سرویس سینمایی هنرآنلاین: جرج ای. رومرو کارگردان آمریکایی که در 1968 با "شب مردگان زنده" ژانر زامبی را به راه انداخت، یکشنبه درگذشت. او 77 ساله بود.

کریس رز مدیر برنامه‌های رومرو در بیانیه‌ای گفت او بعد از مبارزه با بیماری سرطان ریه در خواب از دنیا رفت. در این بیانیه آمده است: جرج ای. رومرو فیلمساز افسانه‌ای یکشنبه 16 ژوئیه در حالی که به موسیقی "مرد آرام" یکی از محبوب‌ترین فیلم‌های تمام عمرش گوش می‌داد، درگذشت، در حالی که همسرش سوزان دروشر رومرو و دخترش تینا رومرو در کنارش بودند. او بعد از یک نبرد کوتاه اما ستیزه‌جویانه با سرطان ریه در خواب از دنیا رفت...

به گزارش ورایتی، "شب مردگان زنده" با بودجه‌ای حدود 114 هزار دلار در پیتسبرگ در پنسیلوانیا ساخته شد. فیلم 30 میلیون دلار فروخت و در گذر زمان جایگاه یک کلاسیک کالت را پیدا کرد. دوستان و همکاران رومرو در شرکت ایمیج تن متعلق به او پول گذاشتند تا "شب مردگان زنده" ساخته شود.

این فیلم سیاه و سفید که با الهام از رمان "من افسانه هستم" ریچارد ماتسن ساخته شد، درباره گروهی از مردم است که در یک خانه کشاورزی در پنسیلوانیا گیر می‌افتند و طعمه مردگانِ زنده‌شده گورستانی دورافتاده می‌شوند. از "شب مردگان زنده" به عنوان فیلمی در انتقاد از کاپیتالیسم در عصر پادفرهنگ یاد شد.

رومرو بعد از "شب مردگان زنده" فیلم‌هایی از جمله "همیشه وانیل هست"، "فصل ساحره" و "مجنون‌ها" را کارگردانی کرد، هرچند هیچ‌کدام از آن‌ها به اندازه فیلم اولش تاثیرگذار نبودند. فیلم هنری - خون‌آشامی "مارتین" (1977) با استقبال بیشتری روبرو شد.

او در 1979 با فیلم "سحرگاه مردگان" به زامبی‌ها بازگشت. فیلم او با نیم میلیون دلار ساخته شد، اما بیش از 55 میلیون دلار فروخت. رومرو در 1985 "روز مردگان" را ساخت که سومین فیلم مجموعه زامبی او بود.

"Knightridgers"، "میمون جلوه می‌کند"، "دو چشم اهریمنی" که با اقتباس از ادگار آلن پو و با همکاری داریو آرجنتو ساخته شد، "نیمه تاریک" و "گردن‌کلفت" از فیلم‌های غیر زامبی رومرو در دهه‌های 1980 و 1990 بودند.

او در 1990 مدیر تولید و تهیه‌کننده بازسازی "شب مردگان زنده" به کارگردانی تام ساوینی بود و فیلمنامه خودش را هم روزآمد کرد. رومرو در فیلم "سکوت بره‌ها" نقشی کوتاه بازی کرد و قرار بود "شر موجود" (Resident Evil) را کارگردانی کند، اما به دلیل اختلاف سلیقه درمورد نوع پرداختن به داستان پروژه را ترک کرد.

"سرزمین مردگان" چهارمین فیلم زامبی رومرو در 2005 با بازی سایمن بیکر، دنیس هاپر، آزیا آرجنتو و جان لگیزامو در تورنتو ساخته شد. "خاطرات مردگان" در 2008 و "زنده ماندن مردگان" در 2010 دیگر فیلم‌های این مجموعه بودند. رومرو همچنین در بازی‌های ویدیویی کار می‌کرد و کتاب‌های مصور هم می‌نوشت.

رومرو متولد چهارم فوریه 1940 در برانکس در نیویورک بود. پدرش کوبایی و مادرش لیتوانیایی بود. او از دانشگاه کارنگی ملون در پیتسبرگ دانش‌آموخته شد و بعد شروع به ساخت فیلم‌های کوتاه و تبلیغاتی کرد.