به گزارش خبرنگار هنرآنلاین، حدود یک ماه و نیم دیگر انتخابات مجلس شورای اسلامی برگزار خواهد شد. از همین حالا مردم در فضای مجازی به تکاپوی بازنگری مجلس و نمایندگان فعلی افتاده‌اند تا بتوانند بهترین انتخاب را در زمان انتخابات داشته باشند. این روزها مردم به خوبی می‌دانند که وقتی امام گفت:«مجلس در راس همه امور است.» یعنی چه.

در این بین صدا و سیما هم از قافله عقب نمانده و از ۱۹ دی ماه برنامه «کتاب قانون» از شبکه یک در حال پخش است. این برنامه رئالیتی‌شو یا همان مستند مسابقه است. به جز دو بازیگر نام آشنا، فخرالدین صدیق شریف و سیروس همتی، باقی افراد این برنامه شرکت‌کنندگانی از اقشار مختلف جامعه هستند. در واقع کسانی در این برنامه حضور دارند که می‌خواستند نماینده مجلس بودن را تجربه کنند و حالا به مجلسی فرضی راه یافته و برای حل مشکلات اساسی مردم و جامعه در کمیسیون‌های مختلف بحث و گفت وگو می‌کنند. نتیجه بررسی طرح‌ها و لوایح این افراد، همانند فرآیند واقعی تصویب قانون، به صحن مجلس راه‌ می‌یابد تا نهایتا قانونی تصویب شود. ما در این برنامه حدودا یک ساعته، روند قانون‌گذاری و آنچه بر یک نماینده مجلس می‌گذرد را می‌بینیم. این رئالیتی شو در موزه مجلس یا همان مجلس شورای ملی ضبط شده است. محلی که نمادی برای قدمت قانون‌گذاری در ایران است.

برنامه «کتاب قانون»، مجموعه‌ای ۲۷ قسمتی است که سعید ابوطالب کارگردان و محمد حسین سعادتی تهیه‌کنندگی آن را برعهده دارد. ابوطالب در کارنامه خودش، تجربه چند مستند مسابقه دیگر هم دارد مانند «شب‌های مافیا» و «شام ایرانی».

کتاب

انتخابات بهانه است

ایجاد بستر گفت وگو راجع‌به مشکلات و دغدغه‌های مردم و ارائه راه‌حل‌های پیشنهادی یکی از وظایف و اهداف رسانه‌هاست. در شرایطی که برخی رسانه‌های غربی تلاش می‌کنند مشکلات را بدون راه‌حل و کشور را در بن‌بست نشان دهند، دیدن اینکه خود مردم برای حل مشکل دست پری دارند، قدمی رو به جلو برای رسانه ملی است. برخی مسائل مانند مشکلات اقتصادی و معیشتی، دغدغه همیشگی مردم است و با اینکه در مورد موضوعاتی مانند اقتصاد، مسکن، خودرو،  جمعیت و... همیشه اظهار نظر مسئولان را می‌شنویم اما پرداختن به موضوعات مهم از زبان خود مردم و شرکت‌کنندگان برنامه «کتاب قانون»، اهمیت دیگری دارد. اینکه همه ما خودمان را در فرایند حل مسئله و قانون‌گذاری سهیم بدانیم می‌تواند نگاه واقع‌بینانه‌تری به ما دهد. یکی از اهداف برنامه کتاب قانون همین است.

