سرویس سینمایی هنرآنلاین: سهیل موفق با فیلم "شکلاتی" در جشنواره فیلم کودک و نوجوان اصفهان حضور یافته است. او که خود در دوره کودکی جزو بازیگران سینمای کودک بود، امروز در مقام کارگردان در این حوزه مشغول فعالیت است.

موفق در گفت‌وگو با خبرنگار هنر آنلاین درباره حضور در جشنواره فیلم کودک و نوجوان بیان کرد: من کارم را با بازیگری در ۱۳ سالگی شروع کردم و در سن ۱۱ سالگی فیلم کوتاه ساختم از کودکی به فیلمسازی علاقه داشتم و به‌جز بازیگری دغدغه کارگردانی و بازیگری در این زمینه را دارم.

شکلاتی

کارگردان فیلم "شکلاتی" ادامه داد: اکنون دختر ۱۵ ماهه‌ای به نام جانا دارم که هم‌سن فیلمم است و دوست دارم او هم در آینده مثل من و هم‌نسل‌هایم در دهه ۶۰ و ۷۰ از سینمای کودک و نوجوان خاطره داشته باشد.

بازیگر سریال "شهرک ترافیک" درباره علت ورود از سینمای جدی به سینما کودک بیان کرد: ابتدا قرار بود فیلم اجتماعی با شکل و شمایل دیگری بسازم، اما زمانی که طرح این فیلمنامه دو سال پیش مطرح شد، احساس کردم پتانسیل لازم را دارد و می‌توانم با ساخت این فیلم ادای دینی به سینمای کودک و نوجوان داشته باشم.

وی در ادامه با اشاره به این‌که خودش از دنیای بازیگری و در دوران کودکی به این فضا ورود کرده درباره استفاده از تجربیاتش در سینمای کودک عنوان کرد: فعالیت من درگذشته، در مورد انتخاب‌هایم بسیار کمک‌کننده بود. چراکه خود من از همان جنس هستم و اگر بچه‌ای را ببینم با یک سلام‌علیک می‌توانم بفهمم این بچه می‌تواند جلوی دوربین موفق باشد یا نه دوربین را دوست دارد یا نه می‌تواند تحمل کند یا نه و آستانه تحملش تا چه اندازه است.

شکلاتی

موفق افزود: من خودم در زمان کودکی زمانی که تمام بچه‌های هم سن و سال من به مدرسه می‌رفتند، سر کار ‌بودم و شب‌کاری‌ها را تحمل می‌کردم و بعد هم با معلم خصوصی خودم را به سایرین می‌رساندم و چون این مسائل را تجربه کرده‌ام تقریباً به من کمک کرد تا در انتخاب بازیگران کودک اشتباه نکنم.

این کارگردان جوان همچنین درباره نوع و نحوه نگارش فیلمنامه و تفاوت دیدگاه نسل کودکان امروز با دیروز اظهار کرد: حمزه صالحی و کریم خودسیانی نویسندگان این فیلمنامه سه سال پیش‌طرح را نوشتند و تبدیل به فیلمنامه شد و بعدازآن رفتیم به سراغ اینکه تحقیقات میدانی انجام دهیم. با این تحقیقات و نزدیک شدن به نسل جدید سعی کردیم از خود این کودکان وام بگیریم و در فیلمنامه آن را منعکس کنیم. این روند دقیقاً تا روز فیلمبرداری و برداشت هر سکانس ادامه یافت و من از نظرات بچه‌ها بهره می‌بردم و در فیلمنامه منعکس می‌کردم، چراکه می‌دانستم هر چقدر کودک درون من فعال باشد، ولی من متعلق به نسل دهه 50 هستم و کودکی من در دهه 60 و 70 گذشته و به همین دلیل تمام تلاشم را کردم تا در فیلم خودم را کاملاً به کودکان امروز نزدیک کنم و با توجه به خانواده‌هایشان مسائل و مشکلات آن‌ها در فیلمنامه و فیلم انعکاس دهم. امیدوارم که در این زمینه موفق بوده باشم،"شکلاتی" را فقط برای مخاطب کودک ساختیم تا خوشحال با خانواده از سینما بیرون آید، از نظر من هرچه لازم بوده در این فیلم به‌درستی رخ‌داده است بدین معنا که دکوپاژ در حد فهم مخاطب است، بازی‌ها کنترل‌شده و از لغات درست استفاده کردیم.

