سرویس سینمایی هنرآنلاین: عصر دوشنبه ۱۲ تیر ماه در حاشیه برگزاری سی امین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان اصفهان در سینما فلسطین شهر اصفهان، مراسم نکوداشت زنده یاد علی معلم با حضور خانواده این هنرمند برگزار شد.

در ابتدای این مراسم امیر پوریا منتقد سینما گفت: اگر بخش‌هایی از صحبت‌های زنده‌یاد علی معلم را درباره بچه‌ها دیده باشید، می‌بینیم که او در عین‌ حال که جدی بود، بسیار شیرین صحبت می‌کرد. این است که نگاه کودکانه همیشه مدنظر علی معلم بود و آن را به دیگران هم توصیه می‌کرد. در ادامه آذر معماریان و امید و ایمان معلم خانواده زنده‌یاد علی معلم روی صحنه آمدند. 

در ادامه این مراسم آذر معماریان همسر زنده‌یاد علی معلم نیز طی سخنانی گفت: علی معلم از ابتدا برای هدف خود بسیار تلاش کرد تا به آنچه می‌خواست رسید. وی نظر کارشناسی تکرار نشدنی نسبت به سینمای جهان داشت و هیچ‌گاه کودک درون خود را فراموش نکرد و معتقد بود بچه‌ها باید شاد زندگی کنند و باید کارهای فرهنگی بسیاری صورت گیرد.  

وی افزود: او معتقد بود کودکان آینده‌سازان سرزمین ایران هستند و باید به‌طورجدی به آن‌ها توجه شود. او باجان و دل دعوت جشنواره فیلم کودک و نوجوان را برای حضور می‌پذیرفت؛ زیرا هم بچه‌ها و هم شهر اصفهان را بسیار دوست می‌داشت. او بر این بود که برگزاری این جشنواره در شهر اصفهان باعث ارائه تاریخ والای ایران به جهانیان می‌شود. وجود علی معلم سراسر عشق بود و در مراودات خود کودکانه برخورد می‌کرد.

معماریان همچنین در پاسخ به سؤالی درباره دغدغه علی معلم مبنی برساخت فیلم "کوروش بزرگ" گفت: کوروش هویت ملی ماست. وقتی به گذشته‌مان افتخار کنیم، آینده خوبی هم پیش روداریم. این آگاهی چراغ راه آینده‌مان خواهد بود. این فیلم که ساخت آن دغدغه آقای معلم بود، ساخته می‌شود.

امید معلم در آیین نکوداشت پدر خود گفت: هرچه سن پدرم بالاتر می‌رفت، در کنار نگاه درست و پخته‌اش نسبت به سینما، کودک درون خود را فراموش نمی‌کرد. او به‌اندازه یک کودک از دیدن چرخ‌وفلک لذت می‌برد. دنیا را از دیدی کودکانه می‌دید و لطافت شخصیتی‌اش را هرکسی از نزدیک درک می‌کرد.

امید معلم نیز قول داد هر پروژه ناتمام پدرش علی معلم را به سرانجام برساند.

امید معلم نیز خاطراتی از زنده‌یاد معلم تعریف کرد و بیان کرد: پدر من هیچ‌گاه وجه کودکانه خود را فراموش نمی‌کرد و دنیا را از نگاه کودک رصد می‌کرد.

ایمان معلم نیز در سخنانی بیان کرد: بچه‌های امروز به سوپرهیروهای هالیوودی علاقه‌مندند و کمتر به قهرمانان داخلی توجه می‌کنند.

علی معلم

در ادامه مراسم طهماسب صلح‌جو نیز روی صحنه آمد و متنی را درباره زنده‌یاد معلم قرائت کرد. وی همچنین تأکید کرد: علی در سال‌های اولیه فعالیت‌های هنری خود در مجله فرهنگ و سینما می‌نوشت و جزو اولین نسل اجرای برنامه سینمایی در تلویزیون بود. علی معلم زمانی که به دنبال انتشار دنیای تصویر بود از مدت‌ها قبل با من و تعدادی دیگر از منتقدان مشورت می‌کرد. زمان انتشار این مجله تعداد کمی از منتقدان و مترجمان همکاری می‌کردند چرا افراد زیادی دوست نداشتند با این مجله کار کنند اما بعد از مدتی همین افراد خواستند که با این مجله کار کنند. 

رضا درستکار از دیگر سخنرانان این مراسم نکوداشت بود. وی در بخشی از صحبت‌های خود گفت: معلم خصلت‌های خاص داشت اول اینکه همه‌جا با زیبایی می‌آمد و زیبا بود و این به این دلیل بود که معصومیت درون خود را همیشه حفظ کرده بود. او همیشه امید و ایمان را باهم داشت، مردی که باذوق و بابرکت بود و آن را نشان می‌داد.

در ادامه مراسم علیرضا رضا داد، مهدی جمالی نژاد، عزت‌الله علیزاده برای تجلیل از خانواده معلم روی صحنه آمدند.

رضا داد نیز به آخرین گفت وگوی خود با علی معلم اشاره کرد و گفت: علی معلم بعد از دبیری من در این جشنواره گفت کار برای کودک و نوجوان راحت است و این اقدام جدایی کودک از نوجوان در جشنواره را تمام کنید.

در ادامه کلیپی از انیمیشن "ملانصرالدین" به تهیه‌کنندگی زنده‌یاد معلم و تصاویری از کتاب‌های کودک و نوجوان منتشرشده از سوی او نظیر آناستازیا، هرکول، شاهزاده مصر، مولان، داستان اسباب‌بازی ۲، شرک، عصر یخ، شرکت هیولاها، جومانجی، چارلی و کارخانه شکلات‌سازی، دنیای گمشده، پارک ژوراسیک، ئی تی و... منتشر شد.

در این مراسم خبرنگاران نوجوان متن‌هایی را به یاد این سینماگر فقید سینمای ایران خواندند.

نمایش تصاویری از کودکی تا بزرگ‌سالی زنده‌یاد معلم از بخش‌های خاطره‌انگیز این مراسم برای خانواده و دوستان وی بود.

در ادامه مهدی جمالی نژاد شهردار اصفهان، علیرضا رضا داد دبیر، علیزاده معاون برنامه‌ریزی و پشتیبانی و شهیدی مدیر اجرایی برای تقدیر از خانواده معماریان روی سن رفتند.

دبیر سی‌امین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان با حضور روی سن پیش از تقدیر از خانواده معلم گفت: بعد از قبول مسئولیت دبیری جشنواره فیلم کودک و نوجوان علی معلم برایم پیام تبریکی فرستاد و پیشنهاد داد در اولین اقدام بخش کودک و نوجوان جشنواره که در دوره گذشته تفکیک‌شده بود، دوباره ترکیب شود. من هم گفتم انشالله و خوشبختانه اتفاق افتاد.

او متن دقیق مکالمه تلگرامی‌اش با علی معلم را برای حاضران قرائت کرد.

در این مراسم یکی از صنایع نفیس دستی اصفهان از سوی شهرداری این شهر به خانواده علی معلم اهدا شد. همچنین رضا داد لوح یادبودی را به آذر معماریان همسر معماریان  اهدا کرد. در این مراسم پوستر جشنواره سی‌ام نیز به‌رسم یادبود توسط هنرمندان امضا شد.

مرضیه برومند، مرضیه محبوب، شهرام مکری، شبنم مقدمی، امیر عابدی، جعفر صانعی مقدم و... از چهره های حاضر در این آیین نکوداشت بودند.