سرویس سینمایی هنرآنلاین: نخستین نشست مطبوعاتی و رسانه‌ای هیئت مدیره و مدیرعامل جامعه اصناف سینمای ایران صبح امروز با حضور همایون اسعدیان رئیس، فاطمه معتمدآریا عضو هیئت مدیره و علی قائم مقامی سخنگوی هیئت مدیره خانه سینما و جمعی از اصحاب رسانه در سالن سیف الله داد خانه سینما برگزار شد.

در ابتدای این نشست همایون اسعدیان گفت: همه هیئت مدیره‌ها در هر دوره‌ای تلاش خود را کردند و الان در وضعیت خوبی هستیم. متفق القول بر آن شدیم تا منوچهر شاهسواری به دلیل برنامه‌های درستی که دارد همچنان در سمت خود باقی و به عنوان مدیرعامل خانه سینما راه خود را در پیش بگیرد.

وی در ادامه اظهار کرد: متاسفانه از سوی برخی سایت‌ها و رسانه‌ها شیطنت‌هایی مبنی برچند شغل بودن هیئت مدیره خانه سینما شکل گرفت که خود را موظف می‌دانم تا در این باره توضیحاتی ارائه دهم.

ثبت کرسی ثابت در نهادهای مرتبط به سینما

اسعدیان بیان کرد: باور ما بر این است که هر فعالیت سینمایی به خانه سینما مربوط است و تلاشمان این است که تمام اصناف سینمایی در این نهادها از جایگاه ثابتی برخوردار باشند. مدیرعامل خانه سینما درشرایط فعلی در صندوق هنر و موزه سینما کرسی ثابت دارد و در آنجا به عنوان مدیر عامل خانه سینما حضور دارد نه شخص. ما سعی می کنیم این کرسی‌های ثابت را برای خانه سینما نگه داریم تا اصناف ما در چنین جایگاه‌هایی حضور داشته باشند.

وی در ادامه عنوان کرد: مبنای هیئت مدیره بررسی فعالیت‌های هیئت مدیره قبلی است، برای مثال یکی از این کارها طرح امنیت شغلی است که قول می دهیم در ۶ ماه آینده این مسئله حل شود. جهش شغلی در سینمای ایران از مسائل مهم ماست ولی امیدواریم دچار ساده اندیشی نشویم که فکر کنیم با یک طرح ساده و چند مصوبه و آئین نامه می توان همه چیز را پیش برد. در تلاش هستیم تا با بررسی نواقص با توجه به اینکه هیچ قولی نمی‌دهیم ولی این مسائل و مشکلات را برطرف و امنیت شغلی را برای اعضا ایجاد کنیم. اینکه از تهیه کنندگان بخواهیم تا از اعضای خانه سینما در کارهایشان بهره بگیرند نوعی ساده اندیشی است تا زمانی که سینما ارتقا نیابد امنیت شغلی هم ایجاد نمی‌شود.

اسعدیان بیان کرد: نکته بعدی برای ما تنظیم قرار داد تیپ است. در سینما هر تهیه کننده به گونه‌ای قرار داد می‌بندد که بیشترین معضل اعضای خانه سینما نیز همین است. یک بخش حقوقی به کمک اقای رزاق کریمی امده است تا بتوانیم قرار دادها را به یک شکل واحد برسانیم و در این زمینه فعالیت داشته باشیم.

رئیس هیئت مدیره خانه سینما در ادامه اظهارات خود به جشن خانه سینما اشاره کردو افزود: جشن خانه سینما شیوه اجرایی‌اش تغییر کرده است و درنهایت آکادمی جشن و هیئت رئیس و نماینده ما شکل گرفته و به شیوه گذشته برگزار نمی شود و حدود 500 نفر ملحق به این آکادمی شده‌اند و طی فرآیندی جشن خانه سینما برگزار می‌شود.

