گروه سینما هنرآنلاین: درحالی‌که بخش وسیعی از خاطرات اسرا و آزادگان مغفول مانده است، مسعود ده‌نمکی باهمتی بیست سال توانست بخشی از آن را در یک مجموعه 78 جلدی «فرهنگ­نامه اسارت و آزادگان» جمع‌آوری کند. مسیری که  در راه تحقق­‌اش با کم مهری‌هایی هم روبه‌رو شده است اما بالاخره بعد از بیست سال با حضور اهالی فرهنگ و هنر از این اثر ماندگار و مرجع رونمایی شد، رونمایی از کتابی که به گفته حداد عادل اگر راجع به تاریخمان ننویسیم، برایمان می‌نویسند.

ابوالفضل همراه بازیگر سینما و تلویزیون و رئیس فرهنگسرای نیاوران در گفتگو با هنر­آنلاین در ارتباط باشخصیت مسعود ده‌نمکی گفت: مسعود ده‌­نمکی  شخصیت چند­وجهی دارد. یک وجه بارز او توانمندی او در عرصه رسانه، فرهنگ و هنر است؛ وجه دیگر این هنرمند بحث اخلاقی است که در شخصیت او بسیار بارز و بااهمیت است.

این رئیس فرهنگسرای نیاوران در ادامه گفت: ده‌نمکی از آن دسته آدم­‌های دغدغه‌مند انقلابی است. او سال­‌ها در جبهه و بعد از دفاع مقدس در عرصه‌های مختلف فرهنگی و رسانه­ای حضورداشته است اما در کنار همه این کارآمدی‌ها آنچه اطرافیان و دوستان اش از او یاد می‌کنند جنبه اخلاقی اوست و  قبل از ورود به هر عرصه‌ای اخلاق در رأس فعالیت‌های او تعریف می‌شود.

این بازیگر تلویزیون و سینما در ادامه افزود: همواره این هنرمند توسط نااهلان مورد هجمه واقع‌شده است، شایعات بی‌اساسی که بعدها هرکس، توفیق همکاری با این پیشکسوت عرصه هنر را پیداکرده بر تفاوت تصویرسازی پیرامون حواشی او با آنچه در واقعیت وجود دارد اذعان کرده است.

همراه در خصوص سومین ویژگی بارز ده‌نمکی گفت: باوجوداینکه این هنرمند در تمامی عرصه‌ها موفق بوده است بااین‌حال بر خود وظیفه دیده تا در تدوین آثار مربوط به فرهنگ ایثار و شهادت به‌صورت تخصصی‌تر وارد شود.