگی از دنیا رفت.

او که مدت کوتاهی در مرکز پزشکی یو‌سی‌ال‌ای بستری بود، بر اثر آنچه "عوارض غیرمنتظره" گفته شده است، درگذشت.

به گزارش ددلاین، لندا در دوران کاری خود که بیش از نیم قرن طول کشید در تلویزیون، سینما و تئاتر فعال بود. او شاید بیش از همه برای بازی در نقش رولین هند، یک مأمور مخفی در سریال تلویزیونی "مأموریت: غیرممکن" شهرت داشت که از 1966 تا 1973 از شبکه سی‌بی‌اس پخش می‌شد. او در این سریال با باربارا بین همسر خود در آن زمان، همبازی بود.

Landau Mission Impossible

مارتین لندا در صحنه ای از سریال "مأموریت: غیرممکن"

لندا همچنین برای نقش‌های مختلف خود در فیلم‌های کلاسیک از "شمال از شمال غربی" آلفرد هیچکاک گرفته تا "جنایت و جنحه" وودی آلن معروف بود. لندا نه تنها یکی از آشناترین چهره‌های هالیوود بلکه یکی از تحسین‌شده‌ترین بازیگران نقش‌های مکملِ نامتعارف و نامعمول در این حرفه بود.

لندا متولد 20 ژوئن 1928 در بروکلین در نیویورک بود. او بعدها در موسسه پرات مشغول تحصیل شد. سالی که لندا برای اکتورز استودیو تست بازیگری داد، او و استیو مک‌کویین از بین 2000 متقاضی انتخاب شدند. این شروع دوران حرفه‌ای و تعهد دیرین او به اکتورز استودیو، مرکز بازیگری مبتنی بر متد در آمریکا بود. لندا در نهایت به همراه مارک ریدل به عنوان مدیر هنری اکتورز استودیو انتخاب شد. جک نیکلسن و آنجلیکا هیوستن از شاگردان او در این مدرسه بازیگری بودند.

او اولین بار در 1959 در فیلم جنگی "تپه پورک چاپ" با بازی گرگوری پک مقابل دوربین رفت، اما اولین حضور سینمایی مهم او در فیلم "شمال از شمال غربی" بود. هیچکاک زمانی لندا را برای فیلم خود انتخاب کرد که بازی او در تئاتر "نیمه شب" پدی چایفسکی در کنار ادوارد جی. رابینسن را دید.

او در 1988 در فیلم "تاکر: مرد و رویای او" به کارگردانی فرانسیس فورد کوپولا مقابل جف بریجز مقابل دوربین رفت. بازی در این فیلم اولین نامزدی اسکار را برایش به همراه داشت. یک سال بعد، لندا برای ایفای نقش جودا رزنتال در درام تلخ "جنایت و جنحه" آلن برای دومین بار بخت دریافت جایزه اسکار را پیدا کرد.

بازی در فیلم "اد وود" بجز جایزه اسکار جایزه گلدن گلوب، اولین جایزه سالانه انجمن بازیگران آمریکا، جایزه کمدی آمریکایی، جایزه منتقدان فیلم نیویورک، جایزه جامعه ملی منتقدان فیلم، جایزه منتقدان فیلم شیکاگو، جایزه منتقدان فیلم لس آنجلس و هر جایزه دیگر در بخش بهترین بازیگر مرد مکمل در 1994 را برای او به دنبال داشت. او به عنوان صداپیشه در دو فیلم بلند انیمیشن "9" و "فرانکن‌وینی" بار دیگر با برتن همکاری کرد.

Landau Ed Wood

لندا برای بازی در نقش بلا لوگوسی در فیلم "اد وود" برنده اسکار شد

لندا این اواخر مقابل پل سوروینو در کمدی درام "آخرین بازی پوکر" بازی کرد که اوایل امسال در جشنواره فیلم ترایبکا نمایش داده شد. او همچنین در 2015 در کنار کریستوفر پلامر در درام هولوکاستی "یادت باشد" به کارگردانی آتوم اگویان بازی کرد. لندا در عین حال در با کریس کریستوفرسن و جیمز کان در فیلم " The Red Maple Leaf" و در فیلم تحسین‌شده "دوست‌داشتنی" با آلن برستین همبازی بود.

استعداد درخشان لندا روی پرده کوچک نیز هویدا بود و او بعد از نقش‌آفرینی به‌یادماندنی در "مأموریت: غیرممکن" در تلویزیون حضوری فعال داشت. لندا شش بار نامزد دریافت جایزه ‌امی شد، از جمله دو بار برای حضور در نقش بازیگر مهمان در "بدون هیچ رد" و کمدی "Entourage" تولید شبکه اچ‌بی‌او.

او در مقام نویسنده روی کتاب خاطرات خود – که عنوانش هنوز مشخص نیست – کار می‌کرد که در آن به جزئیات دستاوردهایش در تئاتر، فیلم و تلویزیون اشاره شده است. لندا همچنین پیش‌گفتار کتاب مجله لایف درباره دوست و همکارش جیمز دین را نوشت. مستندی با عنوان "یک بازیگر اکتورز: زندگی مارتین لاندو" نیز در دست ساخت بود.

علی افتخاری