سرویس سینمایی هنرآنلاین: یکشنبه 11 تیرماه مراسم بزرگداشت مرضیه محبوب سازنده عروسک‌های به یادماندنی "کلاه قرمزی و پسرخاله"،" خونه مادربزرگه"، " خاله قورباغه" و... در سالن سینما فلسطین اصفهان برگزار شد.

 چهره‌های آشنایی چون مرضیه برومند، فرشته طائرپور، جعفر صانعی مقدم، شبنم مقدمی، غلامرضا آزادی، سهیل موفق و علیرضا رضاداد دبیر جشنواره فیلم کودک و نوجوان و مهدی جمالی نژاد شهردار اصفهان در این مراسم حضور داشتند.

در ابتدا مرضیه برومند که خود از پیشکسوتان فعال در عرصه سینمای کودک و نوجوان است و به درخواست خود اجرای این برنامه را پذیرفته بود، گفت: خودم خواستم مراسم بزرگداشت دوست عزیزم را که هم نام خودم هست اجرا کنم. مرضیه محبوب یکی از سرکاران فعالِ هنرمند و دقیق است و باید خیلی زودتر این مراسم برای او برگزار می‌شد. کسانی در سینمای کودک فعال هستند هیچ‌وقت آن‌طور که بایدوشاید شناخته نمی‌شوند، چرا که جاه‌طلبی ندارند و بیشتر دوستان بازیگر به دنبال این فضا هستند. خیلی از افراد هستند که در پشت صحنه مشغول فعالیتند و در سال‌های اخیر و پس از انقلاب به مدد این هنرمندان فعال در پشت صحنه سینمای کودک خوش درخشید.

وی ادامه داد: عروسک‌هایی که در سینما و تلویزیون دیده می‌شوند با تلاش عده بسیاری شکل می‌گیرند و با همت افراد زیادی دیده می‌شوند و همین عامل نیز موجب شده تا امروز سینمای کودک ما و سینمای عروسکی در کشور ما خوش بدرخشد. ما چون سینمای کودک داریم، به دنبال رشد آن هستیم و سینمای عروسکی یکی از عناصر رونق اقتصاد سینمای ماست. کسانی که در این عرصه فعالیت کردند بسیار برای این سینما زحمت کشیدند و عملکرد مرضیه محبوب در این میان بسیار درخشان بوده است.

برومند افزود: من در دانشگاه تئاتر خواندم و زمانی که شروع کردم با بچه‌های تئاتر عروسکی آشنا شدم، کسانی که به عروسکشان بدون جاه‌طلبی جان می‌دادند. اگر مرضیه محبوب نبود من "خانه مادربزرگه" را هرگز نمی‌توانستم بسازم. من از همانجا با طبع لطیف و شاعرانه محبوب آشنا شدم. او به قدری نرم و لطیف رفتار می‌کند و به قدری بدون جارو جنجال فعالیت دارد که درخشان‌ترین کارها را در همین سکوت خلق کرده است.

مرضیه محبوب

خالق "شهر موش‌ها" اظهار کرد: برای وجود یک عروسک مجموعه هنرها به کار گرفته می‌شود. مرضیه محبوب تنها سازنده عروسک نیست. او سال‌ها تئاتر کار کرده است و کارهای درخشانی در زمینه کارگردانی تلویزیونی انجام داده است. متأسفانه او در طی این سال‌ها بسیار اذیت شده و تصمیم گرفته دیگر به عنوان کارگردان فعالیتی نداشته باشد، در حالی که سینمای عروسکی ما مدیون محبوب است و او مادر عروسک‌هاست. آثار او در مجموعه "کلاه قرمزی" با هنر دست او خلق شده‌اند و او جزو کسانی است که عروسک پسرخاله را هم حرکت می‌دهد.

در ادامه مراسم مرضیه محبوب، به روی سن آمد و در پاسخ سؤال برومند که از او پرسید از کی عروسک در ذهن کودک شکل می‌گیرد و هویت پیدا می‌کند، گفت: از بچگی همه کودکان با عروسک همراه هستند و با آن عروسک بازی می‌کنند و گاهی حس درونی خود را با آن تخلیه می‌کنند و دختر و پسر هم ندارد. اسم عروسک حتماً نباید خود عروسک باشد و تنها می‌تواند دیدی باشد که ما در ذهن می‌سازیم یکشی فانتزی که هویت بیرونی هم دارد.

محبوب در ادامه عنوان کرد: مادرم در کودکی برای ما با وسایل ساده‌ای مثل استخوان و پارچه عروسک درست می‌کرد و این اولین عروسک‌های ما بودند. من زمانی که دانشکده رفتم عروسک نمایشی دیدم و اولین عروسکم را زیر نظر هما جدیکار در دانشگاه ساختم. تشویق‌های خانم جدیکار موجب شد تا من به این سمت گرایش بیشتری پیدا کنم و این راه را ادامه دهم.

