گروه سینما و تئاتر هنرآنلاین، بخش رادیوتئاتر چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر طی چهار روز از 27 دی میزبان 11 اثر از سراسر کشور خواهد بود که در سالن سایه و تالار مشاهیر تئاتر شهر اجرا خواهند شد. 

 نمایش «رنا» به نویسندگی منصوره عسگری دشت بیاض و کارگردانی هانیه پیرامی از خراسان جنوبی، یکی از آثار راه‌یافته به این بخش است. 

برای آگاهی از خط روایی این اثر نمایشی و چند و چون آماده سازی متن و شیوه کارگردانی و اجرای آن با هانیه پیرامی به گفت وگو پرداختیم که در ادامه می‌خوانید.

 این کارگردان با بیان اینکه نمایش «رنا» بر بستر ماجراهای زندگی محمود درویش شاعر مقاومت فلسطین روایت می‌شود گفت: «این شاعر بنام ابتدا با یک دختر یهودی عرب به نام «ریتا» ازدواج می کند که چندی بعد، به واسطه پیوستن ریتا به ارتش اسرائیل این رابطه به پایان می‌رسد، همان زمانی که این هنرمند بزرگ شعر معروف «ریتا و تفنگ» را می سراید و... هدف مان از روایت داستان زندگی محمود درویش این بود تا سهم کوچکی در نشان دادن مظلومیت مردم غزه و فلسظین داشته باشیم و حداقل جوان ها بدانند که چگونه آن‌ها از سرزمین شان بیرون رانده شدند.»

 او با بیان اینکه اثر نمایشی «رنا» در کنار 10 اثر نمایشی دیگر 29 دی ساعت 16 در سالن سایه تئاتر شهر برای علاقه‌مندان اجرا می شود، افزود: «با توجه به اینکه رادیوتئاتر، مدیومی مابین رادیو و تئاتر است، ضروری است تا المان‌های تئاتر در آن رعایت شود که مهم‌ترین آن، مالکیت میکروفون است، در صورتی که در تئاتر صحنه ای این مسئله و نیاز به چشم نمی‌خورد.»

 چهل‌و‌دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به ریاست کاظم نظری و دبیری مهدی حامدسقایان، از 27 دی تا 12 بهمن 1402 در تهران برگزار خواهد شد.