سرویس سینمایی هنر آنلاین: اصفهان این روزها حال و هوای دیگری را پشت سر می‌گذارد. شهر سراسر رنگ است و شور و هیجان کودکانه، از ایستگاه‌های بازی و شادمانی در سطح شهر گرفته تا سالن‌های مملو از کودکانی که همراه با خانواده‌هایشان برای دیدن فیلم‌های مورد علاقه‌شان در جلوی آن‌ها صف کشیده‌اند.

در ساعات اولیه صبح روز دوم جشنواره نشست خبری فیلم‌هایی که شب گذشته به روی پرده سینماها رفتند برگزار شد. اولین نشست اختصاص داشت به فیلم "چهل کچل" ساخته صادق صادق دقیقی که در آن پژمان بازغی، پرهام دلدار، مهدی مهاجری، ونوس کانلی، رضا ناجی، مهدی اکبری، مریم بوبانی و سوگل طهماسبی به ایفای نقش می‌پردازند. این فیلم داستان فولکلوری است درباره خطه مازندران که بر بستری امروزی روایت می‌شود. صادق صادق دقیقی کارگردان این اثر سینمایی در بخشی از صحبت‌های خود از محمدمهدی حیدریان رئیس سازمان سینمایی درخواست کرد که در طول یک سال سه سالن سینما را به‌طور تمام‌وقت به نمایش فیلم‌های کودک و نوجوان اختصاص دهد.

دومین نشست این روز به فیلم "نسترن‌های وحشی " به کارگردانی رهبر قنبری تعلق گرفت. این فیلم روایت معلمی است که برای آنکه مدرسه‌اش تعطیل نشود در پی دانش آموزان غایب مدرسه است. در این فیلم داود رضایی، نگین غفاری، پدرام پور عباسی به ایفای نقش پرداخته‌اند. قنبری در پاسخ به این سؤال که چرا این فیلم در سینمای کودک دسته‌بندی‌شده است، توضیح داد: من فیلم کودک نساخته‌ام و اصلاً بلد نیستم بسازم، اما فیلمسازی برای نوجوانان را می‌دانم. در حال حاضر بچه‌ها به مدارس غیرانتفاعی می‌روند و در جوانی سوار ماشین پورشه می‌شوند. درحالی‌که نوجوانی آغاز بزرگ‌سالی است و نباید آن را دست‌کم گرفت. باید به نوجوانان در این سن مسئولیت داد. کاری که کشورهای غربی مدنظر دارند، اما ما از آن غافل هستیم.

سومین نشست از روز دوم همراه شد با حضور عوامل فیلم سینمایی "شکلاتی " که شب گذشته از این فیلم در جشنواره فیلم کودک و نوجوان اصفهان رونمایی شد. "شکلاتی" قصه کارخانه شکلات‌سازی است که به پارسای 13 ساله می‌رسد و پارسا به کمک دوستان خود سعی در اداره آن دارد. در این فیلم همراز اکبری، شبنم مقدمی، ناصر هاشمی، محمدرضا شیرخانلو، محمدرضا هدایتی، ارژنگ امیر فضلی، شهره لرستانی، آیلی احمدی، داریوش اسد زاده و علی مسعودی به ایفای نقش پرداخته‌اند. سهیل موفق کارگردان فیلم "شکلاتی" در سخنانی گفت: من با نگاه به فیلم‌های "گلنار" و "گربه آوازه‌خوان" سعی کردم کودکان امروز را بشناسم چرا که هر قدر هم که کودک درونم زنده باشد بازهم از کودکان گذشته هستم و با نسل امروز فرق دارم. سعی کردم با کودکان حرف بزنم و سکانس‌ها را بر اساس علایق آن‌ها پایه‌گذاری کنم، چرا که فیلم برای آن‌ها است. فقط برای مخاطب فیلم را ساخته‌ام و اگر آن را ببینند و خوشحال خارج شوند، بهترین جایزه را گرفته‌ام.