ترویج گفت وگو میان مردم و ارائه نظرات مخالف و موافق آن هم در قاب تلویزیون چند وقتی است که راه افتاده و این برنامه نیز در همین راستا است. به نظر می‌رسد اینکه مردم بتوانند بدون واسطه، ناظر بر موضوعات مختلف، راه‌حلی ارائه دهند؛ می‌تواند چند بعدی و پیچیده بودن مشکلات را هم به شرکت‌کنندگان و هم به مردم نشان دهد. هرکدام از ما وقتی به حل مشکلات کشور فکر می‌کنیم، راه‌حل آن‌ را ساده و نزدیک می‌بینیم یا گاهی مطالبات ما ناظر به مشکل نیست بلکه ناظر به مسئولانی است که در صندلی مجلس یا دولت نشسته‌اند. به نظر می‌رسد «کتاب قانون» خواسته ذره‌بینی روی مجلس بگذارد و با شبیه‌سازی مجلسی شیشه‌ای که همه چیزش شفاف و جلوی چشم مردم اتفاق می‌افتد؛ از نزدیک نشان دهد که چه اتفاقی پشت درهای بسته کمیسیون‌های مجلس می‌گذرد. مقایسه این مسابقه با مجلس واقعی در سال‌های اخیر می‌تواند این درک را به مخاطب بدهد که کجای قوه مقننه ناکارآمدی دارد و اگر ما به‌جای نمایندگان فعلی در بهارستان بودیم، چه می‌کردیم؟

کتاب1

نماینده خوب چه ویژگی‌هایی دارد؟

یک نماینده خوب چه ویژگی‌هایی دارد؟ یا یک مجلس خوب چه مجلسی است؟ «کتاب قانون» فرصتی است تا به مجلس بیشتر فکر کنیم. تا امروز بارها دیده‌ایم که رسانه‌های مختلف از جمله صدا و سیما، در قالب‌های متنوع مانند برنامه‌های گفت وگو محور سعی در افزایش دانش مردم در خصوص مسائل حاکمیت و قانون‌گذاری داشتند اما اثرگذاری چندانی نداشته‌اند. سواد انتخاباتی مردم زمانی بالا می‌رود که نزدیک انتخابات و در مواجهه با سیل وعده‌های کاندیدها بتوانند تصمیم بگیرند و بهترین فرد را انتخاب کنند.

برنامه «کتاب قانون»، از قالب برنامه‌های رایج همیشگی کمی فاصله گرفته و می‌خواهد پا به پای مردم در مسیر نماینده شدن، قانون گذاری و حل مشکلات همراه شود. درواقع این برنامه قصد دارد بدون اینکه مستقیم چیزی بگوید، نشان ‌دهد که شرکت در انتخابات و خروجی انتخاب مردم چه تاثیری در زندگی‌هایمان دارد.

 در قسمت‌های اخیر «کتاب قانون»، راجع‌به مسائلی مانند شفافیت آرا و آلودگی هوا بحث و بررسی شد. فخرالدین صدیق شریف، رئیس مجلس کتاب قانون هم در نطق‌های خود از نماینده خوب و استفاده از فرصت نمایندگی برای خدمت به مردم، حرف زد که البته مخاطبش را می‌توان  شرکت‌کنندگان برنامه و هم نمایندگان واقعی مجلس دانست. اولین موضوعی که این برنامه و در کمیسیون ویژه‌اش بررسی کرد، شفافیت آرا بود. مجلس در کتاب قانون، از همان ابتدا شفاف است و همه از تصمیمات و نظرات باقی شرکت‌کنندگان باخبر هستند. این الگوی مجلسی ایده‌آل برای سازندگان برنامه و صد البته مردم است.

یکی از نقاط قوت این برنامه، استفاده از موضوعات روز و قوانینی است که درحال بحث و بررسی در مجلس است یا ناظر بر همان موضوع، اخیرا قانونی تصویب شده است. البته باید ببینیم در ادامه چقدر به دغدغه‌های واقعی مردم می‌پردازد و شرکت‌کنندگان چه راه‌حلی برای رفع مشکلات دارند.

درنهایت اینکه «کتاب قانون» روزهای فرد از شبکه یک سیما و روزهای زوج از شبکه نسیم پخش می‌شود. بد نیست نظاره گر حل مسائل کشور توسط شرکت‌کنندگان این مجلس فرضی باشید.