سرویس سینمایی هنرآنلاین: نشست خبری چهاردهمین جشنواره فیلم دانشجویی نهال صبح امروز با حضور خاتون حیدری فاروقی دبیر جشنواره، آناهیتا هوشان، دبیر بخش بین‌الملل، نگار خسروی مسئول روابط عمومی، متین احمدی دبیر اجرایی، پیوند اقتصادی دبیر انجمن علمی سینما و اصحاب رسانه برگزار شد.

 در ابتدای این نشست خاتون حیدری فاروقی دبیر چهاردهمین جشنواره فیلم نهال گفت: جشنواره نهال دو سال است بین‌المللی شده است و زیر نظر معاونت فرهنگی اجتماعی دانشگاه هنر برگزار می‌شود. دبیر جشنواره هر سال از میان دانشجویان دانشگاه هنر و با رأی گیری انتخاب می‌شود. خوشحالیم که می‌توانیم در جریان فیلم کوتاه به‌واسطه این جشنواره نقشی داشته باشیم.  جشنواره فیلم نهال در جریان فیلم کوتاه ایران نقشی هرچند اندک دارد ولی بسیاری از دانشجویان علاقه‌مند هستند تا در این جشنواره حضورداشته باشند. خوشحالیم که بعد از 13 سال از برگزاری این جشنواره امروز جشنواره فیلم نهال در دنیا نیز شناخته‌ شده است و به‌خوبی آن را می‌شناسند.

وی بیان کرد: امسال حدود 402 اثر داستانی، تجربی، مستند، سال اول و انیمیشن به دبیرخانه جشنواره فیلم نهال ارسال شد که با داوری مسعود سفلایی، مجید شیخ انصاری و محمد نجاریان از این میان 71 اثر وارد بخش مسابقه و 26 اثر نیز در بخش خارج از مسابقه به نمایش گذاشته می‌شود. سعی شد به سینمای تجربی نگاه ویژه‌تری داشته باشیم چراکه متأسفانه سینمای ما در این حوزه دچار یک گنگی است که وضعیت این دست فیلم‌ها را مشخص نمی‌کند به همین دلیل نیز تلاش کردیم تاکمی هم درباره سینمای تجربی فعالیت کنیم و به کنکاش بپردازیم.

حیدری فاروقی در ادامه افزود: بااینکه جشنواره نهال به بخش فیلم اختصاص دارد اما ما 150 اثر نیز در بخش عکس داشتیم که از این میان با داوری سیامک زمردی مطلق، محمدبدرلو و مریم تخت‌کشیان 38 اثر به مرحله نهایی راه یافت و از میان 40 پوستری که ارسال‌شده بود با داوری فرشید پارسی کیا و مازیار تهرانی به دلیل اینکه آثار از کیفیت بالایی برخوردار نبودند متأسفانه در این بخش اثری به مرحله نهایی راه نیافت.

دبیر چهاردهمین جشنواره فیلم نهال بابیان این‌ که بخش تیزر فیلم‌های حاضر در جشنواره نیز برای اولین بار است که راه‌اندازی شده اظهار کرد: ما برای بازار سازی و همچنین عرضه فیلم‌ها از کارگردانان خواستیم تا تیزر آثار خود را نیز ارسال کنند و برای اولین بار است که بخش اقلام تبلیغاتی نیز در جشنواره پررنگ شده تا این بخش نیز در میان کارگردانان و فیلم‌سازان شناخته‌شده و جایگاه آن مشخص شود.

فاروقی بیان کرد: هدف این جشنواره فراهم آوردن زمینه‌ای برای نمایش توانمندی‌های دانشجویان، ارتباط دانشجویان با بدنه سینما و ایجاد فضایی سالم جهت رقابت میان آثار آن‌هاست.

وی همچنین افزود: در این دوره بیش از هر چیز فیلم‌هایی با موضوعات اجتماعی به دستمان رسید که اکثر این فیلم‌ها تلخ بودند. جالب و عجیب بود که دانشجویان این موضوعات و البته واقعیت‌های جامعه را به تصویر کشیده‌اند، مسائلی که گاهی نهادهای دیگر به آن نپرداختند اما در این جشنواره به آن‌ها نگاه شده است.

هوشان دبیر بخش بین‌الملل در ادامه گفت: در بخش بین‌الملل نیز 200 فیلم از 11 کشور از تمام قاره‌ها برای ما ارسال شد که از این میان 29 فیلم به بخش نهایی رسید.

وی افزود: ما سه ورک شاپ برای این دوره از جشنواره در نظر گرفتیم که اولین ورک شاپ ما توسط فیلیپ تریرهرمان فیلم‌ساز مستقل فرانسوی طی 4 روز برگزار شد و در آن درباره ویدئو آرت صحبت شد. دو کارگاه دیگر نیز داریم که اولی کارگاه تدوین استاد بهرام دهقانی است و دیگری کارگاه سینا کرمانی زاده است که با عنوان شناخت نور برگزار شد.

 هوشان ادامه داد: تلاش شد تا با برگزاری این کارگاه‌ها وحدت وجود داشته باشد و به همین دلیل نیز از بخش گرافیک خواستیم تا هر بخش را با طراحی یک پوستر جدا از هم معرفی کنند تا هم نزدیک به روحیه دانشجویی باشد و هم یک المان متحد میان دانشجویان باشد.

پیوند اقتصادی دبیر انجمن علمی سینما نیز گفت: معتقدیم جشنواره نهال به بچه‌های سینما کمک می‌کند و به آن‌ها انگیزه می‌دهد تا فیلم بسازند و فعالیت داشته باشند امیدوارم نهادهای سینمایی و دانشگاهی از جشنواره فیلم نهال حمایت کنند و تعامل خوبی با ما داشته باشند.

اقتصادی در ادامه افزود: ما امسال طبق روال هرسال یک بزرگداشت خواهیم داشت که امسال از محمدحسین فرج یکی از پیشکسوتان عرصه هنر و متخصص لابراتوار تجلیل می‌کنیم چراکه علاوه بر فعالیت در عرصه هنر استاد دانشگاه نیز هستند و ما در طی این سال‌ها از او بسیار آموخته‌ایم و حالا که استادان از ما دانشجویان حمایت می‌کنند ما نیز به این شکل حمایت خود را از استادانمان بیان می‌کنیم.

فاروقی همچنین در خاتمه بیان کرد: به دلیل هم‌زمانی جشنواره با ایام ماه مبارک رمضان و انتخابات ریاست جمهوری تاریخ تقویمی جشنواره تغییر کرد و چهاردهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم نهال از 7 تیرماه تا 14 تیرماه در سالن فارابی دانشگاه علمی کاربردی واحد هنر و سالن استاد سیف‌الله داد خانه سینما برگزار خواهد شد.

در انتهای این جلسه از پوستر چهاردهمین جشنواره بین‌المللی فیلم دانشجویی نهال رونمایی شد.