حمزه صالحی نویسنده فیلمنامه این فیلم نیز بیان کرد: دهه 60 و 70 دوران طلایی سینما کودک و نوجوان بوده است. وقتی به سینمای کودک و نوجوان بها دهیم می‌توانیم سینما را ازلحاظ تجاری نیز بهره‌مند سازیم. زمانی که می‌خواهیم برای یک کودک بنویسیم باید ذهن خود را با او یکسان کنیم دهه 60 و 70 را من هم قبول دارم که از شرایط خوبی بهره‌مند بودیم اما باید نقطه‌گذاری کنیم و آرام‌آرام به شرایط مطلوب راه پیدا کنیم.

آخرین نشست به فیلم "دزد و پری 2" ساخته حسین قناعت اختصاص داشت. او در بخشی از صحبت‌های خود اظهار کرد: من به‌عنوان فیلمساز کودک، در جریان فیلمسازی گاهی هم از کودک درونم فاصله می‌گیرم و کمتر به پیام‌های منفی و اخباری درباره بی‌عدالتی‌های جامعه توجه می‌کنم. ساختن فیلم تلخ بودجه را برنمی‌گرداند. همچنین این فیلم‌ها برای خانواده‌ها و بچه‌ها رضایت‌بخش نیست.

وی خاطرنشان کرد: بچه‌های امروز با نسل‌های قبل تفاوت دارند. من کارگردان ابتدا باید بچه‌ها را به سینما بکشانم و یک ساعت و نیم در سالن سینما نگه‌دارم. بنابراین تلاش می‌کنم فیلم سرگرم‌کننده بسازم؛ اما هیچ فیلمسازی فیلم بدون پیام نمی‌سازد؛ زیرا پیام در سینما کم یا زیاد حرف اول را می‌زند و من هم به این اتفاق بی‌توجه نیستم.

ازجمله نکاتی که در روز دوم جشنواره حائز اهمیت بود خاطره نگاری از عادل فردوسی پور مجری محبوب برنامه نود است. او در گفتگویی کوتاه که با بولتن جشنواره داشت از قاب‌های ماندگار کودکی خود سخن گفته است. عادل فردوسی پور خاطره‌انگیزترین فیلم‌هایی را که در کودکی‌اش دیده است، نام برد. این مجری و تهیه‌کننده محبوب تلویزیون "مسافر "،"خانه دوست کجاست؟" زنده‌یاد عباس کیارستمی و "سازدهنی " امیر نادری را با قاب‌ها و عکس‌هایی که از آن‌ها در ذهن دارد، ماندگارترین تصاویر سینما در دوران کودکی‌اش عنوان کرد.

در ادامه اتفاقات و برنامه‌های روز دوم جشنواره اکران فیلم "روزی که پدر شاخ و برگ درآورد" ساخت کشور بلژیک، کرواسی و هلند، فیلم "مشق شیدا" به کارگردانی مهرداد حسنی و نویسندگی محسن جسور با بازیگری فاطمه باقری و میلاد ترقی‌خواه و فیلم "دختر و پدر " به کارگردانی میرسینی و ارستیدو با مشارکت قبرس و امریکا با نقش‌آفرینی سلست هولشایمر بود که در سالن نقش‌جهان سینما چهارباغ اکران شد. فاطمه باقری وسلست هولشایمر دو بازیگر دختر کودک که به همراه کارگردان مشق شیدا در سالن اصلی سینما چهارباغ حضور یافتند از اینکه در سی‌امین فستیوال بین‌المللی کودک و نوجوان شرکت کردند ابراز خوشحال کردند. اکران سه فیلم در سالن نقش‌جهان سینما چهارباغ با دوبلوری شوکت حجت، بهروز علی محمدی ومریم خسروی همراه بود و این دو بلورها هم‌زمان این آثار را برای حاضران به‌صورت زنده دوبله کردند.

همچنین کارگاه ساخت انیمیشن با "تکنیک استاپ موشن ویژه کودکان " با حضور مدرسانی از کشور سوئد در کتابخانه مرکزی شهر اصفهان برگزار و با تجربه‌های اولیه فیلمسازی کودکان همراه شد.