4 میلیارد و 400 میلیون هزینه بیمه اعضا در سال گذشته 

وی در ادامه به موضوع بیمه اشاره کرد و ادامه داد: مثل همیشه مسئله اصناف، بیمه اعضا است. طبق آمار ۴ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان سال گذشته برای بیمه اعضا مصرف شد که ۷۰۰ میلیون تومان آن از سوی خود اعضا پرداخت شد و مابقی سوبسیدی بود که خانه سینما به اعضای خود پرداخت کرده است و نکته جذاب بودجه کل خانه سینما در سال گذشته بود که 5 میلیارد تومان بوده است و از این میان 4 میلیارد و 400 میلیون تومان آن صرف پرداخت بیمه اعضا شده است.

رییس هیئت مدیره خانه سینما درباره شفاف سازی صنوف نیزگفت: اجرای طرح شفاف سازی کار دیگر ما است چرا که ما آیین نامه شفافی نداریم. اگر طرح شفاف سازی صنوف انجام شود با خیال راحت به کار می پردازیم و در این مسیر تمام تلاش سینما این است که کسی از این حداقل امکان سینمایی محروم نشود. تمام تلاش خانه سینما این است کسانی را که امکان پرداخت حق بیمه ندارند زیر پوشش خود داشته باشد تا از حداقل‌ها محروم نشوند. از زمانی که آمدیم جلساتی با روسای صنوف داشتیم و با شورای مرکزی کانون تهیه کنندگان، کارگردانان، تدوینگران، صدابرداران و مستندسازان تاکنون جلساتی داشتیم و این دیدارها ادامه خواهند داشت. به پیشنهاد فاطمه معتمدآریا کمیته‌هایی تشکیل شده ‌که کمیته رفاهی توسط خود ایشان و کمیته روابط عمومی توسط کامران ملکی اداره می شود.

وی ادامه داد: به دنبال کمیته فرهنگ و آموزش و پژوهش هم هستیم که با تغییر کاربری مدرسه ملی این کمیته هم رویکردهایش به طور مشخص تر ساماندهی می شود. بخش بین الملل نیز توسط خودم اداره می‌شود چرا که ما به جز فیاپ که مهدی عسگرپور نماینده ما در آنجاست بسیار در این بخش ضعیف عمل کردیم. منظور من از بخش بین‌الملل برگزاری هفته‌های فیلم نیست بلکه ارتباط با تشکیلاتی است که مشابه خانه سینما در تمام دنیا وجود دارد ولی متاسفانه ما با آنها در ارتباط نیستیم و می‌توانیم با تشکیل این کمیته ارتباط خوبی برقرار کرده و تبادل اطلاعات و تجربیات داشته باشیم تا اتفاق خوبی را به شکل جهانی و گسترده رقم بزند. امیدوارم بازخورد خوبی داشته باشد. ضمن اینکه روانبخش صادقی نیز طرحی برای شکل گیری اپلیکیشن خانه ارائه داده است. چراکه سیستمهای ما هنوز به شکل قدیمی است و به روز نشده و طرح او یک طرح تکمیلی و ارتباطی است که امیدواریم با تامین بودجه لازم این اتفاق پیش برود.

اسعدیان اضافه کرد: باور داریم تامین منابع ما از طریق بانک‌ها و بیمه سرمایه گذاری باید شکل بگیرد و امیدواریم با پیشبرد این طرح تامین منابع شکل بگیرد و بتوانیم برای تامین سرمایه ساخت فیلم از وام‌هایی که خود وزارت ارشاد به عنوان ضامن آنها حضور دارد و همچنین حضور شرکت‌های بیمه بهره مند شویم که البته این طرح فعلا خام است و هنوز به شکل جدی در نیامده است.

ثبت 16 صنف خانه سینما در وزارت کار

رئیس هیئت مدیره خانه سینما همچنین درباره ثبت صنوف در وزارت کار نیز اظهار کرد: تاکنون ۱۶ صنف خانه سینما ثبت قانونی در وزارت کار شدند. صنوف دیگری هم هستند که در حال ثبت هستند اما شرایطی دارند که باید فراهم شود. این روند به این معنی نیست که زیر نظر وزارت کار می رویم. ما در خانه سینما یک صنف کارگردانان داریم اما ممکن است ده ها انجمن در این راستا کار کنند. ما طرح باشگاه کارورزان را داریم که از علاقه مندان به سینما و فارغ التحصیلان سینما دعوت می‌کنیم تا با خانه سینما در ارتباط باشند و بتوانند از ابتدای ورود به این راه ارتباط داشته باشند و بعد از ورود حرفه‌ای به عضویت صنوف درآیند.