در ادامه محبوب به ماجراهای خاله قورباغه و بعد از آن شکل‌گیری کلاه قرمزی اشاره کرد که در این فاصله کلیپی ساخته مسعود شاه محمدلو پخش شد که در آن فامیل دور از مجموعه کلاه قرمزی به سراغ مرضیه محبوب می‌رود و ماجرای زندگی و شکل‌گیری عروسک‌ها را بیان می‌کند.

 پس از پخش این کلیپ نیز بخش‌هایی از مجموعه "خونه مادربزرگه" پخش شد و در ادامه این مراسم محبوب درباره شکل‌گیری "کلاه قرمزی" گفت: قبل از آن با آقای طهماسب عروسک‌های نوزاد را کار کردیم به همراه مریم سعادت و بعد از آن سری جدید "واکسیناسیون" به روی آنتن رفت و درنهایت هم مجموعه "صندوق پست" که کلاه قرمزی از آنجا خلق شد و این روند ادامه یافت.

وی در پاسخ به این سؤال که چطور ایده‌های طهماسب را تبدیل به عروسک می‌کند گفت: فکرهایی که طهماسب دارد باعث ساخت عروسک‌ها می‌شود. او آنچه در ذهن دارد را به من می‌گوید و با توجه به شناختی که از او دارم عروسک را آماده می‌کنم و زمانی که عروسک به من نگاه می‌کند و نگاه من در نگاه او گره می‌خورد، حس می‌کنم آنچه باید شکل گرفته است.

محبوب درباره آخرین سریالی که در تلویزیون ساخت عنوان کرد: "موش نمکی" آخرین سریال بود که در مقام کارگردان کار کردم. این سریال 26 قسمت بود و به خاطر تهیه‌کننده و مدیریت و سیستم تلویزیون بسیار اذیت شدم و به همین دلیل نیز کارگردانی در تلویزیون را کنار گذاشتم.

فرشته طائرپور که این روزها به دلیل ساخت فیلم"خاله قورباغه" با محبوب همکاری دارد، طی سخنانی گفت: دلم می‌خواست از عروسک بازی‌های دوران کودکی‌مان اینجا بگویم که موجب شد تا ما تمرین مادری کنیم و بعدها وقتی بچه‌هایمان به دنیا آمدند تجربه مادر بودن را به‌واسطه عروسک‌هایمان داشتیم. ای‌کاش شما هم عروسک بازی کنید و مادری را با آن‌ها تجربه کنید.

محبوب نیز در ادامه صحبت‌های طائرپور بیان کرد: در طی این سال‌ها فیلم‌های عروسکی زیادی ساخته شده و در سینمای کودک تأثیر داشتند یا کاملاً عروسکی و یا همراه با بازیگر، اما فرشته طائرپور تنها کسی بود که همواره در پوستر کارهایش اسم بچه‌های عروسکی را روی پوستر گذاشته است.

طائرپور گفت: مرضیه محبوب یک دانه است و امیدوارم جوانان تشویق شوند و ادامه‌دهنده راه شما باشند.

برومند در ادامه این مراسم یادی از دنیا فنی زاده کرد و گفت: امشب جای حمید جبلی بسیار خالی است و باید یادی کنیم از دنیا فنی زاده عزیز که از بین ما رفت و او روحی در کلاه قرمزی دمید و توجه همه را به سمت کسانی جلب کرد که عروسک‌ها را تکان می‌دهند نه جای آن‌ها صحبت کنند.

رضاداد نیز طی سخنان کوتاهی گفت: خوشحالیم که در این دوره بخشی از زحمات خانم محبوب را قدر دانستیم و یاد خانم فنی‌زاده و میرهادی را هم گرامی می‌داریم. امیدوارم فیلم‌های عروسکی هم تعدادش همانند آثار انیمیشن بالا برود و بتوان بخشی جداگانه برای آن در جشنواره در نظر گرفت ولی متأسفانه هنوز تعداد این فیلم‌ها اندک است و امیدوارم تعداد تولیدات روزبه‌روز بیشتر شود و این جشنواره نیز بخش مستقل خود را در حوزه عروسک داشته باشد.

جمالی نژاد شهردار اصفهان نیز گفت: امیدوارم بتوانیم از کودکان امروز هنرمندانی چون این بزرگان در آینده داشته باشیم.

در ادامه این مراسم و با حضور جمالی‌نژاد، رضاداد، طائرپور، شبنم مقدمی، صانعی مقدم، غلامرضا آزادی، فریال بهزاد، سهیل موفق، نادره ترکمانی، طهماسب صلح‌جو، شیخ‌الاسلامی و امیر عابدی از مرضیه محبوب قدردانی شد.