سرویس سینمایی هنرآنلاین: مرتضی علی عباس میرزایی، به همراه پیمان نهان قدرتی و کاوه مظاهری به‌عنوان اعضاء هیئت‌داوران بخش مسابقه فیلم‌هاى کوتاه ایرانى (ایسفا) سی امین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان اصفهان مشغول فعالیت است.

او در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره داوری فیلم‌های کوتاه و نیمه بلند گفت: من از سوی صنف انجمن فیلم کوتاه در بخش ایسفا انتخاب شدم و این لطف دوستان بودم که من را انتخاب کردند. جا دارد از دوستان و همچنین مسئولین جشنواره که به قشر فیلم‌ساز احترام گذاشتند و شرایط مناسب را برای قضاوت ما فراهم کردند، تشکر کنم.

 عباس میرزایی درباره ملاک و معیار داوری آثار اظهار کرد: ملاک ما در ابتدا کودک یا نوجوانی بود که با اثر مواجه می‌شد، بعد کیفیت فیلم، قصه، نحوه روایت و درنهایت تکنیک برای هیئت‌داوران حائز اهمیت بود. کودک و نوجوان باید شاد و خوشحال باشد و در بچگی بزرگ‌سال نشود. باید این موارد را در نظر گرفت و از میان فیلم‌های انتخاب‌شده، آثار مناسب را انتخاب کرد. به نظرم هیئت انتخاب به لحاظ فنی به فیلم‌ها رحم نکرده بود و خیلی گزیده آثار انتخاب شدند. به نظرم آن میزان که هیئت انتخاب اهمیت دارد، هیئت‌ داوران اهمیت ندارد. چراکه ملاک و معیار انتخاب آثار و ورودشان به بخش مسابقه بسیار مهم است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه کودک و نوجوان با فیلم کوتاه و نیمه بلند راحت‌تر ارتباط برقرار می‌کند، بیان کرد: به نظرم کودکان با فیلم کوتاه راحت‌تر ارتباط برقرار می‌کنند. در دهه 60 کارتن‌ها و فیلم‌هایی که پخش می‌شد مثل "تام و جری "، "هادی و هدی "، "شهر موش‌ها " و حتی برنامه‌های کودکی که بچه‌ها در آن حضور داشتند، به لحاظ زمانی خیلی کوتاه بود و این باعث می‌شد تا ما بچه‌های دهه 60 با فضای فیلم کوتاه و نیمه بلند بزرگ شویم و با این فضا غریبه نباشیم. هرچند بچه‌های امروزی که در حال رشد هم هستند، متأسفانه به دلیل نبود خوراک مناسب از سوی تلویزیون و سینما با فیلم‌های خارجی و ماهواره بزرگ می‌شوند و از ما فاصله گرفته‌اند، ولی بااین‌حال همین بچه‌ها نیز با فیلم کوتاه راحت‌تر ارتباط برقرار می‌کنند. فیلم کوتاه باعث می‌شود تا شما در یک‌زمان کوتاه، کیفیت و تنوع را بیشتر مدنظر قرار دهید و این اتفاق بسیار خوبی است.

کارگردان "انزوا " درباره مهجور بودن سینمای کودک افزود: اکران فیلم‌ها دست من، شما و پدر و مادر این بچه‌ها نیست. آبشخور مسائل فرهنگی ما دولت است و در کنار آن متولیان فرهنگی، تلویزیون، سینما، کانون پرورش فکری کودک و نوجوان که باید از سوی دولت حمایت شوند تا بتوانند کار خود را به‌درستی انجام دهند. متأسفانه متولیان امر یادشان رفته که بچه‌های دهه 70 ،80، 90 هم هستند و اگر با همین شیوه بخواهند جلو بروند قهرمانان ما تبدیل به یک سری موجودات عجیب‌وغریب خارجی خواهند شد و دیگر قهرمانی برای بچه‌های ما باقی نخواهد ماند. در زمان ما هم فیلم‌ها و کارتن‌های خارجی بود، اما در کنارش هزار برنامه و فیلم کودک خوب هم داشتیم که برای ما رده سنی ما درباره آن فکر می‌شد، برنامه‌ریزی می‌کردند و تولید اثر داشتند.

 وی ادامه داد: ما بچه‌های دهه 50 و 60 در آن زمان با دیدن این آثار حالمان خوب بود. اینکه امروز فیلم‌های سینمای کودک چه جایگاهی دارند از من نباید بپرسید، چراکه من فرزندی ندارم؛ اما در اطرافم می‌بینم که بچه‌ها با ماهواره و کارتن‌های خارجی بزرگ می‌شوند و کودک دهه 90 امروز با کلاه قرمزی و شهر موش‌های ما بیگانه است و آن را دوست ندارد. کپل "شهر موش‌ها" برای من کودک دهه 60 جذابیت دارد، اما برای بچه امروز این‌گونه نیست.

 عباس میرزایی با توضیح این‌که باید از هنرمندان فعال در عرصه کودک حمایت کرد، گفت: باید از سینمای کودک حمایت کرد و دولت باید سوبسیدی برای هنرمندان فعال در این عرصه در نظر بگیرد تا هنرمندان برای حضور و فعالیت در این عرصه تشویق شوند و وارد این حوزه شوند. در سینمای هالیوود هم این اتفاق رخ می‌دهد و بسیاری از کارگردانان و بازیگران به نام فعال در این حوزه، در سینمای کودک هم فعالیت می‌کنند و اتفاقاً جذاب‌تر از سینمای بزرگ‌سال هم کار می‌کنند. چراکه سینمای کودک با جهان خیال‌بافی و سورئال ارتباط دارد. امروز دولت باید حمایت جدی از سینمای کودک داشته باشد و کیفیت را در اولویت قرار دهد.