وی در ادامه در پاسخ به این سؤال که استفاده از بازیگران چهره برای حضور موفق در گیشه بوده است بیان کرد: بازیگران این فیلم همه از دوستان خوب من هستند که به من احترام گذاشتند و پذیرفتند تا در این اثر حضور یابند، چرا که اگر دوست من نبودند برای حضور در فیلم کودک نمی‌آمدند. بازیگران این فیلم چون دوستان من بودند و به من اعتماد داشتند و فیلمنامه را دوست داشتند آمدند و بر من منت گذاشتند وگرنه انتخاب بازیگران و راضی کردن آن‌ها کار ساده‌ای که نبود هیچ، اتفاقاً به‌شدت هم سخت بود. من و آقای محمدی تهیه‌کننده این فیلم از شش ماه قبل از شروع فیلمبرداری تا یک روز مانده به زمان شروع فیلمبرداری مشغول انتخاب بازیگر بودیم و به‌شدت کار سخت و طاقت‌فرسایی بود این کار چراکه کار پر بازیگری هم بود و من به این بخش بسیار اهمیت می‌دهم، زیرا از این فضا آمده‌ام و دوست داشتم همه‌چیز خوب باشد و خیلی سخت انتخاب بازیگر داشتیم.

موفق همچنین در پاسخ به سؤالی دیگر درباره به کار گرفتن قوه تخیل کودکان در آثار سینمایی و پرورش آن نیز گفت: اصولاً سینمای کودک ما کمی قوی‌تر است که دلیلش حضور در جشنواره‌های خارجی و جوایز خوبی است که به این فیلم‌ها تعلق می‌گیرد. تنها جذابیت سینمای کودک همین است.

این کارگردان در ادامه به معضل اکران فیلم‌های کودک و نوجوان اشاره کرد و افزود: به این دلیل که متأسفانه ما اکران نداریم، باعث شده است فیلمسازان درجه‌یک ما در عرصه سینمای کودک ریزش پیدا کنند و دیگر در این عرصه حضور نداشته باشند. من دو سال برای این فیلم از صفر تا صد زحمت کشیدم، در حالی‌ که می‌توانستم این انرژی و زمان را در سینمای کمدی و اجتماعی صرف کنم که اتفاقاً بلد هم هستم، چراکه بازیگر کمدی هم بوده‌ام و می‌دانستم صرف این زمان علاوه بر نتیجه دلخواه آورده مالی خوبی هم برایم به همراه خواهد داشت، اما این کار را نکردم چراکه به این سینما علاقه‌مندم، اما متأسفانه به دلیل نبود فضای اکران مناسب برای سینمای کودک و نوجوان بسیاری از فیلمسازان خوب، دیگر حضور ندارند و به‌جای آن‌ها یکسری آدم دیگر که ازاینجا مانده و ازآنجا رانده‌شده‌اند آمده‌اند که این حضور موجب ساخت فیلم‌هایی شده که در گوشه‌ای مانده و اکران نشدند و درنتیجه هم سینمای کودک و نوجوان از بین رفته است. درواقع ضربه اصلی را ما از اکران خورده‌ایم و باید فکری به حال این مشکل کرد.

شکلاتی

وی ادامه داد: طی جلساتی که با آقای حیدریان رئیس سازمان سینمایی و رضا داد دبیر جشنواره فیلم کودک و نوجوان داشتیم در این زمینه بسیار صحبت کردیم و تنها درخواست من برای سینمای کودک، اکران مناسب فیلم‌های این حوزه بوده است و آقای حیدریان هم قول داده‌اند که با تمام توان با کمک آقای رضا داد به این موضوع رسیدگی کنند. اکنون در سبد اکران، سینمای کودک یک مسئله جدی است. اگر فیلمی دیده نشود، سرمایه‌گذاران دیگر حاضر به‌صرف هزینه در این عرصه نخواهند بود.

موفق در ادامه درباره بازخورد مخاطب از دیدن فیلم "شکلاتی" اظهار کرد: اگر خانواده‌ها بعد از تماشای "شکلاتی" خوشحال بیرون بیایند، بزرگ‌ترین جایزه‌ام را از سینما گرفته‌ام. من فقط و فقط برای مخاطب این فیلم را ساختم. اگر از سینمای کودک حمایت نشود، فیلمسازان سراغ این ژانر نخواهند آمد.

وی در خاتمه درباره فعالیت‌های جدید خود نیز بیان کرد: در فضای بازیگری هر جا که احساس کنم نقشی برای من وجود دارد و آن را دوست داشته باشم، حتماً جلوی دوربین می‌روم و در سریال‌هایی که خودم ساختم حضور داشتم، اما اولویت من فیلم‌سازی است و یکی از دغدغه‌های من سینمای کودک بود که آن را با ساخت فیلم "شکلاتی " انجام دادم و دیگری دغدغه اجتماعی من است که یکی از فیلمنامه‌هایم با عنوان "کافه نارون" پروانه ساختش پیش از "شکلاتی" دریافت شد و آماده است و امیدوارم پاییز جلوی دوربین برود تا برای حضور در جشنواره فیلم فجر آماده شود. امیدوارم همه‌چیز درست پیش برود و بتوانیم در این زمینه نیز مخاطب داشته باشیم.