نقش خانه سینما در قاچاق فیلم‌ها

اسعدیان درباره قاچاق فیلم ها و نقش خانه سینما در پیگیری این مسئله نیز گفت: ما به این باور داریم که نباید هر کاری که می کنیم در بوق و کرنا کنیم ولی به طور مثال برای اتفاقی که برای فیلم سعید سهیلی افتاد ما به سرعت پیگیری کردیم و دوستان نیروی انتظامی به ما قول همکاری دادند. آنها به ما گفتند هر شکایتی که به پلیس فتا شود زیر ۷۲ ساعت نه تنها اقدام می کنند بلکه نتیجه را نیز اعلام می‌کنند.

وی اضافه کرد: ما شرایط و حال خراب آقای سهیلی در آن روزها را درک می کنیم. شاید او نمی دانست ما در آن زمان چه کردیم با این وجود به نظرم بهتر است هیئت مدیره کار خود را بکند و در پایان نتایج را اعلام کند. برای فیلم "عصبانی نیستم" هم شکایتی به دست ما نرسید وگرنه مسئله را پیگیری می کردیم.

علی قائم مقامی سخنگوی هیئت مدیره خانه سینما نیز در این باره گفت: من با رضا درمیشیان تماس گرفتم و گفتم ما مسئله شما را به سردار ساجدی نیا ارسال کرده ایم، او نیز گفت ظرف چند روز آینده اقدام می کند ولی پیگیری ها باید از سوی مالکان فیلم ها انجام شود و خانه سینما نمی تواند راسا و به تنهایی اقدام کند. برای رسیدگی به هر مشکلی باید شاکی خصوصی وجود داشته باشد.

اسعدیان ادامه داد: هر مشکلی که برای فیلم‌ها پیش آید از قاچاق فیلم تا گرفتاری‌های توقیف فیلم‌ها در ارشاد خانه سینما پیگیر این موضوع است و خودمان را کنار نمی‌کشیم و نسبت به این موضوع متعهد هستیم که طبق روال گذشته پیش برویم ولی اینکه چقدر تلاش ها به ثمر می‌رسد بحث ثانویه دیگری است که پیگیر هستیم.

معتمدآریا نیز در سخنانی بیان کرد: ما هیچ چیز جدیدی را در این دوره شروع نمی‌کنیم مگر این که کارهای قبلی را تکمیل و به اتمام برسانیم. نکته‌ای که درباره پرداخت هزینه بیمه اعضا مطرح شد را باید اینطور توضیح داد که کل پول بیمه از سوی دولت تامین نمی شود و در بحث بیمه بسیاری از بیمارانی که بستری هستند و یا تامین منابع درمانی نیاز دارند خانه سینما به عنوان اولین مرجع به این موضوع ورود می‌کند و به همین دلیل نیز سال گذشته تنها 2 میلیارد و 700 میلیون از کل بودجه مورد نظر را ارشاد پرداخت کرد و یک میلیارد باقی مانده را ما از محل اعتبارات و همچنین تهیه اسپانسر برطرف کردیم.

ما تصمیم گرفتیم این هزینه صرف کسانی شود که هیچ جایی برای عضویت ندارند و تنها عضو خانه سینما هستند و فعال در این حوزه و تنها جایی که جلوی آن در بخش بیمه برای اعضا گرفته شده است، برای کسانی است که عضو خانه سینما هستند اما حقوق بگیر جایی دیگر هستند.

اسعدیان در خاتمه بیان کرد: نگاه مدیران ارشاد سینمایی به ارتباط دولت نگاه مثبتی است و علاقمندند وظایف به خانه سینما و صنوف محول شود و این ما هستیم که با تردید عمل می کنیم که آمادگی پذیرش این حجم از مسئولیت را داریم یا نه. امیدوارم روزی برسد که بتوانیم مسئولیت‌ها را پذیرفته و پاسخگوی رفتارمان نیز باشیم.