این کارگردان جوان در ادامه درباره فیلم‌های حاضر در جشنواره اظهار کرد: فیلم‌هایی که ما در بخش کوتاه و نیمه بلند، دیدیم و داوری کردیم، در حد متوسط بودند و ما مانده بودیم که چطور باید به آن‌ها امتیاز بدهیم. ما باید یا خودمان را جای بچه‌ها می‌گذاشتیم و یا با این موضوع که از حضور بچه‌ها در آثار سینمایی سوءاستفاده شده است تا برای بزرگ‌ترها کار ساخته شود، کنار می‌آمدیم و واقعیت این است که برای بچه‌ها این فیلم‌ها ساخته نشده‌اند. متأسفانه ما می‌خواهیم در آثارمان پدر و مادرها را تربیت کنیم، درحالی‌که باید بپذیریم که این اتفاق نمی‌افتد و اشتباه است. چراکه شخصیت این فرد کاملاً شکل‌گرفته و قابل‌تغییر نیست. ما باید برای بچه‌ها فیلم بسازیم و آن‌ها را تربیت کنیم و شخصیت آن‌ها را شکل دهیم؛ اما این اتفاق رخ نمی‌دهد و سرمایه‌گذاری ما جای دیگری است.

وی ادامه داد: متأسفانه با نمایش این فیلم‌ها زمینه ذهنی کودکان را از بین می‌بریم و فرصت تخیل و حال خوب داشتن را به آن‌ها نمی‌دهیم. بچه‌های این نسل مخمل "خونه مادربزرگه " را هرگز تجربه نکرده‌اند و با آن حالشان خوب نمی‌شود باید تدبیری اندیشید و بچه‌ها را با آثار خوب آشنا کرد.

 عباس میرزایی در پاسخ به این سؤال که چرا آثاری که در عرصه کودک تولید می‌شوند عمدتاً کیفیت خوبی ندارند، گفت: کار کودک بسیار هزینه‌بر است و مستلزم صبر زیاد، وقتی کودک وارد کار می‌شود به‌تناسب حضورش همه برنامه‌ریزی‌های شما را دگرگون می‌کند و این یعنی فاجعه؛ چراکه هزینه‌ها افزایش پیدا می‌کند و کسانی که در این عرصه می‌خواهند فعالیت داشته باشند باید هزینه زیادی صرف کنند. درحالی‌که سینمای کودک حمایتی نمی‌شود و نمی‌توان در این زمینه اثر درخور و باکیفیتی که با هزینه اندک ساخته‌شده است تولید کرد. اگر در زمان گذشته خانم برومند کار می‌کرد و خروجی کارش نیز اثر خوب و فاخری می‌شد به این دلیل است که هزینه‌ها در آن زمان مثل امروز نبود و پول ارزش داشت؛ اما امروز پولی وجود ندارد که شما بخواهید فیلمی بسازید.

وی افزود: شما به‌عنوان یک فیلم‌ساز تا به لحاظ روحی و مالی تأمین نباشید، نمی‌توانید کارکنید. متولی سینمای کودک بنیاد سینمایی فارابی است که باید هم در بخش سینمای داستانی و هم در بخش سینمای کودک به‌صورت جداگانه تأمین منابع مالی داشته باشد؛ اما سؤال این است که مگر بودجه خود فارابی چقدر است که بتواند تزریق منابع مالی داشته باشد؟ به همین جهت بنیاد تنها کمک‌هزینه مالی را پرداخت می‌کند و همه می‌دانیم که امروز زیر یک یا دو میلیارد تومان نمی‌شود فیلم بفروش، خوب، جذاب تولید کرد. من می‌خواهم کار کودک بسازم تا کودک خیال‌پردازی کند و راضی باشد، اما آیا تلویزیون فیلم من را می‌خرد تا پخش کند؟ هیچ‌یک از این اتفاقات رخ نمی‌دهد و به همین دلیل هم نمی‌شود از هنرمند توقع داشت.

این کارگردان درباره تأثیر برگزاری جشنواره فیلم کودک و نوجوان نیز بیان کرد: اگر عکس کار نباشد، برگزاری جشنواره بسیارمی‌تواند کمک‌کننده باشد؛ اما به نظرم این سیستم فستیوال برگزار کردن در هرکجای دیگری هم غیر از اصفهان باشد، هیچ کمکی نمی‌کند. اگر خیلی جدی تمرکز کنیم و برنامه‌ریزی درستی برای آن داشته باشیم تا فیلم جذاب برای بچه‌ها تولید کنیم می‌توان انتظار یک حرکت خوب را داشت.

عباس میرزایی در خاتمه درباره زمان اکران فیلم "انزوا " و فعالیت‌های جدید خود نیز گفت: پیگیر اکران فیلم "انزوا " هستیم و امیدواریم تا در یک‌زمان مناسب بتوانیم اکران کنیم. این روزها مشغول نگارش فیلم‌نامه جدیدم هستم و قول می‌دهم اگر "انزوا " را دیدید و دوست داشتید، این فیلم را بیشتر دوست خواهید داشت چراکه بسیار هیجانی و پرانرژی است.

وی همچنین درباره تغییر سبک و فرم فیلم‌سازی خود نیز اظهار کرد: فرم، ساختار و نحوه قصه "انزوا " خود من است و هرگز از آن فاصله نمی‌گیرم، تنها تلاش می‌کنم نقاط ضعفم را تقویت و نقاط قوتم را حفظ کنم.